KALORIER I SMÅGODT: Noen biter inneholder mengder med kalorier. 
 Foto: NTB scanpix
KALORIER I SMÅGODT: Noen biter inneholder mengder med kalorier. Foto: NTB scanpix Vis mer

Sukker Og Smågodt

Disse smågodtbitene inneholder mest kalorier

Én av dem består av over hundre kalorier!

Karameller, krokodiller, lakrisrundinger, colaflasker, sure føtter - vi eeeeeelsker smågodt! Men, som de fleste sikkert er klar over, er ikke akkurat smågodt noe du bør spise hver dag, eller store mengder av, da bitene gjerne inneholder mye sukker, fett og kalorier. Likevel er det ikke alltid så lett å styre seg. Ernæringsfysiolog i SomeBody, Camilla Andersen, mener at vi ofte blir «lurt» til å kjøpe mer smågodt enn vi egentlig vil ha;

- Når du skal kose deg med smågodt, synes jeg du skal kose deg med de bitene du liker best. Det er mengden som er smart å styre. Og der gjør ikke akkurat en stor papirpose med flat bunn oss en tjeneste. Tvert i mot; grunnen til at de har flat bunn på posen er jo for å få deg til å fylle for mye, sier Andersen. 

Hun forklarer at vi måler mengde etter hvordan posen fyller seg i høyden. Og med en stor og flat bunn tar det ofte mer enn 100 gram godteri før vi merker det i høyden: - 100 gram godteri utgjør like mange kalorier som et helt måltid, forteller hun. 

LES OGSÅ: Kosematen du kan spise så MYE du vil av 

Et par hundre gram i uken er ok

Dijana Stupar er klinisk ernæringsfysiolog ved Diakonhjemmet Sykehus. Hun forklarer at det største problemet med smågodt er, ikke overraskende, det store sukkerinnholdet og det lave innholdet av andre næringsstoffer. 

- Det er stor forskjell på energiinnhold i ulike typer smågodt, men i gjennomsnitt er det riktig å si at smågodt inneholder omtrent 400 kalorier per 100 gram, og minst 50 prosent sukker, sier Stupar.

Hun understreker at de aller fleste voksne kan spise et par hundre gram smågodt i uken, men det kommer an på kostholdet de har ellers. Spiser du mye sukker generelt, er det ikke fordelaktig for deg å spise masse smågodt i tillegg. 

- Den anbefalte grensen for sukkerinntak er 10 energiprosent, sett fra en helhetlig vurdering av kostens sammensetning og hvordan den påvirker helsen vår. Ved normal fysisk aktivitet tilsvarer det et inntak av 60 til 70 gram tilsatt sukker per dag for menn, og 50 til 55 gram for kvinner, forklarer ernæringsfysiologen. 

LES OGSÅ: 10 ting du bør vite om sukker 

Så mange kalorier har yndlingsbitene dine

- Verstingene må være de store bitene, eller de bitene du blir totalt hekta på og ikke klarer å stoppe å spise. Blanding av salt og søtt er gjerne slik at vi ikke klarer å stoppe

Det er kanskje ikke en overraskelse at den største av smågodtbitene har mest kalorier. "Red metre" heter den, og inneholder hele 138 kalorier per stykk (!)

SJOKOLADE OG KARAMELL: Er ofte blant kalori- og fettverstingene. Særlig fudgekaramell - den inneholder 75,5 kcal - per bit!
SJOKOLADE OG KARAMELL: Er ofte blant kalori- og fettverstingene. Særlig fudgekaramell - den inneholder 75,5 kcal - per bit! Vis mer

Karamell-bitene kan også overraske oss med kaloriinnhold, men det finnes forskjeller her også. Fudge inneholder 62 kalorier, sammenlignet med de mindre festkaramellene som inneholder 21 kalorier per stykk. 

Her er en oversikt gjort av somebody.no:

  • Red metre 138 kcal
  • Vaniljefudge 67 kcal 
  • Banansjokolade 61 kcal
  • Bringebærsjokolade 35 kcal
  • Maiskule 31 kcal
  • Hotlips 29 kcal
  • Krokodille 22 kcal
  • Fersken 21 kcal
  • Sure føtter 20 kcal
  • Colaflaske 16 kcal
  • Hobby bit 29,6 kcal
  • Spragleknas 45 kcal
  • Smørbukk fudge 52 kcal
  • Bringebær 35 kcal
  • Fargepletter 45,6 kcal
  • Bubblizz 18,5 kcal
  • Fudge karamell 75,5 kcal
  • Sjokolade familien 49 kcal
     

Om favoritten din er maiskule, kan du for eksempel fort ende opp med å få i deg over 200 kalorier om du spiser syv stykker.  Og spiser du seks fudge karamell har du fått i deg kalorier tilsvarende en liten middag (453 kcal). 

LES OGSÅ: - Jo mer søtt og salt du spiser, jo mer vil kroppen ha 

- Vi har blitt vant til store mengder

Andersen mener vi har en tendens til å rive med oss masse godt når det er på tilbud, og at vi har blitt vant til store mengder mat og godt. Noen er kanskje ikke like flinke til å tenke på hvor mye kalorier det kan utgjøre

- For en fem-åring overstiger fem biter med smågodt den anbefalte mengden med sukker for en dag. Vi bør tenke oss om, og i hvert fall for barna som har små mager, at ikke posen og prisen styrer det vi kjøper, mener hun. 

Ernæringsfysiologen understreker likevel at vi skal kunne kose oss, men at det finnes grenser. 

- Ta gjerne litt hensyn til at kroppen også skal kose seg, og den koser seg ikke om det blir for mye

LES OGSÅ: Ikke stikk hånden nedi smågodt- og nøttehyllene

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: