KK.NO TESTER: KK.no har i høst testet kondisjons-og styrketimen Cardio Step Interval på Elixia. Her ser du deltagerne i aksjon.  Foto: Adéle Cappelen Blystad
KK.NO TESTER: KK.no har i høst testet kondisjons-og styrketimen Cardio Step Interval på Elixia. Her ser du deltagerne i aksjon. Foto: Adéle Cappelen Blystad Vis mer

Treningskonsept

Disko-step deg i toppform

Cardio Step Interval er en effektiv time med høy musikk og partyfaktor.

KK.no har de siste månedene reist Oslo rundt for å teste de hotteste treningsnyhetene på landets største treningssentre.

Blant gruppetimene undertegnede journalist har prøvd, er de supermorsomme dansetimene SH’BAM og Burlesque, de effektive bevegelighetstimene Budokon og IntervallFlex, samt de beinharde kondisjons-og styrketreningstimene Nike Get Fit og FightCircuit.

LES OGSÅ: De hotteste treningstrendene for 2012

Intervaller på step

For å toppe det hele har jeg også testet Elixias nye kondisjonstime Cardio Step Interval, som er del av treningskjedens Cardio Energy-familie.

I timebeskrivelsen på Elixias hjemmesider (ekstern lenke), står det at Cardio Step Interval er en såkalt grønn time (enkel og effektiv), samt «en optimal time hvor vi trener kondisjon og funksjonell styrke i 4 – 6 minutters intervaller, sang for sang på stepkassen. Med enkle teknikker står intensitet og flyt i fokus».

Se video fra en Cardio Energy-time på Elixia nedenfor:
(videoen gir et lite innblikk i hva slags bevegelser og øvelser som utføres i Cardio Step Interval)



For meg virket dette ganske likt et annet treningskonsept jeg tidligere har testet – nemlig SATS’ PowerStep, som går ut på at man trener tøffe kondisjonsintervaller på stepkassen, mens man veksler med styrketrening i låtene mellom.

PowerStep fikk faktisk terningkast seks av meg, og derfor var jeg ekstra spent på om Elixias Cardio Step Interval ville være like bra.

LES OGSÅ: Derfor bør du unngå sminke når du trener

FUNKSJONELL STYRKE: Styrkebitene i timen går mye på funksjonell styrke - altså kjernemuskulatur og bruk av egen kroppsvekt. Her tar deltagerne push-ups på stepkassen.  Foto: Adéle Cappelen Blystad
FUNKSJONELL STYRKE: Styrkebitene i timen går mye på funksjonell styrke - altså kjernemuskulatur og bruk av egen kroppsvekt. Her tar deltagerne push-ups på stepkassen. Foto: Adéle Cappelen Blystad Vis mer

Enkel og effektiv time

Ifølge instruktør Åsgeir Almvik, som holder timen på Elixia Ringnes Park, er Cardio Step Interval først og fremst en enkel, men meget effektiv treningstime.

- Cardio Step Interval er en del av Cardio Energy-familien her på Elixia. Dette er enkle effektive timer med alt fra én til fire pulstopper. Cardio Step Interval skiller seg imidlertid litt fra de andre Energy-timene. Mellom kondisjonslåtene har den nemlig styrkebiter med funksjonell styrketrening, som man også jobber med i intervaller, sier han:

- Målet med timen er å kunne jobbe i korte intervaller og utfordre en selv til å tørre å ta i litt mer på hver enkelt topp.

- Den funksjonelle styrken er også noe av det vi ønsker å sette fokus på i timen. Altså – å trene de musklene vi trenger mest i hverdagen – kjernemuskulatur.






LES OGSÅ: Matplan for deg som trener hardt

Maks fem trinn per sang

Timen, hvor man bruker stepkasse, enkle manualer/vektskiver og egen kroppsvekt, er lagt opp slik at man skal kunne være med, uavhengig av nivå eller koordinasjonsevne.

- Dette er en time som går ut på enkle, men effektive trinn med bruk av step. Vi holder oss til maks fem trinn på hver sang, og det er virkelig maks! forklarer Almvik:

- Man kan også bare holde ett trinn på én sang, nettopp for å kunne jobbe med å bli skikkelig sliten, men uten å få melkesyre. De fleste kommer jo på disse timene for å få en utfordring, og for å forbedre utholdenhet, og da synes jeg man skal få slippe å måtte tenke så mye.

LES OGSÅ: Slik får du MAKS ut av treningen hjemme

UTSTYR: I løpet av timen bruker du for det meste stepkasse (som du kan stille i den høyden du ønsker), vektskiver og egen kroppsvekt.  Foto: Adéle Cappelen Blystad
UTSTYR: I løpet av timen bruker du for det meste stepkasse (som du kan stille i den høyden du ønsker), vektskiver og egen kroppsvekt. Foto: Adéle Cappelen Blystad Vis mer

- Beina får kjørt seg

Cardio Step Interval varer totalt 55 minutter, og ifølge Almsvik jobber man hovedsakelig med kjernemuskulatur, lår og skuldre.

- I løpet av tiden timen varer, jobber du primært med kjernemuskulatur, lår og skuldre. Beina får virkelig kjørt seg, og de jobber vi også med i flere av sangene. I tillegg er balanse viktig for å kunne gjøre en del av øvelsene, og her handler det også om å tørre å utfordre seg selv, sier han:

- Jeg har mistanke om at en del mennesker kommer på sånne timer og tar i under utholdenhetsbitene, men så henter de seg litt mer inn på styrkebitene. For å få maks effekt må man imidlertid tørre å løfte knær og bein høyt, vingle litt under balanseøvelsene og ta skikkelig i på styrkedelen.






LES OGSÅ: Ikke gjør denne tabben etter trening

Passer for alle

I likhet med svært mange andre gruppetreningstimer KK.no har testet i høst, er denne timen også utformet slik at alle kan delta, uavhengig av fysisk form.

Og dersom du synes øvelsene blir litt for harde, kan du gjøre dem ut fra ditt eget nivå.

- I de fleste sportsgrener er det en fordel å ha trent litt på forhånd, men en nybegynner kan absolutt være med på denne timen. Du kan jobbe helt ut fra eget nivå. Si for eksempel du ikke kan hoppe, enten på grunn av skader, eller form, så kan du jobbe «lenger nede». Det å bøye beina skikkelig kan være veldig god trening det også. Så det er veldig viktig at instruktøren opplyser om sånne ting underveis, sier han:

- Jeg vil påstå at Cardio Step Interval passer for alle. Og jo mer du går, jo bedre blir du på teknikk og det å koordinere kroppen. Desto mer koordinert man er, jo mer får man ut av det.

LES OGSÅ: Den beste treningen på 20 minutter

Skal ikke være komfortabelt

Faren med denne timen, er i likhet med andre gruppetreningstimer, at man gjør det litt for enkelt for seg selv. Altså at du ikke gir maks.

Ifølge Almvik vil du nemlig ikke få topp effekt av timen før du våger å pushe deg selv litt ekstra.

- Du må virkelig tørre å gi av deg selv og bli sliten. Jeg tror en del mennesker går på gruppetimer og «sparer» seg. Her må man våge å presse seg maks. Det skal være tungt, og ikke nødvendigvis komfortabelt. Du skal hele tiden være på grensen av hva som føles godt, forklarer han:

- Likevel skal det ikke føles som døden. Det skal være moro! Alle som kommer på gruppetimer er nemlig forskjellige og har forskjellige mål, og det er det viktig at instruktøren er obs på.

Se alle bildene fra Cardio Step Interval-testen nedenfor:


PÅ TIMEN: Kajsa Bengtson (20), Amanda Kranz (21) og Marie Karlsson (21)testet Cardio Step Interval for første gang. Foto: Adéle Cappelen Blystad
PUSH DEG SELV: For å få maks ut av en Cardio Step Interval-time, råder instruktør Åsgeir Almvik deg til å gi maks, både under styrke- og kondisjonsbitene. Foto: Adéle Cappelen Blystad
Foto: Adéle Cappelen Blystad
KK.NO TESTER: KK.no har i høst testet kondisjons-og styrketimen Cardio Step Interval på Elixia. Her ser du deltagerne i aksjon. Foto: Adéle Cappelen Blystad
FUNKSJONELL STYRKE: Styrkebitene i timen går mye på funksjonell styrke - altså kjernemuskulatur og bruk av egen kroppsvekt. Her tar deltagerne push-ups på stepkassen. Foto: Adéle Cappelen Blystad
UTSTYR: I løpet av timen bruker du for det meste stepkasse (som du kan stille i den høyden du ønsker), vektskiver og egen kroppsvekt. Foto: Adéle Cappelen Blystad
INSTRUKTØREN: Åsgeir Almvik er instruktør på Elixia Ringnes Park, og har blant annet Cardio Step Interval-timene. Foto: Adéle Cappelen Blystad





KK.no TESTER


Utgangspunkt:
I og med at jeg tidligere har testet PowerStep på SATS og disse to konseptene høres ganske like ut, hadde jeg en viss anelse om hva jeg gikk til. Da jeg testet PowerStep fant jeg også ut at kondisjonstrening kombinert med stryketrening i intervaller er utrolig effektivt og tøft, og derfor hadde jeg også ganske høye forventninger til Cardio Step Interval.

Totalinntrykk:
I likhet med PowerStep er dette en morsom og krevende time med høy fart og intensitet. Step-bevegelsene er forholdsvis enkle og lette å følge med på, men samtidig tøffe nok til at man får svettet og slitt seg ut. Styrkedelen i Cardio Step Interval har mer fokus på bevegelighet, balanse og kjernemuskulatur, enn PowerStep-timen, hvor man bruker vektstang og tunge vekter. Mer bevegelighets/funksjonell styrketrening er absolutt bra, men jeg savnet de tunge vektene som gjør at man ”virkelig” blir sliten og støl i muskulaturen. Det er også dette som er med på å holde pulsen oppe under hele timen, så akkurat dét synes jeg manglet litt.
Timen skal imidlertid få pluss for supermorsom musikk, diskolys som gikk av og på underveis, samt en superivrig instruktør. Dette skapte skikkelig partystemning og feel-good atmosfære i salen, og gjorde at man fikk en skikkelig festfølelse underveis.

Treningseffekt:
Dette er en god kondisjonstime som får opp pulsen din, så fremt du våger å presse deg selv. I tillegg til at du får jobbet med hele kroppen, har du det også gøy underveis, så du «glemmer» nesten at det er litt vondt.
Som med de fleste andre gruppetreningstimer, er Cardio Step Interval en time der man fort kan gå i fella med å ta ”pauser” underveis, for eksempel når man veksler fra kondisjonsøktene til styrkeøktene. For å få utbytte at denne timen MÅ du, som Almvik sier, gi alt du har og presse deg til det gjør litt vondt.

Hvem passer det for:
Som instruktøren sier er dette en forholdsvis enkel time koordinasjonsmessig, og den passer derfor for de fleste. Likevel må man være obs på at det er ganske hard kondisjon med høy intensitet, så litt treningserfaring kan være greit.
Som med PowerStep vil det også kunne være en fordel å ha vært på en del step eller aerobic-timer før, slik at du blir litt kjent med basistrinn og hvordan du skal unngå skader på steppen.

Karakter:
kkkkkk (4/6)

Kommentar fra deltagere

Venninnene Kajsa Bengtson (20), Amanda Kranz (21) og Marie Karlsson (21) testet Cardio Step Interval for første gang da KK.no var med. Og de tre jentene hadde nesten utelukkende positive ting å si om timen.






Hva slags forventninger hadde dere til timen?
- Vi hadde forventet at det skulle være veldig mye hopp, mye opp på steppen og en del armer og ben. Vi hadde regnet med at det skulle være mer tøff kondisjonstrening enn dans.

Hva synes dere om timen?
- Det var en veldig tøff time kondisjonsmessig, og det er gøy når det er så mye bra musikk, for da kan man danse og steppe samtidig. En annen ting som var kult med timen, var at instruktøren var skikkelig inspirerende og giret oss opp. Da blir man jo mye mer positiv og innstilt på å gi alt.

Var det noe du synes var spesielt bra, eller savnet ved timen?
- Timen var utrolig bra sånn alt i alt, og vi kommer definitivt til å fortsette å gå på den. Det eneste vi synes trakk litt ned var at det var litt lite styrke. Det kunne godt vært mer fokus på trening med tyngre vekter.

Terningkast:
kkkkkk (5/6)

Oppsummert terningkast fra deltagere og undertegnede journalist:


kkkkkk (4,5/6)

Disse treningssmertene bør du ikke ignorere

Et par-tre ganger i uka er nok

For å få mest mulig effekt av gruppetimene du går på, lønner det seg å trene variert. Dette vil utfordre kroppen mer, i tillegg får du mer glede av timene og unngår å bli lei.

- Jeg vil anbefale at man trener så variert som mulig, for det har kroppen bare godt av. I tillegg er det fort gjort å kjøre seg fast i det samme, noe som vil stagnere utviklingen. Så å trene kondisjon, som Cardio Step Interval, et par-tre ganger i uka, og så kjøre én til to rene styrkeøkter i uka tror jeg er en god kombinasjon. Da får man litt av hvert, sier Almvik.

Ifølge instruktøren er det også lurt at du har fokus på riktig teknikk under timen, slik at du unngår skader.

- Det er mye teknikk på styrkebitene. Så jeg vil heller at du gjennomfører øvelsene to ganger helt riktig, enn at du feiler deg gjennom 20. Det er viktig å virkelig kjenne at du har kontakt med hele kroppen når du gjør øvelsene. At du hele tiden vet at det er du som styrer bevegelsene og ikke motsatt, sier han:

LES OGSÅ: Husk disse fire tingene når du trener

Mer info

Cardio Step Interval tilbys på en rekke Elixia-sentre.

Mer info om timen og hvilke sentre den går på finner du på Elixias hjemmeside (ekstern lenke).

Flere treningstester

KK.no har tidligere testet følgende gruppetreningstimer:

• Chairtease - Nike Blast
• PowerStep - SATS
• Powerstrip - Nike Blast
• Shape - SATS convention
• Zumba - Treningshuset
• Parkour - SATS convention
• Boot Camp - Fitness.xpress
• RåSterk – Treningshuset
• Waterball - Elixia
• SH’BAM – SATS
• FightCircuit - SATS
• IntervallFlex - Friskis&Svettis
• Budokon - Elixia
• Nike Get Fit - SATS
• Burlesque - Elixia

Følg med på KK.no - vi kommer med flere treningsanmeldelser i tiden fremover

LES OGSÅ: Slik får du mest ut av treningen

Noe du lurer på? Spør KK.no


Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

LES OGSÅ: Dette gjør vi ofte feil under trening

PÅ TIMEN: Kajsa Bengtson (20), Amanda Kranz (21) og Marie Karlsson (21)testet Cardio Step Interval for første gang.  Foto: Adéle Cappelen Blystad
PÅ TIMEN: Kajsa Bengtson (20), Amanda Kranz (21) og Marie Karlsson (21)testet Cardio Step Interval for første gang. Foto: Adéle Cappelen Blystad Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: