HOLDE FORMEN I JULA: Med disse fire øvelsene beholder du formen i jula! Foto: KK
HOLDE FORMEN I JULA: Med disse fire øvelsene beholder du formen i jula! Foto: KK Vis mer

Trening

Disse 4 øvelsene er alt du trenger!

Garantert knallgod effekt.

KK.NO: Juleferien er i full gang for mange av oss, og på planen står fortsatt en del rolige dager med middager, sosiale aktiviteter med venner og et visst antall filmer som er huket av i kalendere

'

. Mye stillesitting med andre ord!

Januar kommer, og kroppen hyler etter aktivitet. Den første økta kjennes blytung ut, og du skjønner ikke hvorfor? Du som trente en del før ferien?

LES OGSÅ: Jo mer du trener, do mer julegodt kan du unne deg!

Kort og godt

Å få treningen unnagjort i en fei, er noe vi alle higer etter i disse tider. Og det beste er om selve økten kan gjøres hvor som helst, og uten bruk av apparater. Eller hva?

Marie Louise Liane, som er personlig trener ved ELIXIA Ringnes Park,  har satt opp et enkelt program der du kun trenger deg selv, litt plass og en stol!

KORT OG EFFEKTIVT: Personlig trener Marie Louise Liane anbefaler denne kjappe treningsøkten for å holde på formen i jula. Foto: ELIXIA
KORT OG EFFEKTIVT: Personlig trener Marie Louise Liane anbefaler denne kjappe treningsøkten for å holde på formen i jula. Foto: ELIXIA Vis mer

- Dette programmet er effektivt, det tar kort tid og det kan gjøres overalt! Enten om du er på hytta, hjemme hos foreldrene dine, i en mindre leilighet eller på et treningssenter.

Øvelsene som får opp pulsen

Slik gjennomfører du programmet:

  • Gjør 10 push ups, 10 step ups, 10 dips og 10 burpees.
  • Gjennomfør dette 3 ganger, og voila!
     
UTGANGSPOSISJON PUSH UPS:  Stå i en høy planke og pass på at ryggen er rett!
UTGANGSPOSISJON PUSH UPS: Stå i en høy planke og pass på at ryggen er rett! Vis mer

1.Push ups: Aktiver magen og start i en plankeposisjon. Før albuene bakover før du senker deg ned og opp. Øvelsen kan kjøres på knærne - prøv å utfordre deg selv ved å kjøre på tærne!

PUSH UPS NEDRE POSISJON: Pass på at ryggen er rett og aktiviser magen!
PUSH UPS NEDRE POSISJON: Pass på at ryggen er rett og aktiviser magen! Vis mer

UTGANGSPOSISJON PUSH UPS PÅ KNÆRNE: Samme som over, men plasser begge knærne på gulvet.
UTGANGSPOSISJON PUSH UPS PÅ KNÆRNE: Samme som over, men plasser begge knærne på gulvet. Vis mer

Push Ups på knærne:

image: Disse 4 øvelsene er alt du trenger!

2. Step Ups: En fin øvelse som aktiverer bein og rumpe. Plasser et bein på stolen og skyv deg rett opp. Prøv å hold vekten din på det beinet som er på stolen og det andre beinet som en «støtte» bak.

image: Disse 4 øvelsene er alt du trenger!

image: Disse 4 øvelsene er alt du trenger!

3. Dips:  En øvelse du kan gjøre overalt! På en stol, en sofa osv. Her aktiverer du triceps - bakside av armen. Start med rette armer - knekk i albuen og slipp deg ned mot gulvet (få brystet frem) for så å presse opp igjen. Kan gjøres vanskeligere ved å rette ut beina.

image: Disse 4 øvelsene er alt du trenger!

4. Burpees: En effektiv øvelse der du vil få en høy økning i puls.

  • Start på magen og sløv deg opp i en push up
  • Hopp eller gå beina inn til hendene
  • Kjør et spensthopp
  • Sett så sammen alle elementene og kjør på!
     
image: Disse 4 øvelsene er alt du trenger!

image: Disse 4 øvelsene er alt du trenger!

image: Disse 4 øvelsene er alt du trenger!