VELG HELLER DETTE: Enkelte krydder stimulere magen og skaper irritasjon. Da bør du heller velge tørkede urter som dill, basilikum, mynte, salvie, estragon og rosmarin.  Foto: Colourbox.com
VELG HELLER DETTE: Enkelte krydder stimulere magen og skaper irritasjon. Da bør du heller velge tørkede urter som dill, basilikum, mynte, salvie, estragon og rosmarin. Foto: Colourbox.comVis mer

Kosthold

Disse krydderne kan gjøre deg oppblåst

Hvitløk, muskat, nellik, chili, pepperrot og svart pepper.

Selv om en oppblåst mage kan skyldes stress eller lite aktivitet, er fortsatt hva du spiser en av de største årsakene til at den siste knappen på buksa ikke går igjen.

Ikke bare er det svært ubehagelig, men for mange kan det også være smertefullt.

Spesielt nå i romjulen er det fort gjort å ende opp med en oppblåst mage. I tillegg til at det blir ekstra mye mat, er det også mye mat som varmes opp igjen.

Men heldigivs finnes det en løsning som gjør at du lettere kan unngå en oppblåst mage. Bar bytt ut enkelte matvarer med et bedre alternativ, skriver helsenettstedet Prevention (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Så varm bør middagen din være

Styr unna de sterkeste krydderne

Enkelte personer liker virkelig at maten har et ekstra piff, men hvis du ofte har en oppblåst mage bør du kutte ut hvitløk og chili, hvert fall for noen dager.

Du bør også begrense mengden med svart pepper, muskat, sennep, barbecue saus og pepperrot ettersom de stimulerer magen og skaper irritasjon. Gi heller maten litt ekstra smak ved å bruke tørkede urter som dill, basilikum, mynte, salvie, estragon og rosmarin.

Vær forsiktig med karbohydratene

Uten å avgjøre om lavkarbo er fornuftig eller ikke, er det imidlertid enkelte karbohydrater som kan bidra til at magen din eser.

Derfor bør du begrense deg til én grov brødskive til lunsj og heller spe på med litt mer magert pålegg. Til middag bør du velge brun ris istedenfor pasta. Prøv også å styre unna loff, lyse baguetter og frokostblandinger.

LES OGSÅ: Har du overspist, igjen?

Unngå rå grønnsaker og frukt

Selvfølgelig skal du kose deg med frukt og grønnsaker, men prøv å begrense inntaket av rå frukt og grønnsaker.

Et godt alterntativ er å velge hermetiske grønnsaker eller tørket frukt som rosiner eller svisker. De inneholder stort sett de samme næringsstoffene, men vil ikke ha den samme effekten på magen din.

Velg vann

Selv om kullsyreholdig drikkevarer virkelig kan slukke tørsten, er det mye bedre å velge vanlig mineralvann hvis du vil unngå en oppblåst mage.

Dette skyldes at boblene samler deg i magen og gjør deg enda mer oppblåst, så styr unna alle drikkevarer som er kullsyreholdig, også sukkerfri brus.

LES OGSÅ: Slik unngår du fråtsefella

Dropp tyggegummi

Selv om en tyggegummi eter maten bidra til å beskytte tennene dine, bidrar den også til at du svelger luft. All denne luften samler seg i magen som skaper trykk, oppblåsthet og gjør at magen utvider seg.

Hvis du syns det er godt å ha noe å tygge på, bør du heller finne et annet alternativ som nøtter, for eksempel usaltede solsikkefrø.

Unngå fritert mat

Mat som er fritert tar lenger tid å firdøye for kroppen enn annen mat, som gjør at du føler deg mye mer mett, derfor er det god grunn til å unngå alt som er fritert.

Ettersom det ikke finnes så mange alternativer til pommes frittes eller friterte løkringer er det bedre å bare stryre unna de friterte matvarene. Hvis du først har spise fritert mat kan en liten gåtur hjelpe siden det stimulerer magen, og setter i gang forføyelsen.

LES OGSÅ: Krydderet med uante helseeffekter

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: