Spise Store Måltid

Du kan forbrenne mer med ett stort måltid enn flere små

Er du opptatt av kosthold og trening, har du kanskje fått med deg at det lønner seg å spise mange små måltider i motsetning til få og store. Dette er feil, hevder ny forskning.

ANTALL MÅLTIDER: Er det best å spise mange små måltider eller noen store?  Foto: NTB Scanpix
ANTALL MÅLTIDER: Er det best å spise mange små måltider eller noen store? Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ifølge studien ved Universitetet i Linköping, er det fordelaktig for forbrenningen å spise ett stort måltid i stedet for flere små. Studien ble utført ved at normalvektige og friske personer ble delt opp i fire grupper hvor alle skulle få i seg 750 kalorier i løpet av en formiddag, i form av flytende næring. 

Foreleser, coach og personlig trener, Børge Fagerli, mener dette er en svakhet ved studiet. 

- Denne studien må sees i riktig kontekst før man drar noen konklusjoner fra den. Flytende måltider fordøyes raskere og krever også mindre energi av kroppen å metabolisere - det som kalles termisk effekt av matinntak (TEF - Thermic Effect of Feeding).

- Flere andre studier på området som brukte vanlig mat som folk flest spiser, viser at det er omtrent likt mellom 6 måltider per dag og 3 måltider per dag - men at 3 måltider per dag har et overtak på demping av sultfølelse, forklarer han.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer