PARKOUR: Parkour handler om å komme seg fra et punkt til et annet på en så effektiv måte som mulig, uansett hinder og miljø, kun ved hjelp av ens egen kropp. I april lanserer treningskjeden SATS en gruppetreningstime basert på konseptet. Foto: SATS
PARKOUR: Parkour handler om å komme seg fra et punkt til et annet på en så effektiv måte som mulig, uansett hinder og miljø, kun ved hjelp av ens egen kropp. I april lanserer treningskjeden SATS en gruppetreningstime basert på konseptet. Foto: SATS Vis mer

Treningsform

«Ekstremsport»-treningen som fikk terningkast fire

Ikke like vilt som på film, men morsom og effektiv trening likevel.

Du har kanskje sett innslag i musikkvideoer eller på nettet hvor gjenger med treningskledde folk kaster seg i dobbeltsaltoer ned fra hustak og hopper baklengs over ti meter høye murvegger?

Da har du antagelig sett eksempler på noe som heter «Parkour».

Parkour, hvis navn stammer fra det franske navnet for hinderløype, handler om å komme seg fra et punkt til et annet på en så effektiv måte som mulig, uansett hinder og miljø, kun ved hjelp av ens egen kropp, skriver det norske nettstedet Parkour.no (ekstern linke).

For undertegnede journalist hørtes dette i utgangspunktet ganske ekstremsportaktigut, og jeg hadde aldri drømt om å prøve ut noe lignende, i ren frykt for å brekke hvert eneste bein i min 157 centimeter «lange» kropp.

Det var derfor, med betydelige nerver, spenning og gru, at jeg takket ja til å prøve ut en testtime i Parkour på SATS convention ved Norges Idrettshøgskole i februar.

Les vurdering av timen lenger nede i artikkelen!

HEKKER: Her hopper Parkour-instruktør Filip sidelengs over hekker. Det ser lett ut for ham, men det var det absolutt ikke! Foto: Adéle C. Blystad
HEKKER: Her hopper Parkour-instruktør Filip sidelengs over hekker. Det ser lett ut for ham, men det var det absolutt ikke! Foto: Adéle C. Blystad Vis mer

Bruker hele kroppen

Du husker sikkert tilbake til gamledager på ungdomskolen, da gymtimene dreide seg om hekkeløp, lengdehopping og 60 meteren? Tro det eller ei så kan Parkour-timen, som skal lanseres på SATS (ekstern lenke) i april, minne litt om det.

I denne timen dreier nemlig alt seg om bevegelse og det å bruke kroppen på ulike måter, både innen spenst, kondisjon og styrke.

Filip Ljungberg (26) er et av medlemmene i den svenske Freerunning, Parkour og stuntgruppa Air Wipp (ekstern lenke), og det er blant annet de som har vært med og utviklet treningskonseptet for SATS.

Ifølge 26-åringen, som holdt testtimen på høgskolen sammen med Parkour-utøver og stuntmann Alex Segerstein, er dette en svært effektiv treningsform, som også er morsom.

(artikkelen fortsetter under bilder)







- Parkour dreier seg om helhetstrening. Du bruker ikke bare armer og føtter, men alt du har i kroppen. Det handler rett og slett om øvelser du benytter deg av i hverdagen, og hvordan du kan gjøre de mer effektive. For eksempel, hvis du mister penger i gulvet, så bøyer du deg ned og plukker de opp. Det er trening som tar basis i slike aktiviteter, sier han til KK.no.

LES OGSÅ: Dette er de hotteste treningsnyhetene

Mye hopp og sprett

Timen startet med en oppvarmingsrunde, der vi skulle løpe rundt i ring og bli «småsvette og varme».

Deretter skulle vi finne frem stepkasser og plassere de med et par meters mellomrom, for så å bruke spenst og styrke og hoppe fra den ene til den andre. Med andre ord – ganske rett frem og enkelt, men likevel tungt.

Deretter skulle vi gjøre det samme, men baklengs, og da ble det med én gang litt mer vrient.

Det tøffeste i løpet av timen, var imidlertid da instruktørene fant frem hekker, som vi så skulle hoppe over og krabbe under, annen hver gang. Deretter ble alle øvelsene satt sammen til en hinderløype, som vi skulle hoppe, løpe og krabbe oss gjennom – helst uten å få brannsår på knær eller albuer.

LES OGSÅ: Ekspertenes beste treningstips

Hva slags effekt får du?

Å hoppe opp og ned på stepkasser, løpe hinderløype, eller klatre under og over hekker høres kanskje ikke så altfor tungt ut, men tro meg, etter 45 minutter med intens aktivitet, kjente du det godt i muskler og ledd.

- I løpet av en Parkour-time får du trent både kondisjon, styrke og smidighet, forklarer Filip:

- Kondisjon fordi det er mye løping frem og tilbake, det er slitsomt og består av aktiviteter som øker pulsen din. Smidighet fordi du hele tiden skal over og under utstyret. Kroppskontroll fordi du skal passe på hvor og hvordan du lander når du hopper, og styrke fordi du konstant jobber med lår, knær og armer. Her må du faktisk jobbe med hele kroppen og bruke absolutt alt av muskler.

Se Air Wipp-gutta i «aksjon» (Parkour-utendørs) i YouTube-video nedenfor:



Passer for alle – uansett nivå



Kunne du tenkt deg å teste Parkour?




Selv om Parkour kan se litt avskrekkende ut på TV eller film, mener svensken at SATS-timen vil «passe alle».

For uansett hvilket nivå du er på, kan du variere intensiteten ut fra hva du selv ønsker.

- Det kan sikkert se litt skummelt ut i begynnelsen, men dette er en treningsform for alle. Det vi holder på med utendørs kan nok se litt ekstremsportaktig ut, men timen som skal avholdes inne i sal er ikke i nærheten av det. Vi vil ikke at folk skal tro at dette er skummelt, og selv om det ser vanskelig ut, så er det faktisk ikke det. Parkour er morsom og bra trening, forklarer Filip.

Men, er det ikke litt «farlig»?

- Det er klart at det vi driver med kan se risky ut, men det er fordi vi har holdt på med dette veldig lenge, og fordi vi gjør det ute. Inne tar vi for oss langt enklere øvelser, og gjennom timen så skal du også finne de øvelsene du selv synes er morsomme og kan bedrive aktivt i hverdagen. Det er enkelt, men det fungerer, sier Filip.

Se flere bilder fra Parkour-timen her:


Ja, det ser kjempemorsomt ut
 
(56%)
Kanskje, men jeg vet ikke om jeg «tør»
 
(27%)
Nei, dette er nok ikke noe for meg
 
(15%)
Jeg vet ikke
 
(1%)
INSTRUKTØRENE: Svenskene Alex Segerstein (til venstre) og Filip Ljungberg har holdt på med Parkour i en årrekkke, og var instruktører for prøvetimen på SATS convention i februar. Foto: Adéle C. Blystad
OVER OG UNDER: I løpet av en Parkour-time skal du over og under en rekke hindre. Som her, å hoppe over hekk. Foto: SATS
PARKOUR: Parkour handler om å komme seg fra et punkt til et annet på en så effektiv måte som mulig, uansett hinder og miljø, kun ved hjelp av ens egen kropp. I april lanserer treningskjeden SATS en gruppetreningstime basert på konseptet. Foto: SATS
STEPKASSER: I timen benytter du deg av mange ulike apparater i de forskjellige øvelsene. Her skal man hoppe i «frosk» fra en stepkasse til en annen. Foto: Adéle C. Blystad
SPENST: Spent er noe av det du virkelig får testet ut og jobbet med i løpet av Parkour-timen. Foto: Adéle C. Blystad
HEKKER: Her hopper Parkour-instruktør Filip sidelengs over hekker. Det ser lett ut for ham, men det var det absolutt ikke! Foto: Adéle C. Blystad
KRABBING: Vi måtte også krabbe mye over og under hindre, noe du kjente godt i armene dagen derpå. Foto: Adéle C. Blystad
UTSLITT: KK.nos utsendte prøvekanin (til venstre med caps og knebeskyttelse)begynte å merke det i kroppen mot slutten av timen... Foto: Kristine W. Lium





LES OGSÅ: Dette spiser intruktørene etter trening

KK.no TESTER


Utgangspunkt:
Selv om jeg er en ivrig trener, har ok spenst og relativt grei kondisjon, synes jeg dette treningsopplegget hørtes ganske vilt og risikabelt ut i starten. Likevel synes jeg det er veldig spennende å prøve ut nye ting, og jeg var interessert i å vite hvordan denne timen og treningsformen ville fungere innendørs, i en treningssal.

Totalinntrykk:
Dette var en morsom og utfordrende time, og det var relativt enkelt å følge med. Som instruktørene sier, så får du brukt hele kroppen, og det er spesielt mye fokus på spenst, styrke og smidighet. Pulsen stiger også som følge av all løpingen, og du føler at du får en tøff økt.
Likevel tror jeg kanskje at dette vil være en time som passer best for de litt spesielt interesserte, og pausene innimellom øvelsene gjør at du ikke når den makspulsen du kanskje ønsker å oppnå i løpet av en kondisjonstime. Likevel – kul trening du kan variere med.

Treningseffekt:
Dette var ikke ekstremt hardt, men du kjente det godt dagen etter. Å klatre, hoppe, løpe og rulle er ikke de øvelsene jeg er mest vant til å gjøre samtidig, og det var veldig deilig å få brukt muskler du ellers kanskje ikke bruker så mye. Pulsen steg også betraktelig, som følge av all løpingen, men nådde ikke helt opp til makspuls på grunn av alle «pausene» mens man satte opp de ulike apparatene.
Styrkemessig er det nok mest trening for underkroppen (lår, rumpe, legger), men gjør du det meste ut av det, vil du kjenne det i overkroppen også.

Hvem passer det for:
Dette er en time som passer for de fleste, fordi du kan variere intensiteten og øvelsene ut fra eget ønske og egen form. Det blir litt sånn sirkeltreningaktig med alle de ulike øvelsene og apparatene, så dette er nok en time for de som trives med den typen trening. Ellers vil jeg si at dette kan være en morsom time du kan bruke som variasjon i treningshverdagen, og den vil nok glede mange «action»-interesserte jenter og gutter.

Karakter:

kkkkkk(4/6)

Lek deg med trening

Ifølge Alex Segerstein, som har holdt på med Parkour i mange år, er målet med timen å få folk til å leke seg mer med trening.

- Det som er så morsomt med Parkour, er at det er litt som å være tilbake på barnestadiet. Her får du mulighet til å leke deg, og det er den følelsen vi ønsker at folk skal få når de trener. Det er fort gjort å bli lei andre treningsformer, så hvis du gjør dette av og til kan det være et friskt pust, sier han til KK.no, og forklarer samtidig at du ikke trenger å ha god spenst, eller være i knallform for å klare øvelsene:

- Så lenge du ligger på et nivå du selv synes er greit, så er dette en time for alle. Du trenger ikke være spesielt dyktig, ha god spenst eller være i spesielt god form for å få det til. Du må rett og slett bare tørre å prøve det. Hvis du gir alt blir det en veldig god treningstime.

LES OGSÅ: Treningen som gjør deg glad

Parkour lanseres på 15 ulike SATS-sentre rundt om i landet 4. april. Timen vil avholdes frem til og med 15. mai.

Les mer om timen på SATS' hjemmeside (ekstern lenke).

Følg med på KK.no: Vi har også testet Råsterk på Treningshuset og Bootcamp på Fitness.xpress. Anmeldelse kommer snart!

Andre timer KK.no har testet i år:
•Chairtease - Nike Blast
•PowerStep - SATS
•Powerstrip - Nike Blast
•Shape - SATS convention
•Zumba - Treningshuset

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: