KONTAKT: Til og med på kafé eller middag med gode venner er vi raske til å fiske ut telefonen for å se hva som skjer. Ifølge ekspertene kan dette være gift for relasjonene våre. Foto: CJG - Technology / Alamy/All Over Press
KONTAKT: Til og med på kafé eller middag med gode venner er vi raske til å fiske ut telefonen for å se hva som skjer. Ifølge ekspertene kan dette være gift for relasjonene våre. Foto: CJG - Technology / Alamy/All Over Press
Smarttelefon

Ekspertene advarer, og mener vi bør legge vekk telefonen i sommer

- De vi har rundt oss kan føle seg nedprioritert.

Endelig er sommeren her, og ferien er i gang for mange. Vi har vel alle utsatt ting som vi ønsker å få gjort i løpet av disse deilige månedene? En bok vi har lengtet etter å lese, en topptur vi gjerne skulle gått, vennskap å pleie, eller en hage som fortjener litt kjærlighet?

Dessverre har vi ofte en tendens til å forurense hyggelige stunder med å sjekke smarttelefonen for oppdateringer. Dessuten skal jo mobilkameraet dokumentere hver tur, hvert måltid og hvert glass med vin. Har du, som jeg, et ønske om å ikke sjekke telefonen titalls ganger i løpet av dagen? Da bør du lytte til, og praktisere, ekspertenes gode råd.

Trine Huseby, som har bloggen trinehuseby.no, er samlivsterapeut og har erfaring innen familieterapi og kognitiv terapi. Hun sier det er ingen tvil om at tiden vi bruker på skjerm og sosiale medier går på bekostning av vår tilstedeværelse her og nå. 

- Jeg tror det er viktig at vi blir minnet på det av og til, så vi er bevisst hva vi holder på med, sier hun.

LES OGSÅ: Havner du i denne iPhone-fella?

Truer tilstedeværelsen vår

Huseby sier at mobil og nettbrett har gått fra å være et kommunikasjonsverktøy til å være et verktøy hvor vi føler oss del av noe større. Vi føler oss inkludert, blir underholdt, opplever spenning, henter inspirasjon og anerkjennelse. Og nettopp dét er blitt en trussel for tilstedeværelse og kontakten med dem vi lever sammen med. 

Tilstedeværelse krever bevisste verdivalg og høy selvdisiplin når det skjer så mye annet spennende der ute, sier eksperten. 

I møte med par som trenger hjelp i forholdet, erfarer samlivsterapeuten ofte at tid brukt foran skjerm er en utfordring for mange. 

- Når par søker hjelp, er det ofte fordi de har mistet følelsene for hverandre, kommuniserer dårlig, misforstår, krangler og savner nærhet. I bunn og grunn handler det om at når vi retter oppmerksomheten mot andre ting, går det ut over nærheten i parforholdet. 

LES OGSÅ: Stress ned på 60 sekunder

Kan til og med ødelegge parforhold

Huseby trekker frem en rekke konsekvenser på kort og lang sikt, som kan bli tilfelle for dem som ikke har et bevisst forhold til hvor mange timer de bruker foran skjermen, til fordel for andre ting. Hun understreker faktisk at vi, uten å vite det, kan utvikle avhengighet.

- Når man blir for fordypet i mobil eller skjerm, går man glipp av mye sosialt her og nå, og kan etter hvert bli mindre interessant og mindre regnet med. Det påvirker relasjonene våre, fortsetter samlivsterapeuten.

En umiddelbar konsekvens av for mye skjermbruk kan dessuten være at vi altså fremstår uinteressert, og at de vi har rundt oss rett og slett føler seg nedprioritert. Hos partneren kan det utløse irritasjon, og hos barn kan det resultere i intens aktivitet for å få kontakt. Ifølge eksperten kan konsekvenser på lang sikt være at partneren savner nærhet over lang tid, og dermed mister følelsene.

- Man er sosial på telefonen, det er en av de fantastiske mulighetene den gir. Det er når den får forrang fremfor den direkte kontakten med de man har rundt seg, at det kan bli et problem. Vi mennesker er sosiale vesener, og sosialt samspill er viktig for helse og livskvalitet. Men graden av sosiale behov er veldig individuelt, sier hun.

RO I KROPP OG SJEL: Ekspertene KK.no har snakket med anbefaler deg å legge bort telefonen i sommer. Legg den hjemme når du drar på stranden eller i fjellet, og kjenn etter hvor deilig det faktisk er å ikke måtte sjekke telefonen hele tiden. Foto: blas - Fotolia
RO I KROPP OG SJEL: Ekspertene KK.no har snakket med anbefaler deg å legge bort telefonen i sommer. Legg den hjemme når du drar på stranden eller i fjellet, og kjenn etter hvor deilig det faktisk er å ikke måtte sjekke telefonen hele tiden. Foto: blas - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Bruker du mye tid på selfies?

- Det kan skape frustrasjon og misforståelser

Mariann Marthinussen er coach, samtaleterapeut og innehaver av nettsiden Levdittliv.no. Hun opplever at bruk av sosiale medier og telefon gjør at vi må forholde oss til en annen type kommunikasjon og stil enn vi gjør verbalt i møte – ansikt til ansikt, og at dette i seg selv kan være problematisk for måten vi kommuniserer med hverandre på.

Min erfaring er at sosiale medier og SMS kan skape store misforståelser og antakelser som igjen kan være helt på avveie fra intensjonen til sender eller mottaker. Bare det å ikke få svar innen et gitt tidsrom som ofte er antatt, og ikke en gang eksplisitt gitt beskjed om, kan skape mye frustrasjon og feiloppfatninger. 

Hun trekker frem at vi lærer oss et nytt språk, et forkortet språk, med nye betydninger.

- Ikke alle klarer å henge med på dette, og vil sakke akterut. Det blir et eget språk hos de yngre eller de som kommuniserer mye på SMS. Det er fordeler og ulemper med alt. Hjernen utvikler seg også i takt med teknologien vår, og vår oppfattelse rundt ting endrer seg, sier Marthinussen.

LES OGSÅ: Er du en Facebook-skryter?

Disse konsekvensene kan det ha

I likhet med Huseby, trekker Marthinussen også frem en rekke konsekvenser overdreven bruk av skjerm og mobil kan ha:

1. Vi mister mye verdifull informasjon om hverandre: - Vi kan ikke høre stemmen, eller vite stemningen til den som sender svarene. Vi vil ikke kunne fange opp nyanser eller avklare misforståelser. Vi kan bli korte og avstumpede i informasjonen vi gir på grunn av begrenset plass, tid, humør, som igjen kan skape utfordringer rent mellom-menneskelig, sier Marthinussen, og understreker:

- Vi må fortsatt kunne ta en uoverensstemmelse enten ansikt til ansikt eller på telefon uten å gjemme oss bak det skriftlige verktøyet vi bruker.

2. Vi kan miste kontakten: - Det er vanskelig å opprettholde gode og nære relasjoner kun med telefon og sosiale medier som kommunikasjonsmiddel. Vi må fortsatt kunne lære å lese kroppsspråk og ansiktsuttrykk og forholde oss til dette – da ordene våre tross alt kun representerer ca. åtte prosent av vår kommunikasjon, forklarer coachen.

Hun trekker også frem at det skapes irritasjon når noen heller bruker sin oppmerksomhet på telefon  og skjerm fremfor de som er til stede.

3. Vi mister identiteten vår: -  Mange skjermer sin personlighet og identitet bak sosiale medier. Vi må lære oss å stå for det vi skriver, sier og mener med både ansikt og navn offentlig, mener Marthinussen.

4. Vi kan bli isolerte: - For mye skjermbruk kan isolere deg. Det skaper avstand til de du er sammen med. Det gjør at vi mister konsentrasjon, tilstedeværelse og fokus. Mye ny forskning viser også at vi mister evnen til å holde konsentrasjonen over lengre tid, når vi kun bruker raske medier i vår hverdag. Vi blir mer utålmodige og aggressive ved bruk av mye skjerm, forklarer hun.

Slik blir du herre over telefonen!

Så kanskje kan årets sommerferie være en god start til å få fart på nye, gode vaner og et sunt mobilbruk? Ekspertene vi har snakket med har en rekke gode og konkrete tips. Trine Huseby anbefaler dette for å komme nærmere å bli herre over telefonen:

1. Ta bevisste valg: Impulsstyrt bruk kan være risikofylt når man lever med andre. Lag regler for deg selv, så slipper du å vurdere hele tiden om du skal ta den opp eller ikke. Og så slipper du at andre prøver å lage regler for deg.

2. Finn balanse mellom tid «av» og «på»: Vi skal ikke slutte å bruke mobilen. Men vi må være klar over hva vi holder på med, og ta styringen.  

3. Avklar med de rundt deg: Avklar med familien/partneren din hva dere ønsker dere når det gjelder mobilbruk. Spør: Hva trenger parforholdet/familieforholdene våre?

4. Inngå en avtale, og hold dere til den!: Et punkt i en slik avtale kan for eksempel være at vi under måltider sammen, alltid har mobilen på lydløs.  

5. Godta «feilsteg»: - For å ikke stille urimelige krav til hverandres mobilbruk, kan det være til hjelp å skille mellom unntak og vanlig praksis. Noen ganger er det viktig å være tilgjengelig, og det er menneskelig å gjøre en feilprioritering og si «sorry» etterpå, sier Huseby.

Coach Mariann Marthinussen mener videre at vi bør gjøre følgende:

1. Bli oppmerksom på dine egne vaner: Still deg spørsmål som: Skrur jeg telefonen noen gang av? Gjør jeg meg selv noen gang utilgjengelig? Hva er det verste som kan skje om jeg ikke kan nås eller ikke svarer?

2. Legg vekk telefonen i noen timer om dagen/kvelden.

3. Legg telefonen igjen hjemme når du går tur i skog og mark.

4. Vær ute i hagen eller på stranden i flere timer uten mobiltelefonen tilgjengelig, og kjenn etter hva det gjør med kropp og sjel.

5. Skru telefonen på lydløst etter jobb: Dette gjør Marthinussen selv, og sjekker den kun innimellom, for å ikke være tilgjengelig døgnet rundt.

6. Skru telefonen helt av om natten.

Til forsiden