NYTTÅRSFORSETTER: Ekspert mener folk setter altfor strenge mål for året. FOTO: NTB Scanpix.
NYTTÅRSFORSETTER: Ekspert mener folk setter altfor strenge mål for året. FOTO: NTB Scanpix.Vis mer

Nyttårsforsetter:

Ekspert advarer mot strenge nyttårsforsetter: - Fokuser på det som er oppnåelig

- Et urealistisk mål er å tro du skal gå fra å være en utrent sofasliter til maratonløper på en uke – kun med supermat og speltbrød i magen.

Et helt ferskt år er i gang, og hundrevis av dager står nå klare til å formes akkurat som vi selv vil. Mange benytter denne muligheten til å gå inn i det nye året som «et nytt menneske», og lister derfor opp noen nyttårsforsetter som i bunn og grunn skal være med på å gjøre oss til en bedre versjon av oss selv.

Trene mer. Spise sunnere. Slutte å røyke eller snuse på dagen. Det er typiske gjengangere for folk som ønsker å endre gamle vaner.

- De fleste av oss setter seg så høye mål at vi ikke klarer å gjennomføre det. Så straffer vi oss selv når vi innser at vi ikke strekker til, sier amerikanske Dain Heer til Women's Health

Mindre motiverte

Den anerkjente legen, forfatteren og foredragsholderen går hardt ut mot de strenge nyttårsforsettene vi har for vane å sette oss i januar. Han mener fallhøyden for slike retningslinjer er så stor at det på sikt ikke vil gjøre oss til bedre mennesker - heller tvert imot.

Til Women's Health sier Heer at nyttårsforsetter faktisk vil gjøre folk flest mindre motiverte og dedikerte i hverdagen.

- Å lage strenge nyttårsforsetter fører ofte til mer dømmekraft og mer negativitet. Jeg ber folk om å ikke gi seg selv for strenge tidsrammer eller metoder for å oppnå personlige mål, har Heer uttalt.

Han omtaler nyttårsforsetter som en begrensning, og mener de fleste blir altfor overveldende. Legen oppmuntrer derfor folk til å droppe den positive tankegangen når vi setter fart på det nye året.

- Hvis man bare skal tenke positivt, unngår man hele tiden den negative tankegangen - det blir feil. Det eneste riktige er å være bevisst på begge deler, og tørre å møte det negative.

LES OGSÅ: Har du «hårete» mål for 2016?

Tenk langsiktig

Istedenfor å sette seg mål om å «gå ned 20 kilo før sommeren» eller å «trene hver dag før klokken 07.00» oppfordrer Heer heller til å tenke enda mer langsiktig.

Han mener du bør spørre deg selv om følgende: «Hvis jeg kunne gjort noe godt for meg og mitt liv i løpet av de neste 2-5 årene, hva ville det ha vært?». Årsaken til dette er at han tror de aller fleste har godt av å fokusere mer på det som er oppnåelig og realistisk.

Tid er nøkkelen

Å jobbe med drømmer og mål over lengre tid er også livsstilscoach og kommunikasjonsrådgiver, Annika Richardsen, helt enig i at er nøkkelen for måloppnåelse.

- Mange bruker nyttårsforsetter som et sideveis blikk på uvaner de ønsker å kvitte seg med, og setter deretter svært hårete mål med dertil stor fallhøyde. Det tror jeg er fordi mange er ikke trente på å jobbe med drømmer og mål over tid, sier Richardsen til KK.

Hun mener mange små steg etterhvert vil føre til mål og alle de «klisjeene».

- Det er flott med følelsen av «nytt år nye sjanser», og jeg har absolutt tro på at å sette seg mål på begynnelsen av året kan fungere. Men det krever bevisst planlegging og oppfølging hele veien frem til målet. Det krever at du ser på målene dine om de er realistiske å oppnå, hvilken tidsperiode som kreves, hva du behøver for å oppnå målet – og om det er tilgjengelig for deg.

Stor fallhøyde

- Er vi for strenge med oss selv?

​- ​For de som har sagt «jeg starter i morgen» igjennom et helt år og så begynner i januar er fallhøyden stor. Mange faller tilbake i gamle vaner fordi vi tror vi skal gå fra 0 til 100 med en gang. Da lager du et urealistisk mål for deg selv som du ikke kommer til å klare å motivere deg frem til. Nettopp fordi du tror du skal gå fra utrent sofasliter til maratonløper på en uke – kun med supermat og speltbrød i magen.

Richardsens fire tips til KK-leserne for å faktisk oppnå mål og drømmer:

1. Lag deg en liste der du lister opp det du ønsker å oppnå, og skriv om motivasjonen bak. Skriv det som en visjon og fokuser på det positive du vil oppnå ved målet

2. Ta ut et av dem og gjør det til et konkret, definert mål som du deler opp i delmål, definerer hva som skal til fra deg og omgivelsene. Sett opp en tid for måloppnåelsen 2. Husk at du oppnår mål et steg av gangen. Det krever motivasjon til å komme frem. Fokuser på det du vil – ikke på det du ikke vil.

3. Lag deg en journal der du tar med deg målplanleggingen din daglig, følger med din egen fremgang, og bekrefter deg selv positivt!

4. Søk støtte og motivasjon hos andre, sørg for at de rundt deg er involvert i planen din. Varig endring krever daglig øvelse og det er nødvendig med motiverende faktorer underveis. Om du setter betingelse på din egen lykke i forhold til måloppnåelsen, skyver du gleden foran deg og det igjen gjør målet vanskeligere å oppnå.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: