Ha Sex På Pilatesball

Dette visste du ikke at du kunne bruke pilatesballen til

- Skal man ha sex på den, er det kun fantasien som setter en stopper, sier sexolog.

<strong>EFFEKTIVT:</strong> Å trene styrke med pilatesball gir svært gode resultater, hevder treningsekspertene. Men - den kan også brukes for å sprite opp sexlivet.  Foto: NTB Scanpix
EFFEKTIVT: Å trene styrke med pilatesball gir svært gode resultater, hevder treningsekspertene. Men - den kan også brukes for å sprite opp sexlivet. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Poenget med å bruke pilatesball, er å oppnå mer trening av balanse og stabilitet, og ekspertene forklarer at du trener opp de små musklene når du bruker ballen.

Men, har du noen gang tenkt over at du kan bruke pilatesballen til mer enn bare trening?

Som sex, for eksempel.

- Skal man ha samleie på pilatesballen kan denne fungere som en avlaster ved at kroppen former seg etter ballen, og det er kun fantasien som setter en stopper dersom denne brukes under akten, sier sexolog Ulla Aasland.

LES OGSÅ: Slik kan fysisk aktivitet bedre søvnen din

Hun tipser også om at en pilatesball kan være flott å bruke for kvinner som skal bli bedre kjent med eget underliv.

- Pilatesball, knipeøvelser og «rugging», kan være en bra kombinasjon. Kvinner som har svake orgasmer, eller som ikke oppnår orgasme i det hele tatt, kan muligens få utbytte av onaniøvelser på pilatesballen. 

Aasland utdyper:

- Ved å sitte på ballen og ta knipeøvelser, samtidig som man beveger hoftene i et åttetall, eller «rugger» underlivet frem og tilbake kan gi fin klitorisstimulering, tipser hun om.

- Ikke bytt den ut med kontorstolen

Da pilatesballen gjorde sitt inntog blant norske treningsfantaster for noen år siden, ropte folket i kor at «nå kan du kaste kontorstolen til fordel for mirakelballen!».

LES OGSÅ: Når er du for syk til å trene?

Men nei, ekspertene advarer mot at du sitter for mye på den.

- Fordelene med å bytte ut kontorstol med ball er flere. Ved å sitte på ball er det nærmest umulig å havne dårlig «potetsekk»-stilling. Man må automatisk rette seg opp i ryggen, og vil på denne måten kunne korrigere dårlig holdning, sier fysioterapaut Katrin van der Lagen i ART® Klinikken i Moss.

- Men jeg mener ikke at man skal sitte på ballen en hel arbeidsdag, men at det kan være smart å sitte på den 2-3 halvtimer i løpet av en hel arbeidsdag. Det å sitte for lenge er ikke gunstig uansett hva man sitter på, så mitt tips er å variere arbeidstillingen ofte i løpet av dagen, sier van der Lagen.

<strong>STYRKE:</strong> Når du trener med pilatesball så er det de små, indre musklene du jobber med. Foto: NTB Scanpix
STYRKE: Når du trener med pilatesball så er det de små, indre musklene du jobber med. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Muskulaturen kan bli utslitt

Hun får støtte av treningsansvarlig og den erfarne pilatesinstruktøren Grethe Stølan i treningskjeden SATS/ELIXIA - som tilbyr egne pilatestimer med ball.

- Nei, jeg anbefaler ikke at man bytter ut kontorstolen med en pilatesball. Da jobber nemlig småmusklaturen din hele tiden, og det gjør du jo heller aldri ellers, og det kan rett og slett bli for mye og for belastende, sier hun til KK.no.

- Men jeg anbefaler at du gjør det i små perioder i løpet av arbeidsdagen, og så kan du gå tilbake igjen til å bruke en vanlig kontorstol. For det blir jo som om du skulle ha trent styrke i åtte timer i løpet av en dag, og da bli muskulaturen utslitt, sier Stølan.

LES OGSÅ: To triks som garantert fjerner tåfislukt i joggesko

Men som annen trening bør du ikke gjøre dette hver dag heller.

- Når du sitter på ballen så jobber ryggen din hele tiden, og det kan forårsake stress det også. Vi skal jo puste ned i magen, og det får du ikke gjort om du sitter på den hele tiden.

Slik sitter du riktig på pilatesballen

  • Sitt på ballen med naturlig svai i ryggen, sy på magen og vær stabil
  • Hold på «korsettet», og få med bekkenbunnen og magen
  • Beveg deg mens du sitter, gjerne små sirkelbevegelser
  • Gjør 8 - 10 repetisjoner og ta pause - totalt 10-15 minutter

Kilde: Grethe Stølan og Katrin van der Lagen

<strong>PÅ KONTORET:</strong> Ekspertene advarer mot å bytte ut kontorstolen med en pilatesball - men tipser deg likevel om å ha en tilgjengelig på kontoret for bruk i korte perioder annenhver dag. Foto: NTB Scanpix
PÅ KONTORET: Ekspertene advarer mot å bytte ut kontorstolen med en pilatesball - men tipser deg likevel om å ha en tilgjengelig på kontoret for bruk i korte perioder annenhver dag. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Det å sitte for lenge på noe er ikke gunstig uansett hva man sitter på, så mitt tips er å variere arbeidstillingen ofte i løpet av dagen. Reis deg opp flere ganger, bøy og tøy, og gjør det du kan for å bryte det statiske mønsteret man ofte havner i, sier fysioterapaut Katrin van der Lagen.

LES OGSÅ: Det eneste som hjelper mot strekkmerker

Dersom du er ny i pilates-gamet så anbefaler instruktør Grethe Stølan deg å gå på noen vanlige pilatestimer før du avanserer til økter med pilatesball.

- Ja, pilatesball-timene er mye mer krevende enn en vanlig pilatesøkt. Det mye er lettere å «slappe av» når du gjør vanlig pilates, mens på ball så må du fokusere mer på å stabilisere muskulaturen, sier Stølan til KK.no.

 

Bruk pilatesballen aktivt på hjemmebane

Treningsekspert Christine Thune, som også er faglærer i idrett fra Norges Idrettshøgskole og eier av Treningsverkstedet.no, anbefaler også at du bruker pilatesballen aktivt på hjemmebane:

- En pilatesball gir en aktiv og dynamsik sittestilling, som er gunstig for ryggen, og et supplement til sofa, arbeidsstolstol eller lignende. Den er også fin for å bysse små barn eller babyer i søvn - og til å leke, kaste, trille og herje med for både store og små.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer