LØPESKADE: Å løpe mye på hardt underlag er en av risikofaktorene for å få plantar facitt, skogsveier er derfor å foretrekke. FOTO: Scanpix
LØPESKADE: Å løpe mye på hardt underlag er en av risikofaktorene for å få plantar facitt, skogsveier er derfor å foretrekke. FOTO: Scanpix Vis mer

Plantar facitt:

En av ti får løpeskaden plantar facitt

KKs treningsekspert gir oss tipsene både for å unngå hælskade og for å bli frisk om du først har fått det.

Publisert

Ti prosent av befolkningen opplever å få belastningskaden «Plantar Facitt» i løpet av livet. Særlig utsatt er de som er glad i å løpe, eller belaster foten mye på hardt underlag.

Det er høysesong for løping, og vi skal se på hva kan du kan gjøre for å unngå denne skaden, og hvordan du kan bli kvitt den dersom du er en av de som blir rammet.

Hva er plantar facitt

Plantar facitt er en belastningskade som oppstår på et senelignende bindevev under foten som kalles plantar fascien. Plantar facien går på undersiden av foten, er festet på fremsiden av hælbeinet og framover i vifteform til alle tærne. Smerten og irritasjonen oppstår under og rundt hælbeinet der plantar fascien er festet.

I begynnelsen oppleves smerten som trykkende/skjærende smerte i hælen ved belastning, særlig om morgenen. Over tid kan smerten også komme når foten er i hvile. Smertene kan også gå fremover mot tærne Plagene kan vare fra noen uker til flere år. Stort sett går plagene over etter 6- 18 mnd dersom du ikke har klart å stoppe de tidligere.

LES OGSÅ: Slik kommer du i gang med uteløpingen

Risikofaktorer:

Det er flere risikofaktorer for å få plantar facitt, ikke bare løping på hardt underlag, men også disse:

GIR RÅD: KKs treningsekspert Christian Torp. FOTO: Astrid Waller
GIR RÅD: KKs treningsekspert Christian Torp. FOTO: Astrid Waller Vis mer

Det er viktig å være «føre var» når det gjelder skader. Skader oppstår lett, men er vanskelig og tidkrevende å helbrede. Vær derfor flink med forebygging av skader.

Plantar facitt er ofte ikke et isolert problem under hælen. Hele kroppen henger sammen. Styrke, stabilitet og bevegelighet i ankler, legger, hofte og lår er med på å påvirke steget og hvordan belastningen fordeles under foten.

LES OGSÅ: - Jeg kjenner ofte på dørstokkmila, jeg

5 forebyggende øvelser:

Er du i risikogruppen, så vær ekstra flink med forebygging!

Vis mer

Dersom skaden har skjedd

Starter du å kjenne smerte i hælen når du trår på foten så vær rask til å agere. Oppsøk spesialister som, fysioterapeut, muskelterapeut, naprapat eller kiropraktor for å finne årsak til din plantar facitt.

Christian Torp (36)

  • Muskel- og ledd terapeut
  • Daglig leder Torp & Co Klinikken - Spesialister på muskler og ledd, drevet i 14 år.
  • Norgesmester i bryting og spilt aktivt fotball.
  • Til info: Torp&Co Klinikken leverer helsetjenester til Aller Media.

Stramme og svake legger, hofte og dårlig bevegelse i ryggen kan gi feilbelastning og dårlig bevegelighet i ankler, noe som er typisk for denne skaden. Spesialistene vil hjelpe deg i gang med behandling på de stive musklene samt finne riktige øvelser tilpasset for deg. Behandling og veiledning som gir styrke, stabilitet og bevegelighet vil gi de langvarige forbedringene!

Andre tips som kan lindre smerten som du kan gjøre på egenhånd:

Eller kort sagt: Kjenn på kroppen, jobb forebyggende og ha en fin løpesesong!

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer