ALDRI MER SIT-UPS: Det gir deg faktisk ikke flatere mage. Prøv heller stående magetrening, råder KKs treningsekspert Anne Marte Sneve.  Foto: Syda Productions - Fotolia
ALDRI MER SIT-UPS: Det gir deg faktisk ikke flatere mage. Prøv heller stående magetrening, råder KKs treningsekspert Anne Marte Sneve. Foto: Syda Productions - FotoliaVis mer

Mage

Dropp situps - få flatere mage

Stående magetrening er langt mer effektivt.

KK.NO: – Jeg synes sit-ups og sixpack-trening har fått ufortjent mye oppmerksomhet.

- Sit-ups i hundretall vil ikke gi deg flat mage selv om TV-shop og andre prøver å få oss til å tro det, sier KKs treningsekspert Anne Marte Sneve.

Grunnen er at vi kke kan forbrenne fett lokalt. Dessverre!

– Overskuddsfettet vårt legger seg mellom muskler og hud, og de fleste har faktisk en godt utviklet six-pack i det skjulte. Dermed handler flat mage mer om reduksjon av fettet som ligger over musklene våre, enn sit-ups i hopetall, forklarer Sneve.

LES OGSÅ: Derfor skal du ikke gjøre sit-ups

Dropp sit-ups, tren kjernemuskulaturen

EKSPERTEN: Anne Marte Sneve er KKs nye treningsekspert. Foto: Charlotte Wiig
EKSPERTEN: Anne Marte Sneve er KKs nye treningsekspert. Foto: Charlotte Wiig Vis mer

Ifølge treningseksperten får du kun trent de rette magemusklene ved å trene sit-ups.

– Mange får i tillegg også vondt i ryggen av sit-ups. Du kjenner kanskje igjen følelsen. Du ligger på ryggen med hendene bak hodet, og kjenner kanskje at det jobbes og dras mer i nakken når kroppen krummes, og det kramper seg mer i hofteleddsbøyeren enn å ta i magen? spør hun.

Sneve mener det er mye viktigere å trene de skrå og dype rygg- og magemusklene.

– Målet med kjernemuskulaturtrening er nettopp dette - å bygge opp et sterkt stabiliseringsapparat i sentrum av kroppen som kan forhindre at vi får overbelastning på ryggsøylen vår, forklarer hun.

Kjernemuskulaturtrening er viktig for å få en godt fungerende kropp. En svak kjernemuskulatur kan øke risikoen for skader og ryggproblemer, ifølge treningseksperten.

LES OGSÅ: Magetrening: tre ganger i uken er maks

Slik fungerer stående magetrening

Så hvordan skal denne treningen utføres på best mulig måte?

– Vi er jo stående vesener, derfor er det jo enda mer logisk at trening av kjernemuskulatur i hovedsak bør gjøres stående. Ved å trene den stående, trener vi kroppen til å bli sterkere i posisjonen vi bruker den mest, og dermed bygge opp et sterkt fundament til å takle hverdagslivet krav og belastninger, råder Sneve.

Hennes favorittøvelser for kjernen stående er Pallof press, også kjent som stående antirotasjon.

Hun anbefaler også øvelser som chops, eller rotasjonsøvelser der kraften skapes gjennom bevegelser av hele kroppen. I disse øvelsene må hofte, kjerne og armer jobbe sammen.

– Fokuser på mer aktivitet, styrke og et sunnere kosthold, så skal du se resultatene for magen og resten av kroppen kommer uten så mye som en eneste sit-up, påpeker Sneve.

SLIK GJØR DU DET: Fest en strikk rundt en søyle eller et dørhåndtak. Still deg med siden til søylen/dørhåndtaket og kjenn at du står stabilt og er sterk i kroppen. Før strikken rett ut fra kroppen og tilbake uten å rotere kroppen. (Du skal altså stå i mot rotasjonen, og du vil kjenne kjernemuskulaturen jobbe!) Gjenta i kontrollert tempo. Kjør 8-10 repetisjoner og gjenta 2-3 ganger. Foto: Ivar Kvaal
SLIK GJØR DU DET: Fest en strikk rundt en søyle eller et dørhåndtak. Still deg med siden til søylen/dørhåndtaket og kjenn at du står stabilt og er sterk i kroppen. Før strikken rett ut fra kroppen og tilbake uten å rotere kroppen. (Du skal altså stå i mot rotasjonen, og du vil kjenne kjernemuskulaturen jobbe!) Gjenta i kontrollert tempo. Kjør 8-10 repetisjoner og gjenta 2-3 ganger. Foto: Ivar Kvaal Vis mer

LES OGSÅ: Ikke hold pusten når du gjør sit-ups

Coremuskulaturen består av:

  • De rette magemusklene, som de fleste kjenner igjen som «sixpack-muskulaturen».
  • De ytre og indre skrå magemusklene, som er på hver side av magen.
  • Et tykt belte som går under disse og rundt hele kroppen: det indre korsettet/transversus.
  • Ryggstrekkerne på baksiden av kroppen og den firkantete ryggstabiliseringsmuskelen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: