FORBRENNING: Visste du at olivenolje kan øke forbrenningen din? FOTO: NTB Scanpix
FORBRENNING: Visste du at olivenolje kan øke forbrenningen din? FOTO: NTB Scanpix
Forbrenning

Disse matvarene kan øke forbrenningen din

Det er ikke bare mengden mat du spiser som kan påvirke forbrenningen, det er også hva du spiser.

Har du lav forbrenning kan det være vanskelig å gå ned i vekt, derfor ønsker vi ofte å gjøre det vi kan for å øke den. Men det er ikke slik at du bare er «født med lav forbrenning», hvor mye vi forbrenner påvirkes av en rekke faktorer.

Hvor fysisk aktiv du er, hvor stor muskelmasse du har, og nok søvn. Menn forbrenner generelt mer enn kvinner, og unge mennesker mer enn eldre. Men å spise nok mat er også viktig.

– Spiser man for lite faller forbrenningen, akkurat som flammen i en peis som ikke får nok ved. Men noen typer ved brenner bedre eller raskere enn andre. Det samme gjelder maten vi spiser, sier Fedon Lindberg, som er lege og ernæringsekspert, til KK.no.

Det er ikke bare mengden mat du spiser som kan påvirke forbrenningen, det er også hva du spiser. For noen matvarer skal nemlig kunne øke kroppens evne til å brenne kalorier.

LES OGSÅ: - Spiser du så lite som mulig for å gå ned i vekt kan det i verste fall være helseskadelig

Proteinrik mat gir god metthet

Frilans ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky sier til KK.no at proteinrik mat generelt sett vil øke forbrenningen noe.

– Sats på rene fileter av fisk, kylling, magert svinekjøtt, karbonadedeig eller ren biff. For ikke å glemme bønner, linser og kikerter, samt magre meieriprodukter som cottage cheese, kesam og skyr. Det vil mette godt og gjøre det lettere å gå ned noen kilo, forteller hun.

Ifølge Lindberg er animalsk mat som fisk, kjøtt, fjærkre og meieriprodukter rik på en aminosyre kalt L-karnitin, som skal kunne påvirke fettforbrenningen og styrke musklene. Men det er ikke det eneste.

– Forskere i Danmark har funnet ut at proteiner i magert kjøtt kan hjelpe til med å forbrenne fem prosent mer kalorier daglig, sier han og legger til:

– Melk og ost er de viktigste kildene til blant annet kalsium, og ifølge en amerikansk studie skal 1300 milligram kalsium daglig bidra til økt vektnedgang. Fet fisk inneholder essensielle fettsyrer som skal hjelpe kroppen til å forbrenne fett.

LES OGSÅ: Hvor mye protein trenger du egentlig?

AVOKADO: Dette er en god kilde til sunt fett, og avokadoen gir i tillegg god metthet. Foto: Scanpix.
AVOKADO: Dette er en god kilde til sunt fett, og avokadoen gir i tillegg god metthet. Foto: Scanpix. Vis mer

Sunt fett forbrenner fett

Ja, for fett er også viktig. Arsky minner om at man faktisk trenger fett for å forbrenne fett.

– Kroppen foretrekker å bruke karbohydrater som energikilde. Men den har et faktisk behov for to andre hovedkilder til energi: protein og fett. Hvis du spiser helt fettfritt, opplever kroppen det som om du ikke har energi nok til å forbrenne kalorier. Kroppen trenger energi for å holde metabolismen i sving på riktig måte, forklarer hun.

Studier har også vist at fett fra maten hjelper kroppen til å bryte ned ditt eget fett ved å aktivere PPAR-alfa og de fettforbrennende metabolske veiene som går via leveren.

– Det ser ut til at det «gamle» fettet som kroppen har lagret i mageregionen, på lårene eller på rompa (underhudsfettet) ikke kan forbrennes effektivt hvis det ikke kommer «nytt» fett til fra maten. Dette har en gruppe forskere ved Washington University School of Medicine vist, forteller Arsky.

Gode kilder til sunt fett er for eksempel avokado, olivenolje, fet fisk og nøtter.

LES OGSÅ: Fisken som er proppfull av protein

Sterkt krydder kan også booste forbrenningen

Sterkt krydder har lenge vært kjent for å øke kroppstemperaturen og energiforbruket ditt. Lindberg anbefaler derfor at du gjerne bruker raust med krydder i maten din. Han foreslår for eksempel:

Chili: Dette krydderet sies å trone på toppen når det gjelder effekt på forbrenningen. Chili inneholder et stoff kalt capsaicin, som sies å øke stoffskiftet med opptil 25 prosent. Men ifølge Lindberg er effekten kortvarig.

– Studier viser at inntak av 2 til 3 mg capsaicin, som tilsvarer 1 til 1,5 gram chili, kan bidra til redusert matinntak og større metthet, og bidra til mindre vektoppgang etter avsluttet slanking. Paprikapulver inneholder også capsaicin, forteller han.

Sterk pepper, hvitløk og ingefær: Disse krydderne skal også kunne bidra til å øke forbrenningen ved å stimulere leveren, som er kroppens mest effektive fettforbrenningsorgan.

Gurkemeie: Dette er krydderet som blant annet gir farge til sennep og curry. Lindberg forteller at gurkemeie gir bedre balanse i nivået av blodsukker i kroppen, ifølge en amerikansk studie. Denne balansen er en av de viktigste faktorene for vektnedgang.

KRYDDER: Ønsker du å øke forbrenningen trenger du ikke se lenger enn til krydderhylla. Foto: Scanpix.
KRYDDER: Ønsker du å øke forbrenningen trenger du ikke se lenger enn til krydderhylla. Foto: Scanpix. Vis mer

Kanel: En splitter ny studie viser at kanel kan være effektivt mot overvekt ved påvirke fettcellene. Ifølge Lindberg får det også kroppen til å bli mer følsom for det fettlagrende hormonet insulin, slik at kroppen skiller ut mindre av hormonet.

Men vær obs! Mattilsynet har gått ut med en advarsel mot å innta mye kanel daglig, siden krydderet inneholder stoffet kumarin, som ved høyt inntak sies å kunne skade leveren.

– Et daglig inntak på 1,5 gram, cirka en kvart teskje, er ifølge Mattilsynet greit. Dette er også mengden som skal til for å få effekt på blodsukker, kolesterol og triglyserider. Kanel i kapsler som tilskudd er tryggere fordi det anvendes kanelsorter som har et lavt kumarin innhold, forteller Lindberg.

LES OGSÅ: K-vitamin gir økt forbrenning av fett

Én matvare er likevel ikke nok for å få effekt

Det er altså mange ting som kan ha en effekt på forbrenningen vår. Men hver og en av dem alene er dessverre ikke nok for å kunne gå ned i vekt. Det er kombinasjonen av et balansert kosthold, nok god søvn og fysisk aktivitet som gir best effekt.

– Mange henviser for eksempel til at koffein i kaffe og te, capsaisin i chili, og katekiner i grønn te, kan øke forbrenningen. Og ja, det kan det, men i svært liten grad når vi snakker om et liv utenfor reagensglasset, forteller Arsky.

Når det er sagt kan chili kanskje begrense vektøkning ved å gjøre maten din så sterk at du ikke orker porsjon nummer to.

– Inkluder veldig gjerne disse stoffene i kosten din i form av mat og drikke, og ikke med piller. Men ikke tro at en tre-fire kopper grønn te om dagen skal gjøre deg så mye sprekere eller slankere, uten at du ellers endrer noe. Trening er den absolutt letteste måten å påvirke forbrenningen på – og kanskje litt smartere matvalg, sier Arsky.

LES OGSÅ: Så mye kan du øke forbrenningen med styrketrening

Til forsiden