KJØRE BIL: Det er ingen tvil om at kvinner er mindre involvert i bilulykker, og dermed anses som trygge sjåfører. FOTO: NTB Scanpix
KJØRE BIL: Det er ingen tvil om at kvinner er mindre involvert i bilulykker, og dermed anses som trygge sjåfører. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Kjøre bil:

Ekspertene har talt: Kvinner er de beste bilførerne!

Ifølge statistikken er det ingen tvil om at menn er involvert i flest bilulykker.

Hvem er flinkest bak rattet – kvinner eller menn? Menn har i alle år påstått at de er de beste bilførerne, mens kvinner ofte er uenige. Det er ikke lett å gi et enkelt svar på det, men en norsk studie viser hvem som lettest blir distrahert i trafikken, noe som øker faren for ulykker.

Studien, gjennomført av Transportøkonomisk institutt, viser blant annet at menn blir lettere distrahert i trafikken, sammenlignet med kvinner.

– Generelt ser vi at spesielt unge menn er en risikogruppe, og det kan være knyttet til at den nevrologiske utviklingen ikke nødvendigvis er helt ferdig. Det er et område i hjernen som står for risikovurderinger, og hos menn er denne delen ferdigutviklet ved 25-årsalder, sier Ole Jørgen Johansson.

Johansson jobber ved Avdeling for sikkerhet og miljø ved Transportøkonomisk institutt, og er en av forskerne bak studien.

Ifølge studien er det ofte nevrotiske og utadvendte personer som blir distrahert i trafikken. Det viser seg at det å tukle med radioen, er det som distraherer folk mest.

– Nummer to er å spise eller drikke, deretter er det å snakke med medpassasjerer eller å bruke mobilen det som distraherer bilførere mest. Hvor ofte man er ute på veien har også betydning – de som kjører mest bil, har høyere risiko for å bli utsatt for ulykker, rett og slett fordi de bruker mer tid i bilen, sier Johansson.

LES OGSÅ: Ikke sett deg bak rattet hvis du føler deg dårlig!

FLEST MENN I ULYKKER: Når det gjelder statistikk over hvem som oftest er innblandet i trafikkulykker, er det ingen tvil om hvilket kjønn som er overrepresentert. FOTO: NTB Scanpix
FLEST MENN I ULYKKER: Når det gjelder statistikk over hvem som oftest er innblandet i trafikkulykker, er det ingen tvil om hvilket kjønn som er overrepresentert. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Utvilsomt flest menn som omkommer i trafikken

Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk, mener at det ikke er lett å kaste seg inn i debatten om hvem som er best bak rattet, da det avhenger av flere forskjellige faktorer.

– Forskningen på dette området spriker litt; mye avhenger av om man ser på psykologiske eller biologiske faktorer, eller om man tar utgangspunkt i statistikken.

Når det gjelder statistikk over hvem som oftest er innblandet i trafikkulykker, er det ingen tvil om hvilket kjønn som er overrepresentert. I 2016 var det 135 personer som omkom i trafikken i Norge – 111 av disse var menn, og kun 24 var kvinner.

Seniorrådgiver i Trygg Trafikk: Bård Morten Johansen. FOTO: Privat
Seniorrådgiver i Trygg Trafikk: Bård Morten Johansen. FOTO: Privat Vis mer

– Disse tallene kan jo tyde på at kvinner på en måte er flinkere til å kjøre bil, men det har nok en sammenheng med at menn er overrepresentert i alle typer ulykker. Det blir jo tydelig allerede fra ungdomsårene, spesielt når gutter kommer seg på sykkel, moped og bil – de er generelt mer utsatt for ulykker.

Tidligere var det slik at langt flere menn kjørte bil, motorsykkel og moped, men dette har jevnet seg ut med årene. Allikevel er det fortsatt mange flere menn som er innblandet i ulykker.

– En av årsakene til dette kan være menns vilje til å ta risiko. Det kan ha en sammenheng med at menn fra langt tilbake i tid har hatt i oppgave å skaffe mat og gå på jakt, slik at det er naturlig å risikere litt mer for å overleve. Om dette skyldes evolusjonen eller ikke, er vanskelig å si, men det er ingen tvil om at det er stor forskjell på kvinner og menn i denne sammenhengen.

LES OGSÅ: Kjører du damebil eller mannebil? Mini eller Tesla?

Kvinner er de tryggeste sjåførene

Johansen forklarer at unge menns impulskontroll ikke utvikles like raskt som hos kvinner, noe som også kan ha betydning for risikovurdering i trafikken.

Allikevel har antall ulykker blant den yngste og eldste aldersgruppen gått ned, mens gruppen i midten er uforandret.

– Det er en stor gruppe som ikke gjør det noe bedre på statistikken – gruppen med personer i alderen 45 pluss er i like mange ulykkessituasjoner som tidligere, hvor hovedvekten av menn er veldig tydelig.

Johansen mener at det er stor forskjell på menn og kvinners vilje til å ta risiko. Det betyr ikke at vi oppfatter risiko på forskjellige måter, det handler om hvordan vi forholder oss til det.

– Det kan hende at vi har ulike evner til å bedømme egen ferdighet og atferd – menn har kanskje ikke samme grad av selvinnsikt slik kvinner har. Statistikken viser i alle fall at dersom du ønsker den tryggeste bilturen, lar du en kvinne overta rattet, sier han, og legger til:

– Men det skal også sies at erfaring har mye å si – en uerfaren bilfører vil alltid ha større risiko for å havne i ulykker, sammenlignet med en person som har mye erfaring.

LES OGSÅ: Hvordan sikre barna i bilen?

LES OGSÅ: Bilulykke: - Fordi jeg hadde tre andre barn som trengte meg, kunne jeg ikke gi opp

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: