EFFEKTIV LØPING: Terrengløp gir både økt utholdenhet og styrke.
EFFEKTIV LØPING: Terrengløp gir både økt utholdenhet og styrke. Vis mer

Trening

Du forbrenner 10 % mer

Ønsker du deg bedre utholdenhet, økt styrke og enda mer effektiv fettforbrenning? Prøv terrengløp.

Det ujevne terrenget gjør at du får økt utholdenhet og forbrenner gjennomsnittlige ti prosent flere kilokalorier enn ved vanlig løping. Dette medfører variasjon av løpsteknikk og bruk av flere muskelgrupper enn ved løping på vei.

Terrengløping er dessuten mer skånsomt mot beina dine enn det løping på vei er. Samtidig styrker det beina å måtte holde balansen, hele tiden tilpasse seg underlaget, løpe eller klatre opp bratte kneiker og slippe seg utfor i nedoverbakker.

  • 31 veier til ekte treningslyst

    Noen gode tips:

    Lag deg en rute

    Usikker på hvor du skal legge løypa?

    En oversikt over tur og løypekart for hele Norge samt gode tips fra andre turglade finner du her.

  • Derfor bør du løpe

    Start forsiktig

    Husk at terrengløping krever tilvenning så ikke vær så hard mot deg selv. Løp først på en fin sti, så litt mer kupert, mer ujevnt underlag og til slutt vil du beherske hele spekteret. En fin tilvenning kan være å trene i lysløypetraseer for langrenn først og husk å øve deg på nedoverbakkeløping.

    Start også med å løpe der det er oversiktlig slik at du ser hvor du setter foten. Øv deg så på å løpe i mer overgrodd terreng og prøv å flyte oppå i stedet for å bare se ett skritt frem om gangen. Bruk gjerne armene i oppoverbakker slik at du ikke bare lytter til din egen pust.

    Obs! Ikke glem å varme opp før en økt.

  • Kom igang med jogging


  • Mål pulsen, ikke tempoet

    Husk også at ujevnt terreng er mer krevende enn det å løpe på en tredemølle så mål løpingen din i puls og pust, ikke tempoet.

  • Hvordan bli en superjogger

    Rolig langtur

    Det er veldig enkelt å løpe rolig langtur i terrenget. Blir bakkene for bratte eller lange, veksler du mellom å gå og løpe eller setter ned tempoet tilstrekkelig til at du unngår å få opphopning av melkesyre (heller ingen krise om dette skjer, men om bakkene er lange, er det lurt å venne seg til å disponere kreftene og regulere farten – det blir så mye mer behagelig og effekten blir vel så god!)

  • Kom i joggeform på seks uker

  • Naturlig intervall

    Intervalltrening i kupert terreng er ypperlig for deg som er nybegynner. Her er det terrengvariasjonene som skaper veksling mellom høy og lav treningsintensitet, treningens varighet og antall perioder. Naturlig intervalltrening utføres vanligvis som en sammenhengende trening der varigheten bør være fra en halv til halvannen time avhengig av alder, nivå og treningstilstand.

  • Intervalltrening for nybegynnere

  • Gode sko

    Når du er ute etter sko som skal tåle løping i terrenget, må du tenke godt igjennom bruksområde på forhånd. Kan du velge en modell for asfalt eller trenger du en rendyrket terrengmodell? Når du kommer i butikken, kan du gjerne diskutere med ekspeditøren, men du bør ha gjort deg opp en mening på forhånd. Husk i hvert fall at det er vanskelig å finne en modell som tilfredstiller alle ønsker og behov.

    Obs! Det er viktig at skoene sitter godt rundt foten din i utgangspunktet. Slike sko blir gjerne våte og vider seg ut så tenk på dette når du prøver skoene i butikken.

  • Trenger jeg dyre joggesko? Jill svarer

    Riktig bekledning

    Du trenger ingen fancy treningsdress for å løpe en rolig langtur i skoen, men det er en fordel at du kler deg i noe som er heldekkende. Husk også at en joggedress suger til seg fuktighet og vann så en tights er å foretrekke. Over kan det lønne seg å iføre seg en tynn, men slitesterk overdel som tåler en støyt.

  • Løpetips for kalde dager: alt om bekledning etc.

    Forebygg skader

    Både orientering og terrengløp er lavrisikoidretter, og det gjenspeiles i antallet alvorlige skader, som er meget lavt. Men faren for å skade seg er likevel til stede.
    Særlig er snubling og falling vanlig, og overtråkk så tren opp balanseevnen din. Det finnes mange enkle øvelser du kan gjøre hjemme eller på treningsstudioet, eller gjør det ute i terrenget ved å hoppe fra stein til stein, balansere på en trestamme eller ved å kjenne litt på hvor myk en myr kan være.

    Obs! Husk også viktigheten av å trene styrke, uansett treningsform.

  • Jills beste joggetips

    Tenk sikkerhet

    Dersom du er ute og løper i terrenget og du ikke er kjent fra før, ha med deg mobiltelefon og evt. Kart og kompass. Husk også at det alltid er en sjanse for at et uhell oppstår, uansett treningsform, og når du er ute på egen hånd er det derfor lurt å bære med deg id. La noen vite når og hvor du løper og løp aller helst sammen med noen, anbefaler Health.com.

    Les også: Jills joggeplan og Jills beste treningstips

  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: