Kk-mila

Du glemmer vel ikke disse musklene?

Sjekk hvilke tre muskelgrupper det er ekstra viktig å tøye ut etter løpeturen.

Publisert

Har du lyst til å bli en løper? Da er det bare å sette i gang!

Du kan for eksempel melde deg på årets happening og tidenes beste jenteløp - KK-mila, som går av stabelen 6. september 2014.

Treningsekspert i Mykje Meir, Yngvar Andersen, har mange gode tips til hvordan du kan komme i gang med løping, og blant annet er teknikk viktig.

Noe annet som er minst like viktig - uansett hva du trener, er tøying og beveglighetstrening.

LES OGSÅ: Tipset som gjør deg løpeglad

Viktig for prestasjon og for å unngå skader

- Etter en løpeøkt er det kjempeviktig å bruke noen minutter på å tøye ut og drive med begelighetstrening, forteller treningsekspert Yngvar Andersen.

IKKE GLEM Å TØYE: Det gir ikke bare større velvære, men er svært viktig for å forebygge mot skader.  Foto: Fotolia
IKKE GLEM Å TØYE: Det gir ikke bare større velvære, men er svært viktig for å forebygge mot skader. Foto: Fotolia Vis mer

Tidligere studier har blant annet vist at yoga og tøying kan være svært effektivt for de som har ryggproblemer, og kan både redusere smertene og forbedre funksjonen.

Men det er helt klart viktig av andre grunner også.

- Tøying og bevegelighetstrening er viktig for velvære, prestasjon og for å unngå typiske skader som kommer av all slags trening - også løping, sier treningseksperten.

I videoen over viser han deg noen av de viktige tøyningsøvelsene etter en løpetur.

Uansett hva du skal tøye, er det imidlertid viktig at du ikke legger for mye press på leddene og leddbåndene. Mange tenker ikke over presset de legger på leddbåndene og ender opp med å strekke disse istedenfor muskler.

Tenk derfor over hvilken muskel du skal tøye, og vær sikker på at det er denne du treffer.

LES OGSÅ: Øvelsene som virkelig tar tak i rumpa

Bli med på KK-mila 2014!

Kjenner du det kribler? Lyst til å løpe sammen med andre glade damer? Bli med på Norges hyggeligste jenteløp lørdag 6.september i Oslo (Bislett Stadion).

KK-MILA: Bli med på KK-mila 6. september i år! Foto: Sara Johannessen
KK-MILA: Bli med på KK-mila 6. september i år! Foto: Sara Johannessen Vis mer

HVEM KAN DELTA?

Alle jenter i alle aldre! KK-mila har både glade mosjonister og seriøse løpere. Vi har puljestart slik at alle typer løpere skal få best mulig løpsopplevelse.

PRISER:

 

PÅMELDING:

Gå inn på kk.no og velg KK-mila under hovedmenyen (eller klikk her). Fyll inn navn og kontaktinfo, velger løpslengde og betal.

Vis mer

Påmelding er bindende. Forbehold om endringer i programmet.

Følg KK-mila på Facebook og Instagram!

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer