KAFFE, RED BULL ELLER COLA?: Hva gir egentlig raskest energi? Svar på det får du i denne saken! Foto: Shutterstock / kikovic
KAFFE, RED BULL ELLER COLA?: Hva gir egentlig raskest energi? Svar på det får du i denne saken! Foto: Shutterstock / kikovicVis mer

Energi

Drikken som BEVIST gir deg raskest energi

Kaffe, cola eller energidrikk? Endelig har vitenskapen talt.

Du trenger energi og du trenger det raskt. Det som dukker opp først i tankene dine, er et godt, gammeldags koffeinkick! Koffein stimulerer nervesystemet og kan derfor få deg til å føle deg kvikkere og mer våken om du står overfor en lang kveld med overtid, eksamenslesing eller en hard treningsøkt.

- Koffein innenfor et normalt inntak virker oppkvikkende, har klinisk ernæingsfysiolog Lise vin Krogh tidligere forklart til KK.no

Men hva slags koffeinholdig drikk velger du da å drikke? Går du for en klassisk kopp svart, sterk kaffe? Er du mer glad i cola? Eller vil du heller ha en Red Bull? Og har det en betydning hva du velger for hvor mye nytte du får av koffeinet?   

Ekspertene har vært uenige om hvorvidt koffein kan være skadelig for oss eller ikke. For de fleste holder det ikke med kun én kopp kaffe for å våkne om morgenen, og om dette er bra for deg eller ikke, er det delte meninger om. Uansett - i spesielle tilfeller tyr mange til litt ekstra koffein. 

Videnskab.dk har konkludert med hva du bør velge. 

Gir deg mest energi

Det danske forskningsnettstedet oppgir at én liter sterk kaffe kan inneholde opp mot 1000 milligram koffein. Går du for å drikke en hel liter espresso, kan du komme helt opp i 3000 milligram koffein.

LES OGSÅ: Derfor blir du kvikk av kaffe

Sammenlignet med dette inneholder én liter energidrikk 320 milligram koffein, og på bunnen finner vi én liter cola, som har mindre enn 100 milligram koffein. 

- Når vi snakker om energi i denne forbindelsen, betyr det at vi snakker om mengden koffein. Hvis man drikker samme mengde av alle tre drikker, får man mest fra kaffe, men energidrikk som Red Bull inneholder også mye koffein, sier John Christian Larsen, matekspert, til Videnskab. 

Larsen mener det ikke betyr noe for effekten av koffein hvorvidt drikkene er tilsatt sukker eller ikke. 

(Artikkelen fortsetter under) 

Nytrukket svart, kaffe i hvit kopp. Americano. Kafé. Oslo.
Foto: © Jens Sølvberg / Samfoto Foto: Samfoto
Nytrukket svart, kaffe i hvit kopp. Americano. Kafé. Oslo. Foto: © Jens Sølvberg / Samfoto Foto: Samfoto Vis mer

Du kan også ha i bakhodet at drikkene kan være tilsatt andre oppkvikkende stoffer fra samme kjemiske gruppe som koffein, for eksempel theobromin og teofylin. 

Oppsummert - hvis du vil ha mest koffein og minst kalorier, bør du med andre ord gå til kaffeautomaten og ta en gigantisk espresso. 

– Espresso inneholder 1200 mg koffein per liter, mens koke- og filterkaffe inneholder mellom 500 og 600 mg. Pulverkaffe inneholder 400 mg, har Marit Lynes, daglig leder i Norsk Kaffeinformasjon tidligere fortalt til KK.no.

Lik opptakstid

Til Videnskap.dk forteller Larsen videre at det ikke spiller noen rolle hva du drikker i forhold til hvor fort koffeinet tas opp i kroppen. 

Det lønner seg imidlertid å drikke koffein (eks. ikke ta koffeinpiller) for å få raskest mulig effekt. 

- Med mindre du har en kanyle, er det raskest å drikke det, sier Larsen. 

Er du avhengig av koffein? Forskerne advarer mot høyt inntak av kaffe, te og andre koffeinholdige drikker. 

Hvor lenge virker det? 

Ifølge mateksperten kommer dette også helt an på personen. 

- Koffeinet blir absorbert inn i blodbanen og fordelt videre ut i kroppen. Man sier at man etter en time til halvannen har den største konsentrasjonen i blodet, sier Larsen. 

Deretter går det mellom tre og syv timer før mengden er halvert, alt avhengig av hvordan du er skrudd sammen. 

Koffein blir om dannet av enzymer i leveren. Arbeidet til enzymene er forskjellig fra person til person avhengig av både gener og livsstil. Derfor er det forskjellig hvor lenge det virker. 

Jo mer du drikker, jo høyere konsentrasjon får du av koffein i kroppen, men halveringstiden er allikevel den samme. 

LES OGSÅ: Får du i deg mye koffeinholdig drikke? 

Vær forsiktig 

Hvis du er glad i å bruke koffein som en oppkvikker når du trenger litt ekstra energi, kan det være lurt å ha i bakhodet at du bør være forsiktig for eksempel energidrikk. 

Energidrikk bør ikke blandes med alkohol fordi det gjør at du drikker mer, det kan skade hjertet ditt, og de er ofte proppfulle av sukker. 

Det er også kjent at energidrikker kan påvirke hjerterytmen din i en time etter at du har drukket det. 

I tillegg skal du være obs på når det blir for mye av det gode: 

- Når det blir for mye, så kan du bli rastløs, kvalm, få mageknip og hodepine, økt puls, lavere blodtrykk og uregelmessig hjerterytme. Nyrene kan også øke utskillelsen av vann og salter og søvnen kan bli forstyrret, har klinisk ernæringsfysiolog Lise von Krogh tidligere forklart til KK.no

LES OGSÅ: Hekta på koffein

 

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: