STRIKKING MOT DEMENS: Flere rolige aktiviteter er gunstig for hjernehelsen vår, og kan forebygge demens. FOTO: NTB Scanpix
STRIKKING MOT DEMENS: Flere rolige aktiviteter er gunstig for hjernehelsen vår, og kan forebygge demens. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Demens:

Disse aktivitetene er spesielt bra for hjernen din

Ny studie viser at både strikking, hagearbeid og kulturopplevelser er gunstig for hjernen vår

I dag har over 77 000 mennesker i Norge demens, og trolig vil antallet dobles fram mot 2040, ifølge Nasjonalforeningen for folkehelsen. Dårligere hukommelse, problemer med språket og vanskeligheter med daglige gjøremål er de vanligste symptomene. Alzheimers sykdom er den vanligste formen for demens.

KK har tidligere skrevet om hvordan en sunn livsstil er gunstig for hjernen vår, også når det gjelder risiko for å utvikle demens. Det er også mye som tyder på at det å holde hjernen frisk og aktiv er vel så viktig.

Liv Anita Brekke er demensveileder for Demenslinjen ved Nasjonalforeningen for folkehelsen. Hun understreker først og fremst at det meste av forskning på hva som øker og reduserer risikoen for å utvikle demens, er gjort på gruppenivå. Det er derfor absolutt ikke noe garanti for at du unngår demens selv om du trener, lever sunt og bruker hjernen mye.

- Det er flest eldre som får demens, men også yngre under pensjonsalder rammes av demens, sier Brekke.

Det er trolig at enkelte ting kan virke forebyggende mot demens. I tillegg til å være fysisk aktiv, unngå røyking og holde høyt blodtrykk i sjakk - kan det se ut som at det å holde hjernen i form også er gunstig for å redusere risikoen for å utvikle demens.

Lær noe nytt og opplev noe kulturelt

I starten av mars publiserte Forskning.no en artikkel som tok for seg en studie ved Göteborgs universitet. Forskerne har fulgt 800 kvinner gjennom 44 år, og slått fast at også rolige aktiviteter som å gå tur, lese, strikke, gjøre hagearbeid eller å oppleve noe kulturelt kan forebygge utvikling av demenssykdommer. Du kan lese mer om studien her.

LÆR NOE NYTT: Du gjør lurt i å utfordre hjernen din ofte, for eksempel ved å lære deg noe nytt. FOTO: NTB Scanpix
LÆR NOE NYTT: Du gjør lurt i å utfordre hjernen din ofte, for eksempel ved å lære deg noe nytt. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Liv Anita Brekke forklarer at det er gunstig å utfordre og stimulere hjernen. Det er bra for oss. Men det er viktig at hjernestimuleringen er litt utfordrende. Om du har løst kryssord i alle år, kan det lønne seg å prøve noe nytt.

- Det må være litt utfordringer i det. Dans er veldig bra, så det å gå på salsakurs kan være et eksempel. Ellers er turer veldig bra, gjerne i litt ulendt terreng, sier Brekke.

Hun trekker også frem kunstneriske og kulturelle opplevelser, som gjør godt for hjernen vår. Dette kan for eksempel inkludere konserter. Også her er det lurt å prøve noe nytt.

- Gjør gjerne noe som går litt ut av det du er vant med. Det å lære seg noe nytt, for eksempel et nytt språk, er veldig bra.

Disse rådene er like gjeldene for alle - både for unge og for eldre, og også for personer som allerede har begynt å utvikle en demenssykdom.

- Det er bra å utfordre seg selv også etter å ha fått en demensdiagnose, sier Brekke.

Har du behov for råd fra fagfolk om demens? Da kan du kontakte Demenslinjen: 23 12 00 40. Demenslinjen er åpen mandag til fredag kl. 09-15.

LES OGSÅ: Marita og Birte var kun 18 og 20 år gamle da mamma fikk alzheimer: - Det er trist å se at vi mister henne mer og mer for hver dag

Positivt for hjernen å utfordre seg

Martin Bystad forsker på hukommelse, er psykolog på Alderspsykiatrisk Avdeling ved Universitetssykehuset i Nord-Norge og er universitetslektor ved institutt for psykologi ved Universitetet i Tromsø. Han understreker at studien fra Göteborgs universitet er en studie med uvanlig lang oppfølgningstid, noe som er en styrke når man skal se på risiko for Alzheimers.

- Denne studien føyer seg i rekken av flere studier de siste årene som viser at risikoen for Alzheimers sykdom påvirkes av livet man lever, selv om alder og arv også spiller inn. Så risikoen for Alzheimers handler altså ikke bare om alder og arv, slik vi trodde før, sier Bystad til KK.

Så, hvorfor kan hjerneaktiviteter være så bra for hjernehelsen vår? Bystad forklarer at det er positivt for hjernen å få utfordre seg.

- Hvis hjernen utfordres over tid kan det bygges opp noe som på fagspråket kalles for «kognitiv reserve». Kognitiv reserve er hvor motstandsdyktig hjernen er for effektene av skader og sykdom. Slik kognitiv reserve kan også påvirkes av utdanning, og gir en beskyttelse mot Alzheimers.

En annen grunn til at slike hobbyer kan være forebyggende for demenssykdommer kan også skyldes at aktiviteter avler andre positive gevinster, slik som sosial kontakt, avkopling og engasjement - som også har gunstig effekt på hjernen, forklarer forskeren.

- Uttrykket «bruk det eller mist det» gjelder ikke bare for muskler, det gjelder også for hjernen.

Flere tiltak nødvendig

- Men i et forebyggende perspektiv må det også understrekes at flere tiltak oftest er helt nødvendig. Så for å bevare god hjernehelse er både fysisk aktivitet, sosial kontakt, stressmestring og et sunt kosthold viktig - i tillegg til å gi hjernen utfordringer, sier Bystad.

Slike tiltak må gjøres over tid:

- For det er ingen grunn til å tro at et enkelt og kortvarig tiltak vil kunne forebygge en så alvorlig sykdom som Alzheimers sykdom.

LES OGSÅ: Glemsk? Dette kan være grunnen

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Flere populære saker: