K-VITAMIN: - De fleste mennesker vil ha god helsegevinst av å øke inntaket av vitamin K2, mener eksperten. FOTO: Shutterstock / puhhha
K-VITAMIN: - De fleste mennesker vil ha god helsegevinst av å øke inntaket av vitamin K2, mener eksperten. FOTO: Shutterstock / puhhha
K-vitamin:

Dette vitaminet gir økt forbrenning av fett

K2 er et vitamin som ofte blir glemt, men det er viktigere enn du tror.

Vi vet jo at et balansert og variert kosthold er viktig for å få i seg alle de viktige næringsstoffene som kroppen trenger, men er du kresen i matveien, eller bare ikke flink til å spise variert nok, da kan det kanskje være lurt å ta noen kosttilskudd. Det betyr ikke at du må starte hver morgen med å svelge piller fra hele alfabetet, men noen vitaminer kan det være gunstig å få i seg.

– K2 er et vitamin man generelt får for lite av fra «vestens» kosthold. De fleste mennesker vil ha god helsegevinst av å øke inntaket av vitamin K2 ved å endre eller tilpasse nye kostvaner, eventuelt inkludere K2 i sitt daglige kosttilskudd, sier professor Jan Oxholm Gordeladze ved Universitetet i Oslo, til KK.no.

LES OGSÅ: D-vitamin er noe de færreste får i seg nok av

alt
BRIE, KYLLING OG KJØTT: Vi får det aller meste av K2 fra mat som er fermentert, men også fra gammelost og brie, kjøtt og kylling. Foto: Shutterstock / Elena Shashkina Vis mer

Han forteller at forskere nå har vist at K2 er viktig for mange kroppsfunksjoner, både når det gjelder å sørge for god helse og behandling av en rekke sykdommer som benskjørhet, hjerte- karsykdommer, overvekt og kreft.

Ifølge klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus, Mette Svendsen, er det ikke gitt noen anbefaling for inntak i de nordisk retningslinjene fordi det ikke er tilstrekkelig vitenskapelig grunnlag for dette.

– Derfor er det lite trolig at alle som ellers er friske trenger tilskudd av dette vitaminet. Men generelt er det slik at opptaket av vitamin K er lavt fra matvarer, sier hun og legger til at vitamin K er klassifisert som et fettløselig vitamin, som innebærer at det kan lagres, men det betyr ikke at man trenger fett for å ta det opp.

Kan gi økt forbrenning av fett

Vitamin K2 virker mer som et hormon enn et vitamin og bidrar til å opprettholde mange funksjoner i kroppen vår, ifølge Gordeladze.

– Eksempler er styrking av benbygningen, fjerning av kalk fra årevegger og hjerteklaffer, reduksjon av betennelser generelt og opprettholdelse av leddbrusk, forklarer han.

– Andre effekter av vitamin K2 er stimulering av stoffomsetningen i kroppen, det vil si økt forbrenning av fett. Det er derfor stor interesse for kliniske forsøk med K2 i behandlingen av overvekt, ikke-insulin trengende sukkersyke og såkalt «metabolsk syndrom».

Det er også oppdaget at K2 kan øke kroppens energiomsetning og forbrenning.

– Derfor skader det ikke, i vår tidsalder med mange overvektige, å sørge for et normalt godt inntak. Noe kan dannes i kroppen vår, men vi får det aller meste av K2 fra mat som er fermentert, slik som «natto» (fermenterte bønner), gammelost og brie, men også kjøtt og kylling, understreker han.

Vitamin K2 trenger noen flere vitaminer til stede for å virke helt optimalt, blant annet vitamin D og vitamin A. Professoren påpeker at det derfor vil være viktig med en bredt sammensatt kost, eller eventuelt et multivitamin-preparat i tillegg.

Kombiner med vitamin D – motvirk benskjørhet

Vitamin K har også en gunstig effekt på benvev, og for eksempel i behandlingen av benskjørhet er det viktig å innta rikelig med vitamin K1 i tillegg til K2, siden disse to virker sammen her. Dette vil man kunne få nok av ved å spise mye grønne grønnsaker, helst en viss mengde hver dag.

alt
EKSPERTEN: Professor Jan Oxholm Gordeladze ved Universitetet i Oslo. Foto: Privat Vis mer

LES OGSÅ: Over 225.000 kvinner har benskjørhet

– I denne sammenhengen er det viktig å vite at K2 bidrar til å fjerne kalk fra bløtvev som blodårer og hjerteklaffer, som innebærer at man nok bør innta K2 sammen med både vitamin D og kalsium, sier Gordeladze.

Samtidig gjør han oppmerksom på at det kan være greit ikke å få for mye kalsium gjennom tilskudd, siden man i USA har sett at kvinner som lider av benskjørhet har utviklet hjerte- og karsykdommer.

– Det er kanskje bedre å innta kalsium gjennom produkter som ost, yoghurt, sardiner og lignende, slik at kalkinnholdet i maten er eneste kalsiumkilde. Da blir det lettere å kontrollere, altså hindre forkalkning av årer og hjerteklaffer, anbefaler han.

Til forsiden