EFFEKTIV HJEMMETRENING: Med riktig treningsutstyr, som en fitnessball, kan du gjøre mange ulike og effektive treningsøvelser i ditt eget hjem.  Foto: Colorbox
EFFEKTIV HJEMMETRENING: Med riktig treningsutstyr, som en fitnessball, kan du gjøre mange ulike og effektive treningsøvelser i ditt eget hjem. Foto: Colorbox Vis mer

Styrketrening

Du trenger bare seks ting!

Med dette utstyret blir treningen billigere og like effektiv som på treningssenteret.

Publisert
Lei av å være «støttemedlem» på det lokale treningssenteret?

Da bør du lese dette.

Det er nemlig ikke noe «must» å være medlem på et fancy treningsstudio for å komme i form, og det finnes faktisk en rekke ulike aktiviteter du kan gjøre i ditt eget hjem som svir mindre i lommeboken og brenner like mye fett.

Hjemmetrening kan være både morsomt, tidseffektivt og billig, og det beste av alt er at du ikke trenger å investere i masse rådyrt utstyr for å få den treningseffekten du ønsker (så fremt du gjør øvelsene riktig).

LES OGSÅ: Ekspertenes beste hjemmetreningstips

MORSOMT OG SLITSOMT: Hjemmetrening kan være like effektivt som annen trening så fremt du holder intensiteten høy.
MORSOMT OG SLITSOMT: Hjemmetrening kan være like effektivt som annen trening så fremt du holder intensiteten høy. Vis mer

Viktig med riktig






Det som imidlertid er viktig er at du velger riktig utstyr til treningen.

Det å ha riktig utstyr kan nemlig ha utrolig mye å si for effektiviteten av treningen, og med bra apparater kan du også få maks ut av økten slik at du går ned i vekt, øker styrke og brenner mer fett.

Chris Freytag, treningsekspert for helsenettstedet Prevention.com (ekstern lenke), anbefaler seks ulike apparater/treningsverktøy til hjemmebruk, og ifølge Freytag trenger du heller ikke investere i alle disse for å få en solid treningsøkt.

- Det viktigste er at du unngår å bli fristet til å kjøpe tilfeldig utstyr som er på salg. Hvis verktøyet/apparatet er dårlig laget, eller du egentlig ikke har bruk for det, så er det ikke en bra deal. Hold deg til basistingene, så får du et hjemmetreningsprogram som gir deg skikkelige resultater, råder han.

LES OGSÅ: Hjelp med hjemmetreningsutstyret

Her er tipsene:

(alt utstyret er tilgjengelig i sportsforretninger og koster fra cirka 199 kroner og oppover)

TRENINGSSTRIKK: En treningsstrikk er genialt for å stramme opp armer, bein, rygg og mage.
TRENINGSSTRIKK: En treningsstrikk er genialt for å stramme opp armer, bein, rygg og mage. Vis mer

Treningsstrikk






KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe er stor fan av treningsstrikker, og har alltid med seg en når hun er ute på reise eller ferie.

Strikken kan nemlig brukes i en rekke ulike styrkeøvelser, og er knallbra både for rumpe, mage, lår, legger, rygg og armer.

Tips til gode styrkeøvelser med strikk:
  • Bruk strikk - få sterkere overkropp
  • Topptrent med strikk

    Det finnes flere forskjellige treningsstrikker på markedet i dag, og de fleste av disse er tilgjengelige i sportsforretninger. Hva slags strikk du velger er helt opp til deg – noen liker de med håndtak, mens andre foretrekker de som er designet mer som en pliates-strikk (ren gummi/bånd).

    Strikkene er også bygget opp med ulike nivåer av motstand, noe som vanligvis er vist gjennom farge. Dermed kan du velge den strikken som passer best for deg ut fra egen evne og øvelsene du ønsker å jobbe med.

    Dersom du bruker strikken din på riktig måte, vil den kunne være like effektiv for å bygge muskler som det å bruke håndvekter, og fordelen er at treningsstrikken er lett og enkel å pakke med seg – noe som gjør den perfekt som treningspartner på ferie.

    For nybegynnere:
    Til å begynne med kan det lønne seg å velge en strikk med middels motstand. Øk motstanden ved å brette den i lengden eller korte inn båndet ved å ta et tettere grep med hendene.

    Eventuelt kan du også feste strikken i et fast holdepunkt (som en sofa, et tungt møblement, eller at en annen person holder den) og holde den løse enden i hånden. Det viktige er å sørge for at strikken er stram når du begynner å gjøre øvelsene. Ikke la strikken «hoppe» tilbake etter at du har nådd toppen av øvelsen. Ta en pause og løsne strikken sakte mens du holder tilbake.

    LES OGSÅ: Slik får du vårkroppen

    EFFEKTIV HJEMMETRENING: Med riktig treningsutstyr, som en fitnessball, kan du gjøre mange ulike og effektive treningsøvelser i ditt eget hjem.  Foto: Colorbox
    EFFEKTIV HJEMMETRENING: Med riktig treningsutstyr, som en fitnessball, kan du gjøre mange ulike og effektive treningsøvelser i ditt eget hjem. Foto: Colorbox Vis mer

    Balanse/fitnessball






    En fitnessball er et fantastisk verktøy å bruke til uttøyning og mageøvelser. Bruker du ballen sammen med håndvekter, kan du også få god balansetrening.

    Når du sitter eller ligger over en fitnessball trener og aktiverer du i tillegg kjernemuskulaturen, slik at du klarer å holde deg i balanse.

    Riktig ball for din kropp og høyde vil dermed kunne hjelpe deg til å få en mer definert kropp, bedre holdning, mer markerte magemuskler og en sunnere ryggrad med mindre smerter.

    Her er guiden til ballstørrelse ut i fra høyde:
  • Under 137 centimeter – ball bør være 30 centimeter
  • Mellom 155 og 170 centimeter – ball bør være 55 centimeter
  • Mellom 173 og 188 centimeter – ball bør være 65 centimeter
  • Over 188 centimeter – ball bør være 75 centimeter

    LES OGSÅ: Trening og sex, samtidig?

    GOD STØTTE: En yoga- eller treningsmatte gir god støtte for rygg, og gjør at du ikke sklir rundt på gulvet.
    GOD STØTTE: En yoga- eller treningsmatte gir god støtte for rygg, og gjør at du ikke sklir rundt på gulvet. Vis mer

    Yogamatte






    - Til hjemmetrening er en skikkelig matte en «must», sier Chris Freytag:

    - En slik matte (de er ikke bare til yoga-bruk!) vil støtte og beskytte ryggen mot det harde gulvet, og gir bedre støtte enn et teppe når du gjør mageøvelser, gulvøvelser og oppvarmende eller uttøyende øvelser.

    Mattene hindrer deg også i å skli rundt på gulvet, og gjør dermed at yoga eller pilates-treningen blir tryggere, enklere og mer komfortabel.

    Mattene kommer i mange ulike størrelser, tjukkelser og farger. Det er også stor prisforskjell. Velg den matten som passer best til dine behov og lukt gjerne litt på matten.

    Noen matter har en tendens til å skille ut en skarp og plastaktig duft som kan virke utrolig forstyrrende, for eksempel i forbindelse med yoga og pustetrening.

    Det er individuelt hvor tykk en matte bør være, men dersom du har problemer med ryggen eller får vondt av å sitte på gulvet, bør du kanskje velge en mykere modell.

    Husk også å rengjøre den ofte (gammel svette, særlig etter yoga eller pilates, vil kunne få matten til å lukte vondt).

    Stress-tips: Kjenner du at du er stiv og støl i ryggen etter en lang og stressende dag på jobb? Rull matten din sammen, plasser den horisontalt på gulvet og legg deg over den, slik at den hviler rundt midten av korsryggen. Det har en herlig uttøyende effekt.

    Mer om yoga leser du her!

    LES OGSÅ: Tren mens du står stille

    BEGYNN MED LETTE: Er du ikke vant til styrketrening med håndvekter, kan du begynne med å investere i noen lettere vekter.
    BEGYNN MED LETTE: Er du ikke vant til styrketrening med håndvekter, kan du begynne med å investere i noen lettere vekter. Vis mer

    Håndvekter






    Håndvekter, eller såkalte «dumbbells» på engelsk, er fantastiske for å bygge muskler og forme kroppen din.

    Et par vekter på mellom to og fem kilo vil være nok til å begynne med, og visste du at du faktisk kan bli like sterk av å trene med lette vekter som å pumpe jern med 100 kilo?

    En undersøkelse gjennomført i av Stuart Phillips, professor på Institutt for kinesiologi på McMaster University i Canada, i fjor viste nemlig at muskler lagrer like mye proteiner når man løfter små vekter, skriver Forskning.no (ekstern lenke)

    Ifølge forskerne betyr mer protein større muskler.

    – I stedet for å stønne og anstrenge seg for å løfte tunge vekter, kan du nøye seg med å gripe noe langt lettere. Men du må løfte til du ikke klarer mer, sier Phillips.

    Forskerne er overbevist om at musklene blir større så lenge man trener slik at de blir utmattet. Hvordan man gjør det er likegyldig.

    Etterhvert som du har trent en stund med de samme vektene vil du kanskje merke en forbedring i styrken din. Da kan du eventuelt gå over til litt tyngre vekter dersom det er ønskelig.

    LES OGSÅ: Øvelsene du ikke dropper

    MÅL PULSEN: Ved å måle pulsen din under økten kan du se hvor effektiv treningen din er og hvor mange kalorier du forbrenner.
    MÅL PULSEN: Ved å måle pulsen din under økten kan du se hvor effektiv treningen din er og hvor mange kalorier du forbrenner. Vis mer

    Pulsmåler/-klokke






    Det å måle pulsen din mens du trener er en god måte å kunne kontrollere form og kaloriforbrenning på. De fleste pulsklokker på markedet i dag måler puls, effekt av treningsøkt og kaloriforbrenning.

    Pulsklokken vil også kunne fortelle deg om du er på riktig vei med treningen din, eller om du ikke ga nok under økten.

    Det finnes utrolig mange forskjellige pulsklokker på markedet i dag. Det beste er å bestemme seg for akkurat hva du trenger og deretter få eksperthjelp i en sportsforretning.

    For å holde fettforbrenningen oppe, bør du holde en puls på mellom 80-85 prosent av makspulsen din. Makspuls får du ved å regne 220 minus alderen din – si for eksempel at du er 28 år - da vil makspulsen din være 192.

    Dette er imidlertid en generell måling, så makspulsen kan faktisk være høyere eller lavere. Ta en pulstest med en venn eller en personlig trener, så får du det nøyaktige tallet.

    LES OGSÅ: Trening for den travle

    DVD: Jane Fonda ble dronningen av hjemmetreningsvideoer på 80-tallet. Denne formen for hjemmetrening er fortsatt populær.  Foto: Getty Images/Comstock Images
    DVD: Jane Fonda ble dronningen av hjemmetreningsvideoer på 80-tallet. Denne formen for hjemmetrening er fortsatt populær. Foto: Getty Images/Comstock Images Vis mer

    Hjemmetrenings-DVD






    Liker du gruppetrening, men har ikke råd eller ønske om å melde deg inn på et treningssenter?

    Da bør du «do the Jane Fonda», som vi sier.

    Skuespillerinnen og fitnessdronningen var kvinnen som virkelig satte i gang hjemmetrenings-«hypen» på 80 og 90-tallet, og salget av hjemmetreningsvideoer gikk nærmest i taket etter lanseringen av hennes første program.

    Det å løpe og hoppe foran tv-skjermen i hjemmet ditt kan kanskje føles litt snålt, men dette er faktisk knallbra trening.

    De fleste hjemmetreningsvideoer i dag er også veldig morsomme og effektive, og dersom du har fått nok av de vanlige aerobic-videoene, kan du jo for eksempel prøve ut noe nytt – som Zumba eller kickboksing.

    DinSide.no gjennomførte en omfattende test at treningsapparater i fjor. Se resultatene her!

    Treningsutstyret nevnt i denne saken er tilgjengelig i ulike varianter og priser i de fleste sportsforretninger, også på nett.

    Her er noen av nettstedene hvor du kan finne ulike produkter (eksterne lenker):

  • XXL.no
  • Gsport.no
  • Antonsport.no
  • Getinspired.no
  • Sportsdeal.no
  • Gymgrossisten.no


    LES OGSÅ: Slik får du bikinimage



  • Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer