Søvn:

Disse 6 faktorene påvirker drømmene dine

Alt fra sovestilling til sinnstemningen din kan ha noe å si for hva du drømmer og hvor ofte du opplever mareritt.

DRØMMER: Hvorfor drømmer vi det vi drømmer? Det er flere faktorer kan påvirke drømmene våre. FOTO: NTB Scanpix
DRØMMER: Hvorfor drømmer vi det vi drømmer? Det er flere faktorer kan påvirke drømmene våre. FOTO: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Drømmer kan komme i utrolig mange former - de fleste opplever å ha både gode drømmer, fæle drømmer, morsomme drømmer og helt absurde drømmer. Men har du noen gang tenkt på hvorfor du drømmer som du gjør? Det finnes nemlig flere faktorer som kan påvirke hva og hvordan du drømmer.

- Drømmene våre er fascinerende. De kan ha hverdagslig eller dramatisk innhold. Vi drømmer ofte om det som nylig har skjedd, noe vi tenker mye på som skal skje eller sanseinntrykk vi nylig har fått via TV, bøker og så videre.

Det sier psykologspesialist Ingrid Sønstebø til KK. Hun forklarer at drømmer kan være kaotisk og et sammensurium av inntrykk og opplevelser.

- Det er mye vi ikke vet om søvn og drømmer. Vi vet for eksempel ikke hva slags funksjon drømmene våre har. Noen mener de har et budskap til oss. Andre mener det handler om bearbeiding av følelsemessige opplevelser. Andre hevder drømmene er viktige for kreativitet og problemløsning, for konsolidering av minner, eller sletting av hukommelsesspor vi sjelden bruker og detaljer vi ikke trenger å huske, slik at vi «frigjør minneplass» til viktigere ting.

Det vi vet er imidlertid at søvn er viktig for læring, konsentrasjon og hukommelse, og Sønstebø forklarer at nyere forskning tyder på at søvnen kan ha en renselsesfunksjon for hjernen der slaggstoffer vaskes ut gjennom cerebralspinalvæsken. Det er ikke godt å være sliten etter en eller flere søvnløse netter, og mangel på søvn fører dessuten ofte til irritabilitet og kort lunte.

Vi sover store deler av livet, og kanskje er du nysgjerrig på hvorfor du drømmer som du gjør? Her får du en liste over 6 ting som kan påvirke drømmene dine!

1. Sovestilling

De fleste har ulike preferanser når det gjelder sovestilling. Noen klarer bare å sovne hvis de ligger på ryggen, mens andre må ligge i fosterstilling for å få en god natts søvn. (Psst.. Disse sovestillingene er best for helsen din!)

Men visste du at sovestillingen faktisk kan påvirke hva du drømmer? Medicaldaily.com har omtalt en en studie gjort på 670 deltakere. Resultatene viste at å sove på magen kan øke sannsynligheten for å ha erotiske drømmer. I tillegg viser studien at deltakerne som sov på magen oftere opplevde å drømme at de ble kvalt, ble bundet fast eller at de ikke klarte å bevege seg.

2. Medisiner

Noen typer medisiner kan påvirke drømmene dine. Visse typer antidepressiva kan gi urolig søvn og mareritt. Også blodtrykksmedisiner kan gi mareritt.

SOVESTILLING: Å sove på magen kan øke sannsynligheten for at du drømmer noe erotisk. FOTO: NTB Scanpix
SOVESTILLING: Å sove på magen kan øke sannsynligheten for at du drømmer noe erotisk. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

3. Søvnløshet

Om du sliter med søvnløshet, kan det hende du har opplevd å ha hyppige mareritt. Norsk Helseinformatikk omtaler på sine nettsider en japansk studie som ble publisert i tidsskriftet Sleep Medicine i mars 2014. Studien viste at mareritt var vanligere hos mennesker som er plaget av søvnløshet. 70 prosent av disse er rammet. For de som ikke er plaget av søvnløshet, er andelen beregnet til 29 prosent, skriver NHI.

Å sove for lite kan altså påvirke hvor ofte du har mareritt. Dersom du sliter med søvnen, finner du gode tips her.

4. Sterke inntrykk i våken tilstand

Det er ikke alltid lett å forstå hvorfor vi drømmer det vi drømmer. Mange av drømmene vi har er jo helt absurde. Men de er ikke helt tilfeldige - mye tyder på at vi drømmer om ting vi har opplevd eller tenkt på i våken tilstand. Ståle Pallesen, professor ved Universitetet i Bergen, har tidligere uttalt til KK at vi sjelden drømmer om ting som er helt irrelevante:

- Mange mener jo at drømmer generelt er en slags forlengelse av den aktiviteten vi driver med i våken tilstand. Derfor blir det åpenbart at det vi drømmer om er ting vi har opplevd, tenker mye på eller som betyr mye for oss, uttalte Pallesen.

Derfor kan drømmer være påvirket av for eksempel traumer, men det kan også være at du er veldig opptatt av et tema, at noe har gått sterkt inn på deg, eller noe du blir eksponert for hele tiden.

- Å stadig drømme om å kræsje bilen kan være fordi en har opplevd en bilulykke, kjenner noen som har opplevd det eller at man er redd for å oppleve det. Men det kan også bare være fordi du kjører veldig mye, forklarer Pallesen.

Det er altså en stor sjanse for at drømmene du ofte har stammer fra noe du har opplevd eller tenker mye på.

UNNGÅ ALKOHOL: Alkohol, kaffe og sterkt krydret mat kan påvirke søvnkvaliteten. FOTO: NTB Scanpix
UNNGÅ ALKOHOL: Alkohol, kaffe og sterkt krydret mat kan påvirke søvnkvaliteten. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

5. Matinntak før leggetid

Fordi mareritt og ubehagelige drømmer kan ha en sammenheng med dårlig søvn, bør du være obs på det du gjør i timene før du legger deg. KK har tidligere skrevet om at du bør skape et rituale du følger hver kveld, for å få en best mulig natts søvn.

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky forklarer at det er lurt å være obs på hva du spiser og drikker før du skal legge deg. Hun påpeker at det ikke er lurt å drikke alkohol sent på kvelden - selv om du riktignok blir søvnig i begynnelsen. Alkoholen vil gjøre at du må opp og tisse, og vil også gjøre søvnen mer usammenhengende og dårlig.

- Ikke drikk koffeinholdige drikker etter klokken 17. Koffein bruker mange timer på å bli omsatt i kroppen, derfor bør du sette en grense ganske tidlig på ettermiddagen, sier Arsky til KK.

Hun råder deg også til å unngå sterkt krydret mat rett før leggetid - chili og andre sterke kryddere kan gi deg halsbrann som kan holde deg våken. Men du bør spise noe:

- Ikke legg deg på tom mage. Spis et lite måltid, gjerne med tryptofanrik mat. Dette forhindrer at en romlende mage ødelegger søvnen.

DRØMMER: Drømmer og søvn blir påvirket av alt fra matinntak til sterke inntrykk i løpet av dagen. FOTO: NTB Scanpix
DRØMMER: Drømmer og søvn blir påvirket av alt fra matinntak til sterke inntrykk i løpet av dagen. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

6. Sinnsstemning

Hvordan du har det i livet kan også påvirke søvnen og drømmene du har. Ingrid Sønstebø forklarer at i REM-søvn er følelsessenteret spesielt aktivert. Følelser og drømmer henger dermed tett sammen:

- Sinnsstemning vår kan prege drømmene. Det er en klar sammenheng mellom søvn, stress og psykisk helse. Når vi opplever mye stress eller strever psykisk, påvirker det oftest søvnen negativt på flere måter. Vi kan streve med å få sovne, sove lett, få mareritt og våkne ofte eller våkne veldig tidlig om morgenen.

Hun forklarer at det også ser ut til at søvnmangel kan gjøre oss sårbare for psykiske helseutfordringer, og at man ikke alltid vet hva som kommer først av psykiske vansker og søvnvanskene. Hun påpeker at stress, depresjon og engstelse innebærer gjerne overdreven bekymring, uro og rastløshet. Det kan gjøre det vanskelig å sovne.

Personer med angst eller panikkangst kan kvie seg for å sovne fordi de er redde for å få mareritt. Andre med søvnvansker strever med traumer eller flashbacks:

- Flashbacks av det traumatiske kan komme når som helst, men særlig når man er inaktiv og omgivelsene ikke byr på så mange inntrykk - som når man skal sove. Flashbacks oppstår dessuten hyppig i søvne. Slike drømmer er svært livaktige, det føles som om det verste man har opplevd, skjer om og om igjen.

Hvis du har søvnvansker og ønsker hjelp, tipser Sønstebø om sovno.no - der finner du mange gode tips og oppdatert informasjon. Du finner også et selvhjelpsprogram på NHI.no.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer