SLUMRE: Ifølge ekspertene er det ikke noe vits i å slumre og dette er hvorfor!  Foto: Shutterstock / S_L
SLUMRE: Ifølge ekspertene er det ikke noe vits i å slumre og dette er hvorfor! Foto: Shutterstock / S_LVis mer

Søvn

Dropp slumringen, det gjør bare vondt verre

Ifølge ekspertene får du lite igjen for de 10 minuttene ekstra under dyna.

Det er rart hvordan vi ofte lengter etter senga og den varme dynen om kvelden, men når morgenen kommer nekter vi å stå opp. Vel, jeg er hvert fall en av dem som elsker å ligge og dra meg om morgenen - og har gjerne på opptil fem alarmer. I tillegg slumrer jeg, hele tiden. For fem minutter til under dyna kan vel ikke skade?

Men hvor lurt er egentlig å trykke på slumre-knappen for å få sove bittelitt lengre? 

Der og da føles det kanskje som om det gjør det lettere å stå opp, men de ekstra 10, 15 eller 20 minuttene med slumring får du faktisk ingenting igjen for. 

LES OGSÅ: Så mye søvn trenger du

- Still klokken da du faktisk skal stå opp 

Poul Jennum, professor i klinisk nevrofysiologi ved Det medisinske fakultet i København, vil ikke anbefale noen å bruke slumre-knappen. 

- Da er det faktisk bedre å stille inn klokken til en time senere, da du skal stå opp, sier han til Videnskab.dk, og legger til at det er bedre å våkne sakte, enn med flere små forstyrrelser. 

Selv om du får 20 minutter eller en halvtime ekstra med søvn, mister kroppen timen den har behov for når den skal forberede seg til morgenen. I stedet for å slumre er det altså bedre å stille alarmen på det tidspunktet du virkelig kommer til å stå opp på, og ikke det du tror. Dette vil gjøre at du føler deg mye mer opplagt når klokken ringer, og du må opp av senga.

I tillegg skal lys være nøkkelen til at det blir lettere å våkne i disse mørke dager. Derfor er det lurt å ikke trekke gardinene helt for, men heller ha en liten glippe åpen for å slippe inn morgenlyset. Dette er med på at du våkner på en mer naturlig måte. Da kan en vekkerklokke som simulerer ekte sollys være tingen. Denne kan du stille inn slik at lyset fra vekkerklokken stiger gradvis til full styrke, som igjen gjør at kroppen din får signal om å starte oppvåkningsprosessen mens du ennå sover. Dette er kjempelurt for deg som sliter med å stå opp om vinteren.

- Det er fysiologisk bedre at du våkner av lys som blir sterkere og sterkere, sier Jennum, og forklarer at kroppens døgnrytme er innstilt etter lyset.

LES OGSÅ: Tidspunktet du sover best!

Ha en stabil døgnrytme 

Men så er det kanskje noen som ikke sliter med slumringen, men som rett og slett sover dårlig. Selvsagt kan vi alle oppleve å få en dårlig natts søvn en gang i blant, men det kan man alltids takle. Det er først når problemene vedvarer, natt etter natt, at det virkelig blir et problem.

Ifølge Håvard Kallestad, som er psykolog og søvnforsker ved St. Olavs hospital, finnes det mange ulike råd mot søvnløshet, men det er ikke alle som er like effektive. 

Du har kanskje hørt at jevnlig med trening, det å unngå kaffe og store måltider sent på kvelden, eller å legge fra seg nettbrett og telefon før man legger seg kan være løsningen? Vel, det er ikke alltid tilfelle. 

– Det er lite som tyder på at dette er tilstrekkelig. Dersom man virkelig sliter med søvnløshet er det i hvert fall liten hjelp i søvnhygieneråd alene, har han tidligere fortalt til KK.no.

Et råd som han mener kan hjelpe er å sørge for en stabil døgnrytme. Kroppen er glad i rutiner, spesielt når det kommer til søvn, og dette kan ha mye å si for søvnkvaliteten.

– Det er veldig viktig å stå opp til samme tid hver morgen – også i helgene. Dette bør du gjøre uavhengig av når du har lagt deg på kvelden, og du bør helst ikke legge deg før du føler deg søvnig, sier Kallestad. 

LES OGSÅ: Derfor sover du dårlig første natten hjemmefra 

Kan være du mangler magnesium 

Sliter du med søvn eller at du ofte er trøtt, kan også mat, vitaminer og mineraler ha en påvirkning

Du har kanskje hørt at kalsium er bra for benbygningen, jern er viktig for at du skal føle deg frisk og opplagt og at sink styrker immunforsvaret. Men det er et mineral som ofte blir bortglemt. Dette mineralet er blant annet viktig for forbrenning av karbohydrat, signaloverføring i nervesystemet og regulering av muskelaktivitet; vi snakker selvfølgelig om magnesium!

Christine Henriksen har doktorgrad i klinisk ernæringsfysiolog fra Universitetet i Oslo, og hun har tidligere fortalt til KK.no at tretthet kan være symptomer på magnesiummangel. 

- Plager som beinskjørhet, migrene, søvnforstyrrelser, murring i beina, tretthet, forstoppelse og muskelplager er symptomer på magnesiummangel, har hun fortalt.

- Magnesium inngår i ben og tenner, og er viktig for blant annet i energiomsetningen. I tillegg bidrar magnesium til den elektriske spenningsforskjellen i cellemembranene i nerve- og muskelceller, slik at disse kan fungere normalt.

LES OGSÅ: Maten du får sove av

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: