Dinside har allerede skrevet om hvor mye ekstra inntekter alkoholsalget ga den norske stat i 2020, og her snakker vi milliardbeløp.
Men hvilke varer valgte vi å kjøpe mest av i pandemiåret 2020?
Her kan du se hvilke alkoholholdige drikkevarer som havnet på salgstoppen i året som gikk.

Dette bør du se etter dersom du er opptatt av kaloriinnholdet i øl
Polets salgsvinnere
Vinmonopolet hadde i fjor brutto salgsinntekter på snaut 26 milliarder, forteller pressesjef Jens Nordahl til Dinside. Dette sikret staten flere milliarder i ekstrainntekter.
Polet med desidert størst vekst i omsetning, var det som ligger i Kongsvinger. Her var veksten i liter 181 prosent sammenlignet med året før.
Hvilke varer nordmenn kjøpte mest av på polet i 2020 ser du i lista under. Her er salgsvinneren innen hver kategori av drikkevarer, alt fra øl og cider til svakvin, som omfatter blant annet rødvin, hvitvin og musserende varianter:
Svakvin:
- Falling Feather Ruby Cabernet, rødvin fra USA, 2 197 347 liter
- Marqués de Nombrevilla Garn. rødvin fra Spania, 1 862 499 liter
- Tommasi Graticcio Appassionato, rødvin fra Italia, 1 675 022 liter
Brennevin:
- Dworek Vodka, Polen, 662 418 liter
- Absolut Vodka, Sverige, 644 290 liter
- Baileys Original Irish Cream, likør fra Irland, 548 861 liter
Sterkvin:
- Martini Bianco, Vermut, Italia, 123 179 liter
- Martini Rosso, Vermut, Italia, 65 923 liter
- Graham's Late Bottled Vintage, Portvin, Portugal, 47822 liter
Øl:
- GullMack, Norge, 136 524 liter
- Krönleins Stockholm Fine Festival Beer, Sverige, 119 626 liter
- Grolsch Premium Lager, Nederland, 119 617 liter
Sider:
- Alde Eplesider, Norge, 32 565 liter
- Lotherus Sider, Norge, 30 152 liter
- Hardanger Sider Sprudlande, Norge, 26 909 liter
Alkoholfrie varer:
- Oddbird Richard Juhlin Blanc de Blancs, Frankrike, 57 655 liter
- Thomas Henry Ginger Beer, Tyskland, 46 496 liter
- Fever-Tree Mediterranean Tonic Water, England, 38 446 liter

Ny forskning viser at ulike typer alkohol fører til ulike typer følelser

Hva med butikkølet?
Ringnes forteller til Dinside at de i 2020 solgte i overkant av 120 millioner liter med alkoholholdig drikke gjennom norske dagligvarebutikker, som var en økning på 23 prosent fra 2019. Og selv om det gikk mye i klassikere fra Ringnes, Tuborg og Frydenlund, er det spesielt ett produkt Nicolay Bruusgaard trekker frem som salgsvinner:
- Skal vi trekke frem ett produkt må det bli Frydenlund Juicy IPA som har solgt over all forventning og blitt en av våre sterkeste øllanseringer gjennom tidene, forteller kommunikasjonssjefen.
Også Hansa Borg bryggerier forteller om en vekst i butikkene, og en vekst i ølsalget på cirka 30 prosent i 2020 sammenlignet med 2019.
Også her er det en fruktig IPA som har solgt godt.
- Spesielt vil vi trekke frem Hansa Mango IPA som fikk en formidabel mottakelse, forteller administrerende direktør Lars Giil.
Også andre fruktige varianter har solgt godt, ifølge Giil, deriblant Grevens cider med smak av kokos og ananas, som kommer tilbake som limited edition i år, i tillegg til Hansa Radler Grapefrukt, Clausthaler Radler Lemon og Clausthaler Radler Grapefruit.