SPORTSDRIKK: Sukkerholdige sportsdrikker gir et påfyll av energi, men du kan risikere å få i deg flere kalorier enn du bruker. Foto: Scanpix.
SPORTSDRIKK: Sukkerholdige sportsdrikker gir et påfyll av energi, men du kan risikere å få i deg flere kalorier enn du bruker. Foto: Scanpix. Vis mer

Sportsdrikke

Drikker du sportsdrikker på trening?

Da kan du få i deg flere kalorier enn du forbrenner. Men visste du at du kan få akkurat samme effekt ved å bare skylle munnen med sportsdrikke?

Er du av typen som alltid må ha en sportsdrikk med deg på trening? I dag finnes det utallige varianter av sportsdrikker som skal gi oss ekstra energi og power, slik at vi får maksimalt ut av treningsøkta. Men er det egentlig nødvendig å drikke sportsdrikker på trening?

– Med mindre du har veldig lange treningsøkter (over en time), eller trener i veldig varme omgivelser, så har vi mosjonister ikke behov for å drikke sportsdrikke. Vann vil holde lenge, både før, under og etter trening, sier Jonny Hisdal, som har doktorgrad i fysiologi fra medisinsk fakultet ved Universitetet i Oslo, til KK.

Og han er ikke alene om å mene det. Therese Fostervold Mathisen, som er ernæringsfysiolog og doktor i idrettsfysiologi ved Norges Idrettshøgskole, forteller at sportsdrikker kan være nyttig for de som trener lenge eller svært mye.

For eksempel hvis du har flere treningsøkter med høy intensitet per dag, slik at du ikke har klart å restituere energilagrene fra første økt til neste økt. Men la oss være ærlig – dette gjelder ikke de fleste av oss.

– Nei, en vanlig økt på 45-90 minutter fordrer ikke behov for energidrikke. Disse drikkene er designet for energipåfyll for svært lange og intensive økter, der de indre, raske energilagrene (karbohydrater lagret i lever og muskler) går tomme, og derfor kan begrense yteevnen din betraktelig, sier Therese Fostervold Mathisen, som er ernæringsfysiolog og doktor i idrettsfysiologi ved Norges Idrettshøgskole, til KK.no.

Vi vanlige folk, med helt vanlige treningsøkter trenger som regel ikke bekymre oss for at vi skal gå helt på tomgang (med mindre du trener på tom mage).

LES OGSÅ: - For mange handler trening og kosthold først og fremst om utseende, ikke helse

UNØDVENDIG: Sportsdrikker er designet for energipåfyll for svært lange og intensive økter, men er altså helt unødvendig for oss vanlige mosjonister. Foto: Scanpix.
UNØDVENDIG: Sportsdrikker er designet for energipåfyll for svært lange og intensive økter, men er altså helt unødvendig for oss vanlige mosjonister. Foto: Scanpix. Vis mer

Kan få i deg flere kalorier enn du forbrenner

For de fleste av oss er som oftest ingen fare for å bruke opp alt av kroppens energi på trening, og for oss kan sportsdrikker faktisk gjøre at du får i deg for mye sukker og kalorier.

– Ja, dette er helt klart «faren» ved å ukritisk bruke energidrikker. Det er kun sukker i disse (og salter), og ikke noe fornuftig helsefremmende næringsstoffer eller form for energi, forteller Mathisen.

Siden sukker er det som raskest kan tas opp i kroppen og brukes som energi, har sukkeret riktignok en hensikt i noen idrettslige sammenhenger, som ved svært lange økter, eller når man har flere økter i løpet av en dag. Men for oss vanlige mosjonister er sukkeret unødvendig.

– Har du et daglig inntak av en halv liter sportsdrikke får du raskt i deg 60 gram sukker – som tilsvarer 240 kalorier ekstra per dag, fra en «tørstedrikke» som ikke metter. Et slikt inntak hver dag gjennom en uke, summerer seg til 1680 kalorier. En annen viktig ulempe med slikt regelmessig inntak av søt og sur drikke, er at det tærer svært mye på tannemaljen, og øker altså risiko for ising og hull i tennene, forklarer hun.

Men som sagt, det finnes mange ulike typer energigivende drikker på markedet i dag, og noen er faktisk sukkerfrie. Sukkerfritt – det må vel være greit?

– De tilfører i så fall bare salter, og kan bidra til å opprettholde saltbalansen. Men dette er ikke noe problem for vanlige folk. Vi spiser langt mer salt enn vi bør med tanke på helseeffekter, det er kun en utfordring for enkelte individer; særlig de med spesielle tilstander, medisinbruk, eller høyt væsketap – for eksempel idrettsutøvere med høye treningsmengder, påpeker Mathisen.

LES OGSÅ: Drikken som bevist gir deg raskest energi

SPYTT UT: Tro det eller ei, men selv bare å skylle munnen med karbohydratholdig drikke under trening kan påvirke ytelsen din. Foto: Scanpix.
SPYTT UT: Tro det eller ei, men selv bare å skylle munnen med karbohydratholdig drikke under trening kan påvirke ytelsen din. Foto: Scanpix. Vis mer

Få samme effekt ved å skylle munnen med sportsdrikk

Selv om sukkerholdige drikker riktignok er et påfyll av energi, er konklusjonen likevel at sportsdrikker ikke er noe vi må ha for å prestere bra. Vann er og blir den beste tørstedrikken.

Men visste du at du faktisk ikke trenger å svelge sportsdrikken for å få den samme energigivende effekten? Tro det eller ei, men en studie fra 2016 viste at selv bare å skylle munnen med karbohydratholdig drikke under trening kan påvirke ytelsen din. Dette kalles «carb rinsing», og du har kanskje lagt merke til at noen fotballspillere gjorde dette under årets fotball-VM.

– Det stemmer! Sukker reagerer med reseptorer i munnhulen og signaliserer til hjernen om at energi er på vei. Sukker har i så måte en prestasjonsfremmende effekt, ved at kroppen «lures» til å tro at det finnes påfyll av energi til å holde ut enda lengre. Ulempen er fortsatt at dette ikke er bra for tannhelsen, forteller Mathisen.

LES OGSÅ: Gir BCAA noen treningseffekt?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: