SØVN ER VIKTIG: Søvn er viktig for helsen, og forskning viser at det er en sammenheng mellom søvnmangel og overvekt. Foto: Shutterstock / Nenad Aksic
SØVN ER VIKTIG: Søvn er viktig for helsen, og forskning viser at det er en sammenheng mellom søvnmangel og overvekt. Foto: Shutterstock / Nenad Aksic
Livsstil

- En dårlig eller usunn livsstil kan gi flere psykiske utfordringer

Valgene du tar påvirker både den fysiske og psykiske helsen.

Vi hører stadig om hvor viktig det er for helsen at vi er fysisk aktive, spiser grønnsaker, begrenser soling, får nok søvn og kutter ut røyk og snus.

Men hvor stor betydning har egentlig livsstilen for den fysiske og psykiske helsen vår?

- Dine livsstilsvalg programmerer cellene i kroppen din og bestemmer langt på vei hvordan både kroppen og sinnet ditt skal fungere. Du kan programmere cellene i kroppen din til forfall, helseplager, lite energi og dårlig humør, eller du kan velge det motsatte. Og det motsatte handler hverken om kaloritelling, sulteforing eller forsakelse. Det handler om å lære seg enkle metoder for avspenning og god søvnkvalitet, sier Berit Nordstrand, som er lege, kostholdsekspert og forfatter.

Livsstilsvalg handler både om maten, mosjonen og det mentale. Nordstrand kaller det «De tre M-ene». 

LES OGSÅ: Én god grunn til at du IKKE bør «lynslanke» deg nå

- En dårlig livsstil kan gi flere psykiske utfordringer  

Maria Arlén Larsen, som er lege og forsker på ernæring, fedme og fettforbrenning, forteller til KK.no at et godt grunnlag for god helse er en aktiv livsstil på daglig basis med sunn og god mat. 

- Det kan være så enkelt som å begrense tiden vi sitter i ro på, ta trappen istedenfor heisen og ikke minst planlegge og legge til rette for fysisk aktivitet.

Man skal ikke glemme hvordan livsstilen påvirker den mentale helsen.

LES OGSÅ: Slik kan fysisk aktivitet bedre søvnen din

Dårlig livsstil kan føre til sykdommer: 

Dårlig livsstil og usunne valg kan føre til økt risiko for en rekke sykdommer. Arlén Larsen trekker frem noen eksempler:

1. Om man er mye i sola uten å beskytte seg, har man økt risiko for å få hudkreft. 
2. Stort inntak av rødt kjøtt kan øke risikoen for kreft.
3. Lider du av fedme, særlig økt bukomfang i form av indre magefett, vil dette øke sjansen for flere livsstilssykdommer for eksempel diabetes type II, hjerte-kar sykdommer, hjerneslag, høyt blodtrykk osv. Dette gjelder også om man er inaktiv, eller røyker.
4. Som røyker har man for øvrig økt risiko for lungekreft og kronisk obstruktiv lungesykdom. 

- Man skal ikke glemme hvordan livsstilen påvirker den mentale helsen. En dårlig eller usunn livsstil kan gi flere psykiske utfordringer blant annet nedstemthet, økt stressproblematikk og utbrenthet, sier hun.

LES OGSÅ: Dette er de vanligste psykiske lidelsene blant kvinner i Norge

VÆR FYSISK AKTIV: En sykkeltur eller en gåtur om dagen kan gi deg mange helsegevinster. Foto: Shutterstock / Pressmaster
VÆR FYSISK AKTIV: En sykkeltur eller en gåtur om dagen kan gi deg mange helsegevinster. Foto: Shutterstock / Pressmaster Vis mer

Slik får du en bedre livsstil 

- Du kan gjøre enkle endringer i hverdagen slik at du kan nyte den beste utgaven av deg selv, og høste av bedre livskvalitet hver eneste dag og i betydelig flere år, sier Nordstrand.

Hun oppfordrer til å velge råvarer som stimulerer tarmfloraen, styrker immunforsvaret, øker forbrenningen av helsefarlig bukfett, stabiliserer blodsukkeret, demper oksidativt stress, reduserer inflammasjon og bedrer psyken, konsentrasjonen og hukommelsen.

- Mosjoner litt mer og beveg deg litt mer i hverdagen. Stillesitting er farlig selv med optimal BMI. Gå flere turer, invester i en ståpult, arranger gåmøter og hopp av bussen to stopp unna reisemålet. Jeg tar mine armhevinger mens kaffekoppen fyller seg fra kapselmaskinen min hver morgen. Planken tar jeg mens jeg venter på at kopimaskinen skal blir ferdig, og utfall bortover hver hotellkorridor når jeg er på reise, sier Nordstrand.

LES OGSÅ: Lungekreft: her er de vanligste symptomene

Dr Arléns tips mot en bedre livsstil og god helse:

​LES OGSÅ: Derfor bør du holde deg til to porsjoner fet fisk i uka

Til forsiden