TRENING OG SYKDOM: Når kan du droppe treningen: Joda, vi vet at feber er grunn til å holde seg i ro, men hva når vi er utslitt og stressa? FOTO: NTB Scanpix
TRENING OG SYKDOM: Når kan du droppe treningen: Joda, vi vet at feber er grunn til å holde seg i ro, men hva når vi er utslitt og stressa? FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Trening

Disse dagene bør du droppe trening

Det finnes selvsagt gyldige grunner til å droppe trening og holde sofaen.

For mange er trening det som gir både overskudd og pepp i hverdagen, i tillegg til at vi alle vet at det sunt for både hjerte, hjerne og muskulatur. En kropp som får beveget seg slik at pulsen stiger, er altså så gunstig at man nesten skulle tro at det aldri finnes en god nok grunn til å la være. Men det gjør det! Og det kan jo være greit å vite?

Sunn fornuft tilsier selvsagt at er du syk, skal du holde senga eller sofaen.

Har du feber har du ingenting på trening å gjøre, og har du høy hvilepuls er dette også et tegn på at du ikke er i form for en hard økt.

- Det er sjelden en god idé å trene når du er syk. Er du syk så har immunforsvaret en stor jobb å gjøre, og legger du til en ekstra komponent – treningen – så kan det bli en svært stor belastning, uttalte Jonny Hisdal, fysiolog ved Oslo Universitetssykehus til KK i denne saken om sykdom og trening.

Så er du syk - hold deg hjemme. Det er enkelt. Men hva med de andre gangene vi føler at vi ikke har noe å gi?

Du føler deg ekstra stresset

Ifølge Stephanie Mansour, personlig trener og skribent for NBCs helseside Better, blir mange av overrasket når hun forteller at hun anser hviledager som helt avgjørende for gode treningsresultater. I tillegg er hun nøye med å droppe trening de dagene kroppen sier fra at den ikke orker. Hun mener at spesielt stressende dager kan være eksempler på tilfeller der du heller bør droppe trening framfor å stresse ytterligere med å komme deg på treningssenteret.

- Når du trener øker pulsen. Er du ekstra stresset fra før kan du risikere å forsterke følelsen av stress i kroppen. Likevel, å trene anses samtidig som stressreduserende, ettersom endorfinproduksjonen øker rett etter etter en økt og gir en følelse av velvære og overskudd. Derfor er det viktig å kjenne etter om du vil få denne positive effekten, eller om treningen blir enda en ting å stresse med å få tid til på slike dager, påpeker Mansour.

Hun foreslår i så fall at du dropper høypulstrening og velger lavintensitetstrening i stedet, som yoga eller en rolig utendørs joggetur.

Du er megastøl

Dersom du virkelig er støl - altså nærmer deg gangsperre-tilstander, er det gyldig grunn for å droppe trening.

– Ettersom stølhet blant annet kan komme av at muskelen er betent og skadet, vil man kunne skade muskelen ytterligere, dersom man trener en støl muskel, sa Ingirid Kjær, universitetslektor ved Universitetet i Agder og stipendiat ved Norges Idrettshøgskole til KK.no da vi spurte om det er en god idé å trene når vi er støle.

Selv om lett trening kan virke lindrende der og da, vil trening av samme muskelgruppe være ugunstig og bør unngås, mener Kjær.

Du har akkurat løpt et løp

Eller deltatt i en annen fysisk konkurranse der du ga alt du hadde og litt til.

Ifølge amerikanske Mansour er det å delta i en idrettskonkurranse en gyldig grunn til å slappe av litt ekstra etterpå. Jo større påkjenning det var for kroppen, desto mer hvile trenger du.

- Rundt 3-7 dager med fullstendig hvile og restitusjon er nødvendig, med ekstra mat og drikke. Etter dette er det fint med gåturer, svømming eller annen aktivitet som øker blodsirkulasjonen, men ikke belaster muskulaturen, påpeker PT-en.

Og skulle du mot formodning ha lyst til å droppe treningen uten å ha noen annen gyldig unnskyldning enn at du ikke gidder akkurat i dag - vel da skal du vite at det er helt innafor det også. Eventuelt lese denne saken om hvordan komme seg på trening når sofaen roper.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: