<strong>MORSOMT OG UTFORDRENDE:</strong> Klatring er både morsomt, utfordrende og fantastisk god trening. Her er instruktør Christine Maass i aksjon.
MORSOMT OG UTFORDRENDE: Klatring er både morsomt, utfordrende og fantastisk god trening. Her er instruktør Christine Maass i aksjon. Vis mer

Klatring

Du kan også klare dette!

Du må ikke være sterk eller i toppform for å begynne å klatre, i tillegg er det kjempegøy!

Publisert
Sist oppdatert
For rundt ti år siden prøvde undertegnede journalist å klatre for første gang, og jeg skal si dere én ting – bedre styrketrening for armer, bein og rygg skal du lete lenge etter.
Ikke bare er klatring vanvittig god trening for overkroppen, men det styrker også kjernemuskulatur, balanse, smidighet og utholdenhet. I tillegg er det mentalt utfordrende, veldig sosialt og utrolig morsomt.

Er dette noe du kunne tenkt deg å prøve ut? I så fall trenger du ikke bekymre deg for at fysisk form eller alder skal stå i veien.

LES OGSÅ: Slik blir treningen morsom igjen!

Passer alle – uansett form



Ordforklaring klatring:

Buldring: Klatring i lav høyde uten sikring. Innendørs faller man ned på tjukkaser. Utendørs bruker man en ”crash pad”, som er en liten bærbar tjukkas. Sportsklatring: Klatring på korte ruter på faste bolter. Det er vanlig med kontrollerte fall av varierende lengde. Kameratsjekk: Både klatrer og sikrer kontrollerer alt utstyr umiddelbart før klatring. Brattkort: Et ”sertifikat” for innendørs klatring utarbeidet av Norges klatreforbund. For å få det må man vise at man kan sikre godt på topptau og led (Brattkortprøven kan for eksempel tas på Klatreverket for 50 kroner og tar cirka 15 minutter. Topptau: Sikreren står på bakken. Tauet går gjennom et sikkert feste på toppen av ruten og ned til klatreren. Tauet kan være stramt hele tiden. Klatreren vil derfor aldri falle, men bare bli hengende i tauet. Dette er mye brukt av nye og mer erfarne klatrere til trening. Led: Klatreren klipper inn tauet på mellomforankringer på vei opp ruten. Risiko for fall av varierende lengde.



Ifølge den britiske klatrestjernen Leo Houlding (30) kan nemlig absolutt alle som har lyst begynne med klatring.

- Det er nok mange som tror det, men du trenger faktisk ikke være spesielt sterk fysisk for å klatre. Det som er så fantastisk med denne idretten, er at den passer for absolutt alle - uansett alder eller form. Alle kan kose seg med klatring, i tillegg er det en super måte å komme i bedre form på, sier Houlding til KK.no.

KK.no møtte 30-åringen i forbindelse med presentasjonen av Berghaus høst/vinter 2011/2012-kolleksjon på Klatreverket (ekstern lenke) i Oslo. Houlding, som har klatret flere av verdens tøffeste fjell, har vært sponset av klesprodusenten siden han var 14 år gammel og har holdt på med klatring siden han var ti.

Undertegnede journalist fikk også anledning til å teste ut klatreveggen sammen med Houlding og klatreinstruktørene Øystein Thorvaldsen og Christine Maass. Og selv om jeg hadde på meg svært (!) upassende klær (trange jeans, skjorte og blazer), klarte jeg å karre meg litt opp i veggen.

- Alle kan klatre! Det er kanskje litt mer vrient hvis du er veldig «tung» i kroppen, men det betyr ikke at du ikke kan gjøre det, forklarer Øystein Thorvaldsen til KK.no:

- I tillegg krever det ikke at du har drevet med mye annen idrett. Det er selvfølgelig ingen ulempe om du har det, men i klatring bruker du muskler du svært sjelden jobber med i andre aktiviteter. Det er spesielt slitsomt for nedre del av armene, og det er her mange nybegynnere merker det først.

LES OGSÅ: Treningen du ikke blir lei av - KK.no testet klatring!

Populær treningsform

Ifølge Houlding og de to instruktørene har det vært en markant økning i interessen for klatring de siste årene.


Kunne du tenkt deg å prøve klatring?

<strong>KLATRESTJERNE:</strong> 30 år gamle Leo Houlding fra Storbritannia er en av verdens mest kjente klatrere. Her i Sør Afrika. Foto: Berghaus
KLATRESTJERNE: 30 år gamle Leo Houlding fra Storbritannia er en av verdens mest kjente klatrere. Her i Sør Afrika. Foto: Berghaus Vis mer
<strong>INSTRUKTØRENE:</strong> Øystein Thorvaldsen og Christine Maass er klatreinstruktører på Klatreverket i Oslo. Øystein har klatret i over ti år, mens Christine har holdt på i to år.
INSTRUKTØRENE: Øystein Thorvaldsen og Christine Maass er klatreinstruktører på Klatreverket i Oslo. Øystein har klatret i over ti år, mens Christine har holdt på i to år. Vis mer
<strong>I VEGGEN:</strong> Her er Christine i veggen på Klatreverket.
I VEGGEN: Her er Christine i veggen på Klatreverket. Vis mer
<strong>KK TESTER:</strong> KK.nos helsejournalist Ida Bergstrøm testet klatring i fjor.  Foto: Per Ervland
KK TESTER: KK.nos helsejournalist Ida Bergstrøm testet klatring i fjor. Foto: Per Ervland Vis mer
<strong>FOR ALLE:</strong> Ifølge klatreinstruktøreneer klatring en idrett som passer alle.  Foto: Colourbox
FOR ALLE: Ifølge klatreinstruktøreneer klatring en idrett som passer alle. Foto: Colourbox Vis mer
<strong>SMÅ SKO:</strong> Her får Ida Bergstrøm på seg skoene før hun testet evnene i klatreveggen i fjor.
SMÅ SKO: Her får Ida Bergstrøm på seg skoene før hun testet evnene i klatreveggen i fjor. Vis mer











- Klatring har helt klart blitt utrolig populært, og her på Klatreverket er det helt stappfullt på ettermiddagene, forklarer Thorvaldsen:

- Det er nok flere grunner til at klatring har blitt mer populært. Blant annet så er utstyret blitt mye bedre, enklere og tryggere å bruke, i tillegg blir det ikke sett på som en «ekstremsport» lenger. Det skjer selvfølgelig ulykker, også innendørs, men det er utrolig sjelden, og da er det som regel menneskelig svikt, ikke på grunn av utstyret.

Ifølge Houlding har også langt flere jenter nå slengt seg på «klatrebølgen».

- Da jeg først begynte å klatre for 14 år siden, var det kanskje én kvinne for hver åttende mann, men nå er det mange damer som driver med det. Jeg tror det er flere grunner, blant annet at det finnes mange ulike former for klatring. Du ikke drive ekstremsportvarianten som jeg holder på med, mange kvinner liker for eksempel buldring, sier han.

LES OGSÅ: Derfor bør du trene som en mann

Ja, det ser kjempemorsomt ut
 
(97%)
Absolutt ikke, jeg har høydeskrekk
 
(3%)
Nja, vet ikke
 
(0%)
Nei, jeg tror ikke det er noe for meg
 
(0%)

Lønner seg med basiskunnskaper

Har du aldri klatret før og ønsker å prøve det ut, må du heller ikke ha spesiell kunnskap eller ha tatt et kurs for å sette i gang. Ifølge Maass og Thorvaldsen kan det imidlertid lønne seg å lære noen basisting før du hiver deg opp i veggen.

- Du ikke ha tatt noe kurs for å begynne å klatre innendørs, men jeg vil nok anbefale deg å ta et nybegynnerkurs dersom du ikke kan noe som helst. Et nybegynnerkurs er kjapt og enkelt, og her vil du få lært absolutt alt du trenger å ha av basiskunnskaper om klatring. Et annet pluss er at du får testet ut hvordan klatring er, uten at du behøve å investere i noe utstyr. På begynnerkurset får du låne alt av tau, sko, karabiner og sånne ting, sier Thorvaldsen.

Et annet pluss er at du ikke må investere i noe klatreutstyr før du har bestemt deg for om dette er noe du har lyst til å gjøre mer. De fleste klatresentre leier nemlig ut alt utstyret du trenger til en grei sum.

- Er du nybegynner og skal starte med innendørsklatring trenger du ikke eget utstyr, hvis ikke du vil. De fleste klatresentre leier ut alt sammen, og det er ikke nødvendigvis så dyrt. Men dersom klatring er noe du tenker at du har lyst til å drive mye med, kan det være lurt å investere i et par egne klatresko, som passer din fot, en skrukarabin, sele og en brems – det er hovedsakelig det du trenger til å begynne med. Eventuelt et tau, forklarer klatreinstruktørene.

PS. Skal du kjøpe ditt eget, koster en startpakke (minus tau) fra rundt kr 1300 (Oslo Sportslager og Klatreverket er blant de som selger slike pakker i Oslo-området).

LES OGSÅ: Slik får du sterkere mage til sommeren

Innendørs versus utendørs

Synes du ikke klatring inne i sal høres særlig fristende ut, er det absolutt ikke noe i veien for at du kan gjøre det ute. Det er faktisk naturopplevelser og spenning klatring i stor grad dreier seg om. I tillegg krever det ikke særlig mer erfaring enn innendørsklatring.

- Det å klatre utendørs, eller sportsklatring, som det heter i klatremiljøet, er nesten det samme som innendørsklatring, hvis du gjør det på kjente klatresteder. Det eneste er at du som regel må ha med slynger selv, ellers er det ganske likt, forklarer Thorvaldsen:

- Dersom du skal bruke egne sikringsmidler, er situasjonen en helt annen. Da må du ha mye mer kunnskap om klatring enn det et nybegynnerkurs gir. Dersom du har lyst til å begynne med denne typen klatring, vil jeg anbefale at du går et kurs for viderekommende klatrere. Du må rett og slett kunne mye mer om sikring og ha mer enn basiskunnskap.

LES OGSÅ: Styrkeøvelsene du kan gjøre hjemme

Fantastisk trening for kropp og sjel

Det er flere grunner til at klatring er så morsomt, og en av de største gevinstene, i tillegg til det psykiske, er det fysiske – at du rett og slett blir sterkere og mer utholdende.

- Klarting er så morsomt fordi det både er fysisk og mentalt utfordrende. I tillegg er det utrolig variert og det finnes masse muligheter – du kan jo drive med alt fra buldring til mer ekstreme ekspedisjoner utendørs – det finnes ingen grenser. Det er ikke beinhard kondisjonstrening som løping, men det gir en utrolig stor mestringsfølelse og et skikkelig «kick». I tillegg er det svært god styrketrening - du får bygget opp kjernemuskulatur, balanse og utholdenhet. Du blir rett og slett helt hekta etter hvert. Det er kjempegøy, sier Thorvaldsen.

Ifølge Maass er det imidlertid viktig å være forberedt på at klatring også kan være tøft for mer enn bare kroppen.

- Det som er viktig å huske og være forberedt på er at det kan være mentalt tøft. Har du høydeskrekk kan det også være en liten barriere, så det lønner seg å starte i det små. Vær også klar over at det grenser til risikosport og at du har mye ansvar, også for de andre personene på klatresenteret, eller klatrepartneren din. Det å for eksempel stå og sikre et annet menneske krever at du har fullt fokus på akkurat det, for du står faktisk og holder en annen persons liv i hendene dine.

LES OGSÅ: Slik får du mindre fett og mer muskler

Leo Houldings tips til nybegynnere:

  • 1. Det første rådet mitt er faktisk å huske på at alt handler om føttene dine. Veldig mange tror at klatring dreier seg om å være sterk i overkroppen og armene, men i virkeligheten handler alt om fotarbeid og riktig teknikk. Du må vite hvor du skal plassere føttene dine, før du kan plassere armene.

  • 2. Du må velge hvor du vil begynne (utendørs, innendørs, buldring etc.) og ta det derfra. Dersom du er nybegynner må du bare innse at det kan ta litt tid før teknikken sitter inne, men med én gang den sitter, blir det mye enklere.

  • 3. Klatring kan kanskje se litt skummelt ut i begynnelsen, men de fleste holder ikke på med den ekstremsportvarianten jeg driver med. Du må bare kjenne dine egne begrensninger, og følge de.

  • 4. Ha det gøy når du klatrer. Det er en super måte å komme i form på, i tillegg er det veldig sosialt. Få med deg noen venner og sett i gang!

    LES OGSÅ: Tren uten at du merker det

    Morsomme ting du kanskje ikke visste om «ekstrem»-klatring:

    Houlding driver med ekstremsport-versjonen av klatring – altså opp og ned ufattelige fjellskrenter, sove i telt oppe i fjellveggen, skydive fra klipper, fly etc.

    Vi i KK.no lurte imidlertid på noen litt mer «praktiske» ting i forhold til disse spinnville ekspedisjonene. Som, hvordan går de egentlig på do når de henger der oppe? Og er det egentlig ikke litt skummelt å sove i telt i fjellveggen?

    Her er Houldings svar:

    Slik går de på do:
    - Haha, uff, ja, det er ganske ekkelt. Som regel går du på do mens du henger i lufta, og noen ganger har du en pose med deg. Våtservietter er trikset, og nei, du kaster de ikke etter bruk, du har de i en pose som du tar med ned igjen.

    Det å sove i telt i fjellveggen:
    - Nei, det er ikke så skummelt som det ser ut. De er faktisk utrolig trygge og stabile de teltene, og uansett blir du så sliten av klatringen at når du skal sove, så tenker du ikke så mye på det. Det har imidlertid vært morsomt noen ganger når jeg har våknet om morgenen, helt i ørska og tittet ut, da våkner du fort skal jeg si deg.

    Se flere bilder av Leo Houlding nedenfor: (artikkel fortsetter under bildene)






    Mer info:

    Om Klatreverket i Oslo:
    Har 2500 kvadratmeter med klatreflate.

    Tilbyr:
    Flere ukentlige nybegynnerkurs (koster 900 kroner – inkluderer brattkortprøve, holdes onsdager og søndager).
    Teknikk-kurs/PT
    Avansert treningsområde
    Utendørskurs
    Ungdomsgrupper
    Skoler/SFO/Institusjoner
    Barneklatring

    Priser:
    Drop-in hverdag før kl. 15 koster kr. 70 for voksen, barn og studenter.
    Drop-in kveld/helg: koster kr. 100 for voksen, 80 for barn og 90 for studenter.

    Mer info om priser, tilbud og klatring generelt finner du på Klatreverket.no (ekstern lenke)

    Mer info om Leo Houlding finner du på hans hjemmeside (ekstern lenke)


    Utendørsklatring:
    Thorvaldsen og Maas anbefaler alle nybegynnere som har lyst til å begynne å klatre ute i Oslo-området, å kjøpe boken «Klatrefører for Oslo». Der får du gode tips til steder og vanskelighetsgrad.

    Hvor kan du klatre?:
  • Mer informasjon om klatresteder rundt om i landet finner du på Norges Klatreforbunds hjemmesider (ekstern lenke).
  • Norges klatreforbund har også et eget kvinneprosjekt, kalt Jenter i fokus (ekstern lenke).
  • Magasinet Klatring inneholder også mye god informasjon om klatremulighetene her til lands. Mer info finner du på deres hjemmeside (ekstern lenke).




  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer