KAFFE: Mange av oss trenger flere kopper om dagen for å fungere. FOTO: NTB Scanpix
KAFFE: Mange av oss trenger flere kopper om dagen for å fungere. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Koffein:

Disse bivirkningene kan du oppleve om du kutter ut kaffen

Og slik reduserer du koffeininntaket uten å få abstinenser.

Har du opplevd å være mer irritabel de dagene du ikke får i deg den daglige dosen med kaffe? Eller kanskje du ønsker å kutte ut kaffen helt - men synes det er vanskelig? Selv om det er mange gode grunner til å ta seg en kopp kaffe, vil noen oppleve ubehag når de drikker for mye kaffe, og derfor ønske å kutte ned på inntaket.

Og ja - kroppen vil mest sannsynlig reagere på koffeinkutt hvis den er vant med en viss dose hver dag.

- Fordi koffein er et vanedannende stoff på linje med nikotin og alkohol, kan det være vanskelig å kutte ned på forbruket, sier Gunn Helene Arsky, som er ernæringsfysiolog, til KK.

Hun forklarer at du bør gå gradvis til verks. Ikke kutt ut all koffein fullstendig.

- Det vil bare gi deg abstinenser som hodepine og kvalme.

LES OGSÅ: Bare det å tenke på kaffe kan gjøre deg mer våken

DOPAMIN: Når vi drikker kaffe, vil koffeinen få dopaminet i kroppen til å fungere bedre. FOTO: Shutterstock
DOPAMIN: Når vi drikker kaffe, vil koffeinen få dopaminet i kroppen til å fungere bedre. FOTO: Shutterstock Vis mer

Venn kroppen av med koffeinet

Også Anne Marie Skjølsvik, som er klinisk ernæringsfysiolog i TINE, forklarer at siden koffein er et sentralstimulerende stoff og er svakt avhengighetsskapende, kan man oppleve abstinenser dersom man slutter å drikke det.

- Teorien bak dette er at koffein får dopaminet, kroppens «lykkestoff», til å fungere bedre og uten koffein vil virkningen av dopamin bli mindre, forteller Skjølsvik.

Disse abstinensene vil du kunne oppleve:

- Det første de fleste merker er hodepine, mens andre symptomer kan være tretthet, energiløshet, angst eller økt irritabilitet. For de fleste vil disse symptomene gå over etter noen dager, maks en ukes tid.

Om du har sluttet å drikke kaffe, og opplever at lunta er litt kortere enn vanlig, er det sannsynlig at kroppen savner «dopamin-boosten» den fikk av koffeinet.

- Må man rett og slett venne kroppen av koffeinet?

- Etter få dagers sammenhengende bruk av koffein utvikler de fleste en toleranse for koffein. Det vil si at kroppen blir vant med stoffet. Derfor må det større mengder koffein til for at man skal merke samme effekt som man gjorde i starten, forklarer Skjølsvik.

Derfor vil noen føle seg veldig dårlig dersom de ikke får i seg koffein, selv om de individuelle forskjellene er store.

- På bakgrunn av dette er det anbefalt å trappe gradvis ned for å gjøre abstinensene så små og kortvarige som mulig. Noen kan selvfølgelig kutte ut alt med en gang og fungere helt greit med det, men for de fleste så er en gradvis nedtrapping best.

LES OGSÅ: Det beste tidspunktet å nyte kaffekoppen på

HODEPINE: Rastløshet, trøtthet og hodepine er noen av bivirkningene du kan oppleve når du ikke drikker kaffe. FOTO: Shutterstock
HODEPINE: Rastløshet, trøtthet og hodepine er noen av bivirkningene du kan oppleve når du ikke drikker kaffe. FOTO: Shutterstock Vis mer

Slik kutter du ned på koffein

Det er flere ting du kan gjøre for å ikke oppleve store ubehag når du kutter ut kaffen. Arsky råder deg til å prøve å bytte ut kaffe, te og coladrikker med koffeinfrie varianter.

- Drikk rikelig med vann, det motvirker suget etter koffein og trettheten som kan komme snikende. Trenger du noe oppkvikkende, kan visse matvarer ha noe av den samme effekten, sier hun, og fortsetter:

- Og husk å være i fysisk aktivitet. En kropp i bevegelse rammes i mindre grad av abstinenser, samtidig som trening kan gi deg den samme følelsen av energi og overskudd som koffeinet gjorde.

LES OGSÅ: Slutte å snuse: Er det noe poeng i å prøve nikotintyggis?

Positive helseeffekter av å drikke kaffe daglig. Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: