LETTBRUS: Lettbrus er en naturlig del av manges hverdag, men er den egentlig helt uten sukker? FOTO: NTB Scanpix
LETTBRUS: Lettbrus er en naturlig del av manges hverdag, men er den egentlig helt uten sukker? FOTO: NTB ScanpixVis mer

Lettbrus:

- Drikker man mye av denne lettbrusen vil det kunne påvirke blodsukkeret

Er din favoritt helt sukkerfri?

-De fleste lettbruser er søtet med de kunstige søtningsstoffer som for eksempel aspartam og acesulfam K. Denne typen brus inneholder omtrent ingen kalorier og vil heller ikke påvirke blodsukkeret.

Dette forteller klinisk ernæringsfysiolog Oddbjørg Stokkeland, som jobber på Ullevål sykehus med behandling av barn med sykelig overvekt og i firmaet Ernæringsteamet.

Men betyr dette at all lettbrus er helt sukkerfri? Ikke nødvendigvis.

Ifølge ernæringsfysiologen inneholder nemlig noen typer lettbrus små mengder fruktsukker. Blant disse trekker hun frem Solo super og Mozell light. Disse har fire kalorier og 0,8 gram sukker per 100 gram. Dette tilsvarer 20 kalorier og fire gram sukker per halvliterflaske, cirka litt under to sukkerbiter, utdyper hun. Pssst, har du fått med deg denne desserten som er sunn og helt uten sukker?

- Drikker man mye av denne typen brus vil det derfor kunne påvirke blodsukkeret, sier Stokkeland og legger til at lettbrusene med litt fruktsukker er et langt bedre alternativ enn vanlig sukkerholdig brus. Sistnevnte vil til sammenligning inneholde hele 54 gram sukker per halvliter.

LES OGSÅ: Drikker du brus til maten?

Hva er det med fruktsukkeret?

Men la oss likevel se litt nærmere på fruktsukkeret. Det høres jo uskyldig ut, men er det egentlig noe sunnere enn hvitt sukker? Først og fremst forklarer ernæringsfysiologen at vi faktisk finner fruktsukker, eller fruktose som det også heter, i vanlig hvitt sukker.

Sukkeret er nemlig bygget opp av en lik andel fruktose og glukose. Stokkeland forklarer videre at fruktosen inneholder like mange kalorier per gram som hvitt sukker. Hun trekker likevel frem et par vesentlige forskjeller: fruktosen omsettes litt annerledes i kroppen og kommer dessuten ofte i svært godt følge.

- Selv om ren fruktose i seg selv ikke har noen klare helsefordeler foran hvitt sukker, finner vi fruktsukker i matvarer som ofte inneholder mange andre viktige næringsstoffer som er gunstige for helsen. For eksempel vil frukt og bær ofte være rike med vitaminer, mineraler, antioksidanter og kostfiber, forklarer hun.

Ønsker du å få i deg næringsstoffene, men mindre fruktsukker - for eksempel dersom du har diabetes, anbefaler Stokkeland å spise frukten fremfor å drikke jusen.

- Slik får du i deg flere næringsstoffer og mindre sukker, forklarer hun.

LES OGSÅ: ​Fruktose kan svekke hjernen

Brus med mindre sukker

Tilbake til lettbrusen. For vi har lurt på disse typene som inneholder mindre sukker. som for eksempel Coca Cola Life. Denne brusen forteller ernæringsfysiologen at er et eksempel på brus som er søtet både med vanlig sukker og et naturlige søtningsstoff( stevia).

Brusen inneholder forøvrig 6,7 gram sukker per 100 gram eller 33,5 gram per halvliter brus. Men hvor setter det den på sukkerkartet?

- Denne type brus inneholder betydelig mer sukker enn annen lettbrus, men fortsatt mindre enn sukkerholdig brus, sier ernæringsfysiologen.

Det finnes som kjent utallige brusvarianter på markedet og er du blant de som må være litt obs, for eksempel hvis du har diabetes, mener hun man gjør lurt i å sjekke innholdsfortegnelsen.

- Står det at brusen inneholder null kalorier og null karbohydrater per 100 milliliter er den helt sukkerfri og det beste alternativet for personer med diabetes, sier hun.

Les også: Dette er brusen laget av

Hvor mye sukker er vi anbefalt å få i seg om dagen?

Hvor mye sukker er det egentlig anbefalt å få i seg per dag? Her kan Stokkeland fortelle at Helsedirektoratet anbefaler at tilsatt sukker ikke bør utgjøre mer enn 10 prosent av det totale energiinntaket vårt.

Lurer du på hva «tilsatt» sukker er, kan hun utdype med at betegnelsen rommer sukker som ikke finnes naturlig i for eksempel melkeprodukter og frukt. For å illustrere trekker hun frem følgende eksempel: Har man et energibehov på 2000 kalorier per dag bør max 200 kalorier komme fra tilsatt sukker.

- Dette utgjør 50-55 gram sukker per dag, cirka det du får i deg hvis du drikker en halvliter brus, sier hun.

LES OGSÅ: Ikke drikk brus på trening

Er sukker egentlig farlig?

Men hva er de største helserisikoene med å få i seg for mye sukker? Ifølge Stokkeland grunner mye i vektøkning, som kan føre til overvekt og fedme som igjen kan gi økt risiko for type-2-diabetes og noen former for kreft.

Frykter du vektøkning kan hun fortelle at sukkerholdigbrus, er en versting.

- Sukkerrike drikker er særlig uheldig fordi de ofte inneholder mange kalorier, uten at det gir særlig metthetsfølelse, sier ernæringsfysiologen og legger til at brus er et godt eksempel på såkalte «tomme» kalorier.

Dette vil si matvarer som inneholder mange kalorier, men få andre næringsstoffer som kroppen kan dra nytte av. I tillegg kommer disse ofte ved siden av annen mat og drikke og kan lett bidra til vektøkning.

- Vektoppgang skyldes tross alt, i de aller fleste tilfellene at man inntar mer energi enn det man forbruker og at energioverskuddet lagres som fett, sier hun.

Ernæingsfysiologen påpeker også at mat og drikke med et høyt sukkerinnhold vil påvirke blodsukkeret på en negativ måte.

- Spiser du et mer balansert måltid, med for eksempel fiberrike karbohydrater, vil du oppnå en langsommere blodsukkerstigning og et jevnere blodsukkernivå. Dette er bedre for helsen, forklarer hun.

Ikke glem tennene!

Tilslutt trekker hun frem tennene, da et høyt sukkerinntak øker risikoen for hull.

- Spiser du ofte og mye mat med tilsatt sukker, stimuleres bakterienes produksjon av ulike stoffer. Disse kan ødelegge tannemaljen og føre til karies, forklarer hun.

Også her kan hun fortelle at brus er en versting. For både brus med og uten sukker vil i likhet med juice, sitrusfrukter, sure godterier og annet syrlig ting, i tillegg kunne gi syreskader på tennene .

- Spiser eller drikkes dette ofte kan de sure stoffene også ødelegge tannemaljen, forklarer hun.

Hva gjør kunstig sukker med søtsuget?

En ting vi har lurt på er om kunstig sukker kan fikse søtsuget? Ifølge nestleder i Norsk Ernæringsfaglig Forening, Caroline Mydland, kan vitenskapen tyde på at det sannsynligvis ikke er så lett.

Hun fortelle at forskere fant at det kunstige søtningsstoffet sukralose «ikke fullt ut tilfredsstilte et ønske om naturlig kalorisk søtt inntak». Det viste seg nemlig at sukralosen ikke aktiverte «belønningsstedet» for mat i hjernen på samme måte som vanlig sukker gjorde.

Videre utdyper hun med at forskningen tyder på at hjernen ønsker sukker (kalorier) fremfor kalorifattig, kunstig sukkererstatning og at den altså klarer å skille mellom disse.

EKSPERTEN: Nestleder i Norsk Ernæringsfaglig Forening, Caroline Mydland. FOTO: Privat
EKSPERTEN: Nestleder i Norsk Ernæringsfaglig Forening, Caroline Mydland. FOTO: Privat Vis mer

- Det viste seg at kunstige søtningsmidler sannsynligvis derfor ikke er en effektiv måte å håndtere et ønske om søtsaker, sier hun.

Hun legger til at sammenhengen mellom smak- og belønningssenteret i hjernen er svært kompleks- en mulig forklaring på hvorfor noen opplever et søtsug etter inntak av produkter eller drikke med kunstig søtning.

- Dersom man får lyst på noe søtt etter at man har drukket lettbrus, må man kanskje heller lene seg på viljen for å unngå å falle for fristelsen, sier hun.

For også hun trekker frem at for mye sukker kan være uheldig for helsen vår og støtter

Stokkeland er enig i at lettbrus da kan være et fint alternativ til sukkerholdige varianter. Hun understreker likevel at noen bør være mer forsiktige med lettbrusen enn andre.

Det er nemlig slik at det er en viss usikkerhet knyttet til kunstig søtning og fysiologiske responser hos gravide, og legger til:

- Barn under 3 år bør unngå kunstig søtning fordi de har lav kroppsvekt. Dette gjør at inntaket lett vil overstige de øvre grenseverdiene for inntak som er gitt av Mattilsynet, sier hun.

LES OGSÅ: Barn får i seg 33 sukkerbiter daglig!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: