Foto: All Over PressAll Over Press
Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

Ned I Vekt

Du tar 250 matvalg hver dag

Ikke gå i feitefellene.

Publisert
Sist oppdatert









Hver dag tar du rundt 250 valg som handler om mat, viser forskning. Noen valg er gjennomtenkte, andre ikke. Med å tenke gjennom hva og hvordan du spiser kan du gjøre mye for å flytte vektnåla.

Her er diettfellene du lett kan styre unna og Expressens råd til hvordan det lett kan gjøres.

Tabbe: Du spiser for lite

Skal du ned i vekt er måltider av en fornuftig størrelse nødvendig. Skal du holde vekten, er det også smart å gå langsomt ned. Spiser du altfor lite vil kroppen tro at den har havnet i en hungersnød, og skru forbrenningen så langt ned den kan. Dermed bruker du også færre kalorier i døgnet. Og skal du holde kiloene unna er det høy forbrenning som er tingen. Spiser du for lite vil mange også riskikere å bli ukonsentrerte, trette og få redusert immunforsvar. Det går helt fint an å nyte seg slank.
Slik styrer du unna: Hold blodsukkeret jevnt dagen igjennom ved å spise mange små måltider. Få litt daglig fysisk aktivitet, sov nok og bare spis godteri og snacks én dag i uka. Det kan høres snusfornuftig ut, men det virker bedre enn å sulte seg. Sjekk hva sulten også kan få deg til å gjøre.

Tabbe: Du tror alt grønt er sunt

Å spise mye grønnsaker er alltid et smart diettvalg. Men å tro at alt som heter salat på menyen er sunt, er å lure seg selv. Pass særlig opp for salater som inneholder mye nøtter, fritert kylling, bacon og ost. Her er alle de skjulte fettfellene.
Slik styrer du unna: Spør hva salaten faktisk inneholder. Lager du dressing selv, bruk kesam i stedet for rømme. Spiser du på restaurant, be om å få dressingen ved siden av, så kan du spise litt mindre av den. Slik kan du spare 5000 kalorier.

  • Les også: Her er dagsmenyen for deg som vil ned i vekt.

    Tabbe: Du trener på tom mage

    Skal du ned i vekt, er nøkkelen å forbruke mer energi enn du tar inn. Da er trening glimrende, fordi det både brenner kalorier på kort sikt, samt hever hvileforbrenningen. Men det er ikke så enkelt at trening på tom mage fører til at du går løs på fettreservene fra første minutt. Har du ikke noe å gå på vil du få mindre utbytte av treningen. Og du risikerer å få så lavt blodsukker at du faller for fristelsen til å spise en diger sjokoklademuffin når økten er over.
    Slik styrer du unna: Det er viktigere å trene regelmessig enn med knallharde skippertak-økter. Tilfør kroppen litt energi en drøy time før du skal trene. Spis gjerne et knekkebrød med leverpostei, kjøtt eller ost, det gir kroppen både karbohydrater, fett og proteiner.

    Tabbe: Drikke seg tykk

    Ingen har hevdet at rødvin og øl er slankedrikker. Men verstingene finner du faktisk her. Men å faste hele dagen før du skal på en middag eller fest er heller ingen god idé. Hvis du går sulten gjennom hele dagen synker forbrenningen. Og du risikerer både å forspise deg på snacks eller middag og å ende opp med kveldens høyeste promille. Vil du styre unna de verste flyende kaloribombende bør du heller velge en av disse isteden.
    Slik styrer du unna: Spis små, men ekstra sunne måltider gjennom hele dagen du skal på fest, samt dagen etter. Da trenger ikke kveldens utskeielse å gjøre så stor forskjell.

  • Les også: Mat som gjør magen flat

  • Tabbe: Du følger en streng diettplan

    Ikke tenk på slankekuren som et kortvarig prosjekt, men som en varig livsstilsendring. Da minsker du sjansene for jojo-slanking. Har du lagt opp en for streng diettplan risikerer du å miste motivasjonen underveis og sprekke på nærmeste storkiosk. Vær heller litt raus mot deg selv, og unn deg litt av det du har lyst på. Mange som trener og får et bedre forhold til kroppen sin opplever at etter en tid frister sunn mat mer enn det søte og feite. Men det finnes faktisk også snacks du kan fråtse i.
    Slik styrer du unna: Sett sammen en diettplan som tilfredsstiller både magen og ganen. Det er ingen grunn til å spise kjedelig mat du ikke liker når du skal ned i vekt. Finn heller fram gode og sunne oppskrifter. Det kan også være nyttig å få et bevisst forhold til forskjellen på sult og følelsesmessige behov. For det er faktisk mulig å tenke seg tynn. Sjekk om du er en trøstespiser.

     Foto: All Over PressAll Over Press
    Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
     Foto: Image SourceAll Over Press
    Foto: Image SourceAll Over Press Vis mer
     Foto: All Over PressAll Over Press
    Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
     Foto: All Over PressAll Over Press
    Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer