MAGEØVELSER: Det finnes flere måter å trene magen på. Helle Bornstein, forfatter, livsstilsveileder og eier av Smart Trening, har derimot noen favoritter, blant annet pilates med fokus på mage. Foto: Shutterstock / Syda Productions
MAGEØVELSER: Det finnes flere måter å trene magen på. Helle Bornstein, forfatter, livsstilsveileder og eier av Smart Trening, har derimot noen favoritter, blant annet pilates med fokus på mage. Foto: Shutterstock / Syda Productions Vis mer

Trening

Disse mageøvelsene er de mest effektive

Nei, det er ikke den gode gamle situpsen som er redningen!

3, 2, 1. Phu! Endelig var sekundene over og planken var gjennomført. Jeg er vel ikke alene om å synes mageøvelser kan være tunge, men også vanskelige. Og hvem drømmer vel ikke om en litt strammere rumpe eller mage? Men hvordan oppnå dette og hvilke øvelser er egentlig de beste?

Vi får stadig tips fra sosiale medier og magasiner om hvilke øvelser som skal «gjøre susen» for magemusklene. Og veien til en veltrent mage, er dessverre ikke gjennom situps, slik mange kanskje tror. Men det finnes heldigvis utallige øvelser som kan bidra til at du får kjørt magen.

Womens Health hadde nylig en sak hvor de ramset opp ti øvelser for å stramme opp magen. Blant annet fant vi øvelsene hip thrust, ulike varianter av den velkjente planken og squats med vekt. Men ifølge Helle Bornstein, forfatter, livsstilsveileder og eier av Smart Trening, er det andre øvelser som er enda mer effektiv enn de Womens Health ramser opp.

- Jeg vil vel påstå at om målet er å stramme opp magen er det andre øvelser jeg ville begynt med, men øvelse en er en effektiv øvelse for å styrke magen om den gjøres korrekt, sier hun til KK.no og legger til:

- Mine favorittøvelser for magen er hengende benløft og pilates med fokus på mage. Den er veldig effektiv for å styrke og stramme opp magen innenfra. (Se øvelsene under!)

LES OGSÅ: Derfor blir puppene mindre av trening

Og husk; når du skal trene magen handler det om å koble på kjernemuskulaturen. Trening som utfordrer både mage, rygg og balansen, er selve veien å gå dersom man ønsker strammere magemuskler.

LES OGSÅ: Mageøvelsene du kan gjøre stående

- Hvor ofte bør man gjøre mageøvelser?

- Det kommer an på hvor trent du er, men jeg har erfaring med at ved å kun gjøre mageøvelser et par ganger i uken, kan magen bli mye flatere. Dette gjelder særlig de kvinnene som har født og som har mistet styrken i bekkenbunnen og magen. Da har mageøvelser en såpass stor effekt at det å trene magen intensivt hver dag et par uker gir resultater, uten å endre kosten. For de som er vant til å trene magen kan 2-3 ganger i uka holde.

Cathrine Resvoll Holm, som er personlig trener og kostholdsveileder på Treningforglede.no, har tidligere fortalt til KK.no at magemusklene skal trenes etter samme treningsprinsipper som andre muskler - hvis ikke kan de bli overtrent.

- Musklene i magen trenger minst én dag restitusjon før neste økt. Hvis man trener de ulike muskelgruppene for ofte rekker ikke musklene å hente seg inn mellom øktene – noe som over tid kan føre til belastningsskader, sier hun.

Prøv med ball!

Vil du derimot legge til litt vekt til mageøvelsene kan en fitnessball eller medisinball være supert verktøy å bruke. Denne er effektiv både når det gjelder kondisjon, styrke, kjerne, mage og balanse.

Når du sitter eller ligger over en fitnessball trener og aktiverer du absolutt alle musklene du har i kroppen, og da særlig kjernemuskulatur, som er enormt viktig i hverdagen.

Bruker du en medisinball er det flere øvelser du kan velge mellom for å få mere vekt inn i øvelsene. Knebøy, squats, ballkast til vegg og ballkast med knebøy til en partner, for å nevne noen.

Khloé Kardashian er en av kjendisene vi har sett jobbet knallhardt for å trene opp kroppen din. Realitystjernen har hjelp av sin personlige trener trent seg til enda mer formfull midje og hofter, samtidig som hun skal ha vedlikeholdt det fyldige brystpartiet. I videoen under kan vi se hvordan hun bruker små vektballer i noen av øvelsene sine.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: