TØFT: Her er undertegnede journalist i aksjon. Beinhardt!!! Les mer om hva som skjedde da jeg testet timen Budokon på Elixia lenger ned. Foto: Per Ervland
TØFT: Her er undertegnede journalist i aksjon. Beinhardt!!! Les mer om hva som skjedde da jeg testet timen Budokon på Elixia lenger ned. Foto: Per Ervland Vis mer

Treningskonsept

Du trenger ikke være myk for å få til dette

Perfekt time for deg som vil forme, styrke og få økt bevegelighet i kroppen.

Yoga, Pilates og bevegelighetstrening har blitt helt enormt de siste årene, og både SATS, Elixia og en rekke andre treningssentre har nå slengt seg på den såkalte «mindfulness and flow»-bølgen.

Dersom du aldri har prøvd yoga, pilates eller andre former for bevegelighetstrening med fokus på pust, er du kanskje av den oppfatning at dette ikke er «skikkelig» trening?

I så fall bør du prøve ut en av timene som tilbys på et av treningssentrene nær deg.

Undertegnede journalist er blant de mange som har kastet seg på yoga-fenomenet de siste årene, og er stor fan av såkalt Bikram-yoga, som foregår i et kraftig oppvarmet rom.

Og selv om jeg i begynnelsen var skeptisk til om pusting, rolige øvelser på gulvet og balansetrening ville være like effektivt som en hard kondisjonstime, viste det seg fort at dette faktisk er noe av det tøffeste jeg noensinne har gjort.

Derfor var det også med ekstra stor spenning at jeg takket ja til å teste Elixias siste tilskudd på treningstimeplanen – nemlig Budokon (ble lansert på utvalgte sentre som del av høsttimeplanen).

Se video og flere bilder fra treningstesten lenger nede i saken!

LES OGSÅ: Her er høstens hotteste treningsnyheter

BEVEGELIGHET: Ifølge Hegre (som instruerer på bildet) handler Budokon om å ha kontroll på kroppen, å bli bevisst på hvordan kroppen fungerer og hvordan vi beveger den. Foto: Per Ervland
BEVEGELIGHET: Ifølge Hegre (som instruerer på bildet) handler Budokon om å ha kontroll på kroppen, å bli bevisst på hvordan kroppen fungerer og hvordan vi beveger den. Foto: Per Ervland Vis mer

Noe av det tøffeste du kan gjøre

nettsidene til treningssenteret (ekstern lenke) beskrives Budokon som «en fusjon mellom kamsport og yoga, som skal gjøre deg smidigere, raskere, mer balansert, fleksibel og kraftfull».

Og ifølge instruktør Stine Hegre, som er utdannet Budokon-instruktør fra USA og har jobbet med treningskonseptet siden 2009, blir mange som prøver timen for første gang svært overrasket over hvor hardt det er.

- Det er veldig mange som tenker at de kan gå på en yogatime for å slappe av litt, men så går de ut etterpå og er helt utslitt, forklarer hun til KK.no:

- Flere som har kampsportbakgrunn har også kommet på Budokon for å slappe av, og etterpå har de sagt at det er noe av det tyngste de noen gang har gjort, fordi man bruker kroppen på en helt annen måte og man må bli mer bevisst på hva man fyrer av i hver øvelse.

- Alt handler om hva du gjør det til selv. Du kan selvsagt komme og slappe av gjennom timen, men hvis du vil bruke kroppen din er det absolutt mulighet for å jobbe veldig hardt.





Se andre deltageres kommentarer lenger nede i saken!

LES OGSÅ: Hvor ofte rengjør du yogamatten?

Blanding av yoga og kampsport

Budokon-timen som tilbys på Elixia (du kan også trene mer avansert Budokon på andre treningssentre – som Frontline Academy i Oslo – ekstern lenke) er imidlertid verken «ren» yoga eller pilates.

- Budokon her på Elixia er en såkalt «Budokon flow»-time, som er yoga og innspill fra martial arts-teknikker inni en flow. Dette skal gi bra treningsutbytte og en god strekk både for kropp og sjel, forklarer hun.

Men hvordan skiller det seg fra yoga og pilates?

- Det er inspirert av både Ashtanga og Iyengar Yoga, men for de som ikke har kjennskap til yoga, så vil det være fokus på kontroll på kroppen, det å bli bevisst på hvordan kroppen fungerer og hvordan vi beveger den, sier Hegre:

- Man jobber en del med kjernemuskulatur, akkurat som i pilates, men mer dynamisk enn i en vanlig yogatime. Det er ikke statiske positurer. Det er mer fokus på at man skal bevege seg naturlig og lære seg å kjenne kroppen og hvordan den fungerer i bevegelsene.

Se video fra treningstesten nedenfor:


[obj:media:10150]



LES OGSÅ: Få svar om yoga og trening

Styrke, bevegelighet og konsentrasjon

Budokon er som nevnt en bevegelighetstime, der det verken er fokus på ren kondisjon eller styrke.

Ifølge Hegre vil du imidlertid kunne få svært god treningseffekt, særlig når det gjelder kjernemuskulatur, dersom du gjør øvelsene riktig.

- Vi er mye på alle fire, så man vil styrke automatisk håndledd og skulderledd, samt mye kjernemuskulatur, fordi vi bruker den for å holde balansen i forskjellige øvelser. Man vil også opparbeide bedre konsentrasjon og fokus, for det kreves når man trener Budokon, sier hun.

LES OGSÅ: Disse treningssmertene bør du ikke ignorere

Trenger ikke være supermyk eller i toppform

Dersom du er en av mange som ikke har «turt» å prøve yoga eller pilates fordi du tror det dreier seg om å bøye beina over hodet, eller at du må være supermyk, kan Hegre avsløre at du slett ikke trenger å være fleksibel for å få utbytte av denne timen.

Det kreves heller ikke at du er i spesielt god fysisk form for å delta.

- Absolutt ikke. Man trenger ikke noe utgangspunkt eller en spesiell fysisk form for å begynne med dette, men det er viktig at man har viljen til å lære og bli bedre, for det er som alt annet når man prøver det og er ny til det – det er utfordrende, sier instruktøren:

- Du trenger heller ikke være veldig myk. Jeg var skikkelig stiv da jeg først begynte. Det er ikke fokus på å putte beina bak hodet og å være veldig myk og tøyelig, men som jeg nevnte handler det om kontroll. Man kan lære seg å ha mye kontroll uten å være myk, men det kommer gjennom øvelsene – da vil man automatisk åpne opp kroppen mer.

Ifølge Hegre trenger du heller ikke bekymre deg for skader når du deltar på Budokon.

- Jeg jobber med å være veldig spesifikk på hvordan vi skal bygge opp kroppen i hver øvelse, slik at vi skal unngå skader. Men jeg oppfordrer alle til å si fra hvis de har noen problemer fra før, ellers vil du ikke få noen skader av å trene Budokon, sier hun.

Se flere bilder fra Budokon-timen nedenfor:


TØFT: Her er undertegnede journalist i aksjon. Beinhardt!!! Les mer om hva som skjedde da jeg testet timen Budokon på Elixia lenger ned. Foto: Per Ervland
KJERNEMUSKULATUR: Ifølge Hegre jobber man mye med kjernemuskulatur i Budokon. Det er ikke statiske positurer, men mer fokus på at man skal bevege seg naturlig og lære seg å kjenne kroppen og hvordan den fungerer i bevegelsene. Foto: Per Ervland
BEVEGELIGHET: Ifølge Hegre (som instruerer på bildet) handler Budokon om å ha kontroll på kroppen, å bli bevisst på hvordan kroppen fungerer og hvordan vi beveger den. Foto: Per Ervland
KREVER IKKE AT DU ER MYK: Du trenger hverken være i toppform eller supermyk for å kunne delta på Budokon, da timen er lagt opp for alle nivåer. Foto: Per Ervland
BALANSE: Som med yoga og pilates, handler Budokon også mye om balanse og pust. Foto: Per Ervland
INSTRUKTØR: Stine Hegre er utdannet Budokon-instruktør fra USA og tok med seg konseptet til Norge i 2009. Hun har også timer på Frontline Academy i Oslo. Foto: Per Ervland
TESTET BUDOKON: KK.no testet den nye timen Budokon på Elixia Ringnes Park. Timen er en fusjon mellom kamsport og yoga, som skal gjøre deg smidigere, raskere, mer balansert, fleksibel og kraftfull. Her er instruktør Stine Hegre i aksjon. Foto: Per Ervland





LES OGSÅ: Unngå disse tabbene når du tøyer

KK.no TESTER



Utgangspunkt:
Undertegnede journalist har, som nevnt, blitt stor fan av yoga det siste året, og selv om jeg var skeptisk i begynnelsen, har jeg innsett at dette faktisk er skikkelig hard trening som er superbra både for din mentale og fysiske helse. Derfor var jeg også ekstra spent på hvordan Budokon skiller seg fra yoga, og om det har like god treningseffekt.
Min oppfatning har også vært at en del av de yoga/pilates-inspirerte timene som tilbys på de største sentrene ofte ikke er like tøffe som de som tilbys på spesialiserte treningsinstitusjoner. Dette fordi timene på treningssentrene er lagt opp til at alle kan delta. Jeg var derfor nysgjerrig på hvor effektiv timen ville være sånn rent treningsmessig, og om det ville bli brukt mer tid på forklaring/guiding av deltagerne enn faktiske øvelser.

Totalinntrykk:
Wow, dette var skikkelig tøft, og morsomt! For de som liker yoga og pilates kan dette absolutt være et supert alternativ til den vanlige treningen.
Du får jobbet med absolutt alle musklene i kroppen, svetten siler når det står på som verst, og du får virkelig utfordret balanse, bevegelighet, konsentrasjonsevne og fleksibilitet. En del av øvelsene var helt nye for meg, selv om det er mye man kjenner igjen fra basic yoga. Takket være en god og tydelig instruktør, var det imidlertid lett å lære seg øvelsene, og selv om det ble litt knoting i begynnelsen, kjente jeg det godt i kroppen etter hvert som øvelsene falt litt mer naturlig. Et annet pluss i forhold til yoga, er at Budokon ikke er statisk. Her foregår alt i en såkalt flow (øvelsene flyter inn i hverandre), og dermed blir det ikke kjedelig. En annen ting som faktisk er bra med denne typen trening, er at dersom du faller ut av øvelsene, så er det bare å begynne på nytt igjen. Det handler ikke om å gjøre ting så fort som mulig, men å gjøre øvelsene riktig. Derfor er det også bra at man bruker god tid på å gjennomgå øvelsene i starten, slik at også nybegynnerne henger med.

Treningseffekt:
Som Hegre sier så bør du prøve en Budokon-time dersom du tror at yoga- og pilatesinspirert trening ikke er tøft. Dette er beinhardt, særlig hvis du ikke har drevet med denne typen trening før. Jeg kan love deg at du vil kjenne det i både mage, rumpe, lår, armer, skuldre og håndledd, og dersom du går regelmessig vil det også være svært gunstig for pust, konsentrasjon og fleksibilitet. Som med de fleste andre gruppetreningskonsepter kommer treningseffekten selvsagt litt an på hvor hardt og vanskelig du gjør det for deg selv, og for å få best effekt av denne timen må du fokusere fullt og helt på hver øvelse, i tillegg til pusten. Dette vil du merke når du gjør øvelsene – føles det for lett, så gjør du ikke øvelsen riktig. Det eneste jeg savnet med denne timen, var tidsaspektet. Timen kunne godt vart i 75 eller 90 minutter, i stedet for 60. For nybegynnere som må lære seg øvelsene fra scratch, blir det nemlig en del knoting før man kommer riktig i gang, og da går de 60 minuttene svært fort, uten at man kanskje har blitt så sliten som man skulle ønske. Det er altså ikke under den første timen du vil kjenne det best, og det kan lønne seg å prøve timen flere ganger, for å komme skikkelig inn i det.

Hvem passer det for:
Som nevnt lenger oppe i saken, så har jeg hatt inntrykk av at yoga- og pilatesinspirerte timer på de store treningssentrene ofte er litt «lettere» og enklere enn de som tilbys på spesialiserte sentre. Og dette stemmer til en viss grad. Budokon-timen som tilbys på Elixia er ikke den mest avanserte, fordi den er lagt opp slik at alle medlemmer kan delta, uavhengig av fysisk form eller kjennskap til yoga/pilates/kampsport.
På en annen side er det nettopp dette som er bra med timen. Den gir en god introduksjon til bevegelighetstrening og pusteteknikk for de som ikke har særlig erfaring med dette fra før av, i tillegg er øvelsene utfordrende nok for dem som har en del kjennskap til treningsformen. Med andre ord – du trenger ikke ha vært på en yoga eller pilatestime før, og du trenger heller ikke være spesielt myk, eller i spesielt god form for å delta. Denne timen er lagt opp for alle. Har du trent veldig mye Budokon fra før kan det imidlertid kanskje lønne seg å gå på et spesialisert treningssenter, da dette muligens vil kunne bli litt basic.

Karakter fra undertegnede journalist:
kkkkkk (5/6)

LES OGSÅ: Få Anna Ankas beste treningstips

Kommentarer fra deltagerne



Kunne du tenkt deg å teste Budokon?




KK.no testet Budokon (timen varer totalt 60 minutter) på Elixia Ringnes Park, da timen foreløpig kun tilbys på utvalgte sentre (mer info finner du på Elixia.no – ekstern lenke).

I den anledning tok vi også en runde med noen av de andre deltagerne på timen, for å finne ut hva de synes om konseptet.





Trude Alvnes, 30 år:

Har du noe kjenneskap til Budokon fra før?
- Nei, dette er første gang jeg prøver timen.

Hva slags forventninger hadde du til timen?
- Jeg skulle egentlig bare sjekke hva Budokon er for noe. Jeg har hørt at det er en blanding av yoga og pilates og var litt nysgjerrig.

Hva synes du om timen?
- Det var en bra time, men jeg synes det er bedre å kun gjøre yoga. Det er det jeg driver mest med til vanlig.

Var det noe du synes var spesielt bra, eller savnet ved timen?
- Hvis man skal gjøre sånne rolige øvelser, skulle jeg ønske det var litt mer energi i det. Jeg synes energi-yoga er bedre, fordi det er litt mer styrke involvert, samtidig som det involverer mer tøying. Jeg tror ikke jeg kommer til å gå på timen igjen, jeg satser heller på yoga.

Terningkast:
kkkkkk (4/6)

Siv-Tone Steira, 34 år:

Har du noe kjennskap til Budokon fra før?
- Ja, jeg har trent litt Budokon i cirka to år nå, og synes det er kjempebra trening.

Hva slags forventninger hadde du til timen?
- Jeg synes det var kjempegøy at de har kommet med denne timen på Elixia, særlig siden jeg har holdt på med det en stund. Derfor var jeg også ekstra spent.

Hva synes du om timen?
- Det er kjempebra. Du får det yogaelementet, og så blir du svett. I tillegg får du mer bevegelse. Det er ikke så statisk.

Var det noe du synes var spesielt bra, eller savnet ved timen?
- Jeg synes Budokon er veldig god trening, og har selv merket at jeg har blitt sterkere etter at jeg begynte med det. Jeg fikk barn for fem måneder siden og har endelig kommet tilbake i treningen, og det er skikkelig deilig. Dette er kjempebra. I tillegg er det veldig god mental trening.

Terningkast:
kkkkkk (6/6)

Oppsummert terningkast fra deltagere og undertegnede journalist:

kkkkkk (5/6)

Flere treningstester

KK.no har tidligere testet følgende gruppetreningstimer:

• Chairtease - Nike Blast
• PowerStep - SATS
• Powerstrip - Nike Blast
• Shape - SATS convention
• Zumba - Treningshuset
• Parkour - SATS convention
• Boot Camp - Fitness.xpress
• RåSterk – Treningshuset
• Waterball - Elixia
• SH’BAM – SATS
• FightCircuit - SATS

Følg med på KK.no - vi kommer med flere treningsanmeldelser fra SATS og Elixia

LES OGSÅ: Slik får du mest ut av treningen

Noe du lurer på? Spør KK.no


Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

LES OGSÅ: Dette gjør vi ofte feil under trening

TESTET TIMEN: 30 år gamle Trude Alvnes (t.v) og 34 år gamle Siv-Tone Steira deltok også på Budokon-timen på Elixia Ringnes Park.  Foto: Per Ervland
TESTET TIMEN: 30 år gamle Trude Alvnes (t.v) og 34 år gamle Siv-Tone Steira deltok også på Budokon-timen på Elixia Ringnes Park. Foto: Per Ervland Vis mer
Ja, det ser spennende ut
 
(85%)
Nja, vet ikke helt
 
(7%)
Nei, dette er ikke noe for meg
 
(7%)

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: