Pålegg: Noen pålegg er verre enn andre, hvilket bør du velge? FOTO: NTB scanpix
Pålegg: Noen pålegg er verre enn andre, hvilket bør du velge? FOTO: NTB scanpix Vis mer

Pålegg:

Disse påleggene bør du styre unna

- I et variert kosthold er det rom til litt av alt, men om man spiser mye brødmat burde man være obs på enkelte typer.

Her om dagen overhørte jeg tre venninner på bussen som snakket om pålegg. Hva de skulle velge, hva som var «verstingene» og hva de pleide å ha på knekkebrødet/brødskiva. Jeg ble med en gang nysgjerrig, fordi jeg selv er en brødelsker - og kan like gjerne bare ha smør som pålegg.

Men da slo det meg: hva er egentlig «verstingen» når det kommer til pålegg - er det noen påleggstyper man bør styre helt unna?

- I et variert kosthold er det rom til litt av alt, men om man spiser mye brødmat burde man velge magert pålegg så ofte som mulig - spesielt om man vil ned i vekt eller er opptatt av helsen, forteller Karoline Steenbuch Lied, fagansvarlig for kosthold og ernæring, i Grete Roede.

- Da er det ikke gunstig å spise kjøttpålegg med masse mettet fett eller ulike typer majones-pålegg samt fete oster, og heller ikke for mye søt pålegg som syltetøy og sjokoladepålegg. Dert finnes mange forskjellige magre påleggstyper å velge mellom, og med en god porsjon grønnsaker og frukt i tillegg – på en grov brødskive eller knekkebrød, blir det et fullverdig måltid.

LES OGSÅ: Orker du ikke tanken på frokost?

To «verstinger»

Frokosten, der mange av oss spiser brød eller knekkebrød, sies å være dagens viktigste måltid. Det er tross alt det første kroppen får i seg etter nattens lange faste, så da er det lurt å velge mat som er næringsrik og sunn. Og her kan pålegget spille en stor rolle, for vi vet jo at vi ikke trenger å være redd for brød. Likevel er det enkelte pålegg vi bør styre unna, og heller kose oss med i i helgene.

EKSPERT: Karoline Steenbuch Lied er fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede. Hun gir oss sine beste påleggstips! FOTO: Privat
EKSPERT: Karoline Steenbuch Lied er fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede. Hun gir oss sine beste påleggstips! FOTO: Privat Vis mer

- Her skiller sjokoladepålegg seg ganske klart ut. Det inneholder både mye sukker og fett. Barn for eksempel, burde kun få sjokoladepålegg i helgene. Det burde ikke bli en vane for dem å få dette hver dag.

- Syltetøy kan også inneholde mye sukker, men her finnes det mange forskjellige typer på markedet, og noen syltetøy er helt uten tilsatt sukker, men er kunstig søtet. Personlig foretrekker jeg syltetøy med høyest andel bær – selv om de kan inneholde noe mer sukker, og spise dette en gang i blant. Bær inneholder en rekke vitaminer, mineraler og antioksidanter, sier Steenbuch Lied.

Pssst: Ingers lavkarbo-brød kan bidra til raskere vektnedgang!

Vi vet at pålegget helst bør være sunt, i alle fall til hverdags, og ernæringseksperter anbefaler oss ofte å velge magert og proteinrikt på brødskiven.

- Jeg vil anbefale deg å alltid ha magre pålegg som for eksempel kalkun- eller kyllingpålegg, gulost, egg og makrell i tomat i kjøleskapet. Du kan også supplere med cottage cheese, mager leverpostei og mager salami, har er ernæringsfysiolog Marie Louise Liane tidligere fortalt til KK.no.

Steenbuch Lied er enig med Liane, men påpeker likevel at hvis du velger magert pålegg, men spiser dette i store mengder fordi det er «sunnere», er det ikke noe bedre.

- Men det er klart at en skive med lett-salami og lett-ost er kaloribesparende i forhold til en skive med vanlig salami og ost.

- Det man imidlertid skal være obs på er at når noe fjernes fra en matvare, må noe tilføyes for at den gode smaken skal beholdes. Så når man fjerner mye fett, tilføyes gjerne mer sukker eller salt, eller mer fett tilsettes om man fjerner sukkeret. Og da er jo ikke pålegget spesielt sunnere. Her kan man lære mye ved å lese på næringsdeklarasjoner og sammenlikne produkter.

- Så hva med kjøttpålegg – hva kan du si om det?

- Kjøttpålegg er en fin kilde til protein, men også en kilde til mettet fett og man ikke velger de magre variantene. Mange kan ha godt å av å redusere inntaket av mettet fett. Noen kjøttpålegg, som salami, inneholder også mye salt, som vi burde begrense. Magre kjøttpålegg av ren skinke, kylling og kalkun inneholder mindre mettet fett og salt, og er det vi anbefaler.

LES OGSÅ: Har du høyt blodtrykk? Da bør du begrense inntaket av dette pålegget

Dette pålegget bør du velge!

Mange, inkludert meg seg, er glad i smør eller majones på skiva. Men har du lyst til å kuttet litt ned på mengden smør er det faktisk mye å velge i. Blant annet kan avokadoen brukes, og vips har du en langt sunnere frokost.

- Smør inneholder en god del kalorier og det finnes flere smørbare alternativer som man kan bruke på brødskiva og knekkebrød hvis man ønsker å redusere på kalorimengden, har Silje Bjørnstad, som er ernæringsfaglig rådgiver, tidligere sagt til KK.

Men hva som du bare ikke klarer (vi kan vel være enig om at smør og majones er himla godt), er det da lurere å velge lett-varianter?

- Majones er bedre siden det inneholder mer flerumettet fett enn vanlig smør. Men om man bruker mye majones kan det fort bli mange kalorier. Vi anbefaler å velge lett-majones eventuelt margarin – gjerne en plantemargarin, som er en god kilde til sunt fett. Andre kilder til umettet fett er peanøttsmør – gjerne med litt epleskiver på toppen, forteller Steenbuch Lied.

- Om målet er å gå ned i vekt, hva bør du velge å ha på brødskiva eller knekkebrødet?

FISKEPÅLEGG: Ja, takk! Foto: NTB scanpix
FISKEPÅLEGG: Ja, takk! Foto: NTB scanpix Vis mer

- Om man skal ned i vekt er det viktigst å se på det totale kaloriinntaket i løpet av dagen, og ikke bare hva man har på brødskiven. Det er også viktig å se på hva pålegget ligger på! En tjukk skive loff er et dårligere valg enn en tynn skive grovt brød. Om man ønsker å gå ned i vekt er det beste å velge sistnevnte samt magre påleggstyper som nevnt over, med ulike grønnsaker på siden.

LES OGSÅ: En livsstilsendring kan gjøre at du kan spise mer mat: Slik går du ned i vekt uten å sulte

LES OGSÅ: Legger du fortere på deg av å droppe frokost?