SMIL: Det å smile kan ha en forsterkende effekt på godt humør. FOTO: NTB Scanpix
SMIL: Det å smile kan ha en forsterkende effekt på godt humør. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Ny studie:

Du kan smile bort din egen tristhet

Smil smitter og det å selv smile kan også gjøre at du føler deg litt bedre.

Smil, humor og latter er bra for oss. KK har tidligere skrevet om hvordan sosial latter er vist å kunne øke smerteterskelen og at humor kan være med å redusere det skadelige stresset. Du har kanskje hørt at «å smile gjør deg glad», og faktisk viser forskningen at det kan stemme.

Amerikanske forskere har sett på data for nesten 50 år tilbake i tid for å finne ut om det er slik at du kan manipulere følelsene dine med ansiktsuttrykket.

- Den alminnelige oppfatningen er at vi kan føle oss litt gladere bare ved å smile. Eller at vi kan få oss i et mer «seriøst» humør hvis vi skuler, sier en av forskerne, Nicholas Coles, ifølge en artikkel på forskningsnettstedet Sciencedaily.com.

- Men psykologer har ikke egentlig vært uenige om denne ideen i 100 år. Han påpeker at mens noen studier har funnet at et smil kan gjøre deg gladere er det andre som ikke konkluderer med det samme.

I deres studie blir imidlertid konklusjonen at du, dog i en liten grad, faktisk kan manipulere følelsene dine med ansiktsuttrykket ditt. Smiler du kan du altså bli litt gladere, skuler du kan du føle deg litt sintere og rynker du litt på panna kan du føle deg tristere. Forskerne har sett på data fra 138 studier der til sammen over 11 000 deltakere fra hele verden har vært med.

- Metaanalysen, hvor forskerne har sett på forskning fra de siste 50 årene, finner at det er feedback mellom kroppen og følelsessystemet. Ved å manipulere ansiktsmuskulaturen din kan du altså frembringe noen følelser, sier Gunvor Marie Dyrdal, som er førsteamanuensis i mindfulness og positiv psykologi ved NTNU.

Kroppsspråk påvirker oss

Og kroppsspråket vårt kan påvirke oss på flere måter. Om du har vært litt nervøs før et intervju eller et foredrag, så har du kanskje blitt rådet til å rette deg opp i ryggen, løfte hodet, stå med litt avstand mellom bena og med skuldrene bakover? Ved å stå slik kan du sende signaler til kroppen og hjernen om at du er selvsikker og dermed handle ut fra det.

- Man kan utforske det litt for seg selv. Om du sier til deg selv “ingen liker meg”, hva skjer da med kroppen din? Kanskje vil du oppdage at du henger litt med hodet og trekker skuldrene fremover. Men om du tenker “jeg er bra nok” - hva skjer da med kroppen? Kanskje oppdager du at du løfter blikket og at kroppen retter seg opp, sier Dyrdal.

Hun forteller at hun selv har holdt kurs der deltakerne er blitt bedt om å tenke slike tanker og observere sitt eget kroppsspråk.

- Det er veldig interessant at med bare noen små enkle instruksjoner så kan du se at det skjer noe. Holdninger påvirker kroppsspråket og det igjen påvirker møtet med andre mennesker.

LES OGSÅ: Styr unna disse kroppsspråkfeilene når du er på date

Viktig å anerkjenne følelsene våre

Men selv om et smil kanskje kan gjøre at du føler deg bedre så har du kanskje også vært i en situasjon hvor du føler du har måttet gå rundt med et falskt smil, når du egentlig føler deg ganske nede, er lei deg eller sint? Det kan være slitsomt, og det er ikke noe mål i seg selv å unngå alle de dårlige følelsene.

- Så om du har en skikkelig «crap» dag, så skal gi deg selv lov til å kjenne på det. Men du finner kanskje ut at «det er jo noen ting i livet mitt som er fint likevel, og kanskje kan jeg smile litt og se opp på de jeg møter selv om det koster meg litt ekstra i dag», sier Dyrdal.

- Å gi et smil til andre bringer jo ofte noen smil tilbake. Og kanskje det er akkurat hva du trenger de dagene hvor verden føles litt tung og vanskelig.

Smilte med spisepinner

Akkurat hva som gjør at ansiktsuttrykket ditt har denne påvirkningen er det derimot ikke helt lett å si, men det å smile kan altså ha en god effekt på humøret – også om det i utgangspunktet ikke er et ektefølt smil.

KK.no har tidligere også omtalt en studie der de amerikanske forskerne Tara Kraft og Sarah Pressman så på ulike typer smil for å se hvilken effekt de har på stress. Testpersonene ble delt inn i grupper der noen skulle smile, noen skulle holde seg nøytrale, og en siste gruppen måtte holde ansiktet sitt i et tvunget smil ved å ha spisepinner mellom tennene. Alle måtte utføre stressende «multitask»-oppgaver. Forskerne fant at deltakerne som ble instruert til å smile hadde lavere hjertefrekvens etter stressende aktiviteter – og det gjaldt også hos de som smilte ved hjelp av spisepinner.

Kroppsspråket skjer ubevisst

Kroppsspråkekspert Grethe Holtan driver Intuisjonsskolen og har skrevet boken «intuisjon». Hun forklarer at vi er ubevisst kroppsspråket vårt – det er reaksjoner på det som skjer rundt oss, og det skjer før vi opplever det selv. Det gjør også at det kan være vanskelig å skjule en dårlig dag, men du kan også bruke kroppsspråket for å få deg til å føle deg litt bedre.

Holtan påpeker imidlertid at det å klistre på et stivt, falsk smil både gjennomskues raskt og kan være slitsomt. Hun er likevel klar på at vårt eget kroppsspråk kan påvirke oss og mener det godt kan hjelpe litt å rette opp kroppen litt når den har sunket litt sammen en tung dag.

- Ja, jeg tror det, men jeg tror det er bedre å ta litt pauser og slappe av – om du er anspent kan du få hodepine og nakkeproblemer, så jeg tror mer på fysisk aktivitet og hvile. Men om du må prestere likevel, så kan du gå inn i en rolle der du legger det private litt bak deg, sier hun.

Er du litt nervøs før et foredrag, en tale eller et intervju kan du også bruke kroppsspråket til å «lure» deg selv til mer selvsikkerhet, påpeker også Holtan.

- Hvis du er nervøs eller ikke er i veldig god form, og du skal prestere, så kan du gå inn på badet, lukke døren, og strekke armene i været. Du trenger ikke tenke på noe spesielt men bare stå sånn.

Så slipper du armene ned igjen og går ut og treffer de du skal møte, sier Holtan.

- Da vil din hjerne oppfatte deg som mer mektig, og det vil de du møter også gjøre.

SMITTSOMT: Du smiler mer når du er rundt positive og smilende mennesker. FOTO: NTB Scanpix
SMITTSOMT: Du smiler mer når du er rundt positive og smilende mennesker. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Smittsomme smil

Og synes du det er vanskelig å gjøre det på kommando, men har lyst til å smile, så kan du oppsøke noen andre som gjør det. For smil smitter og også det er det gjort studier på.

- For å forstå verden rundt oss, andre mennesker, simulerer vi hvordan de har det, har førsteamanuensis ved Institut for Psykologi ved Københavns Universitet, Signe Allerud Vangkilde tidligere fortalt Videnskab.dk.

Og ved å simulere hvordan andre har det er det lettere å lese og gjennomskue følelsene deres – altså er det en måte å kommunisere på.

- Forskere har visst at når vi ser andre mennesker smile, surmule eller gjespe, så er det noe i vårt eget system som settes i gang.

Holtan påpeker imidlertid at veldig positive og smilende mennesker ikke alltid er det vi helst vil være rundt når vi ikke har det bra.

- Er man langt nede vil man kanskje ønske å skygge unna positive mennesker fordi det blir så tydelig hvor langt nede man selv er. En coach-klient uttrykte en gang sin frustrasjon over disse glade menneskene på denne måten: «heldige er de som er så sorgløse».

Men smil smitter og kan altså være med på å gjøre dagen litt bedre.

- Smil og positiv energi smitter over på andre, på samme måte som negativ energi gjør livet surere for de som utsettes for det. Så hvis du møter noen som er positive og smiler, blir man påvirket og dermed mer positiv selv en liten stund, sier hun.

Holtan, som også har sett på den amerikanske metastudien, mener graden av hvor mye du selv påvirkes avhenger av hvor negativ, nøytral eller positiv du er i utgangspunktet. Er du nøytral eller positiv så blir effekten høyere enn om du i utgangspunktet er negativ.

- Positiv energi og glede kommer innenfra, og når dette er på plass, vil ytre stimuli forsterke gleden og forlenge effekten over tid. Er man litt nede, bekymret, lei seg eller frustrert, vil man gjennom egne smil som resultat av andres positive energi føle seg litt bedre, men bare en liten stund, mener hun.

LES OGSÅ: Negative tanker ødelegger mer enn du tror

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: