GÅ NED I VEKT: For mange betyr en livstilsendring faktisk mer mat.  Foto: NTB Scanpix
GÅ NED I VEKT: For mange betyr en livstilsendring faktisk mer mat. Foto: NTB Scanpix
Ned I Vekt

En livsstilsendring kan gjøre at du kan spise mer mat

Slik går du ned i vekt uten å sulte.

- Det er en allmenn oppfatning at man må sulte seg for å gå ned i vekt, sier Malèn Gudbrandsgard, som er ernæringsfaglig rådgiver med bachelor i ernæringfysiologi, til KK.no. 
 
At du må gå sulten for å gå ned i vekt er imidlertid ikke tilfellet. Det gjelder heller å velge mat som metter og alternativer som er akkurat litt sunnere. Og med litt kunnskap er det hverken vanskelig eller kjedelig. Du trenger for eksempel ikke å droppe burgeren.
 
- Velger du sunn, protein- og fiberrik mat vil du gå mett fra frokost til kvelds. Bytt ut næringsfattige matvarer, som fastfood, med hjemmelaget hamburger fylt med deilige, fargerike grønnsaker og frisk urtedressing, som selvsagt også er hjemmelaget, sier hun.
 
Gudbrandsgard vil heller ikke råde noen til å droppe favorittsnacksen sitt, men heller til å begrense mengden. Godis hver dag er kanskje ikke godt for kroppen, men å aldri kunne kose seg med det du liker aller best er jo heller ikke bra. Mange eksperter har den siste tiden slått et slag for å ta lørdagsgodtet tilbake, og det er jo ingen tvil om at sjokkisen faktisk smaker enda litt bedre når du nyter den full av god samvittighet én kveld, enn om du stapper i deg hele uken.

- Har du en ting du er veldig glad i, som for eksempel sjokolade, så velg en dag i uken hvor det er lov å kose seg med dette, uten dårlig samvittighet. Ved å velge en dag i uken hvor du kan spise det du liker, sparer du mange unødvendige kalorier i løpet av dagen, og gleden ved å spise det du liker så godt blir større. 

LES OGSÅ: Derfor blir du sulten av alkohol

Mange kan spise mer på slanker'n

EKSPERT: Karoline Steenbuch Lied
EKSPERT: Karoline Steenbuch Lied Vis mer

Når du endrer livsstil er det til og med ikke usannsynlig at du mengdemessig kan spise mer mat enn før. Sunn mat inneholder ofte mindre kalorier per hundre gram enn usunn mat. Så når kaloriinnholdet går ned, er det plass til å innta mer mat. Det betyr at om du endrer og vender deg til en sunnere livsstil, så trenger du faktisk ikke gå rundt og tenke så voldsomt på matinntaket, sett at du velger riktig. 
 
- Det trenger egentlig ikke å være så «kjipt» å gå ned i vekt ved endring av livsstil. For her handler det om å bytte ut usunn og næringstett mat, med sunn mat og en variert kost med en god sammensetning av karbohydrater, proteiner og fett. Da vil det for veldig mange faktisk bli plass til mer mat, forteller Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede AS.
 
- Og man trenger faktisk ikke fjerne alt som er godt. Du kan fortsatt kose deg selv om du skal ned i vekt. Det handler bare om å gjøre det med måte, velge smart, spare kosen til helgene, og sørge for at det er balanse mellom inn og ut.

LES OGSÅ: Bytt ut smør med dette!

Små endringer gjør stor forskjell

Lied forteller at det ofte er ganske små endringer som skal til før resultatene kommer. Mange av dem handler bare om å være litt obs når du er ute og handler, og vil knapt merkes ved middagsbordet.
 
- Det handler om å gjøre små forandringer som vil utgjøre en stor forskjell, som å bytte ut smør med margarin, velge magre kjøttpålegg framfor fete, velge magre meieriprodukter og så videre. Dette er enkle forandringer det er enkelt å få til i en hektisk og sosial hverdag uten at det koster så mye, sier hun.
 
Spis grønnsaker, frukt og bær – minst fem porsjoner hver dag. Velg grove kornprodukter og fisk, og begrens mengden bearbeidet og rødt kjøtt, salt og sukker, råder hun videre.
 
Når du er ute og handler er det lurt å se etter nøkkelhullsmerket for å sikre at du velger sunneste variant av den varen du er ute etter. Lied råder også til å spise jevnt gjennom dagen; tre hovedmåltider og to eller tre mellommåltider. Drikk ellers vann som tørstedrikk, og vær aktiv i minst 30 minutter hver dag.

- Hvis du ikke har overskudd til å ta tak i alle disse endringene med en gang, kan du begynne med tre eller fire av dem, og når du har etablert de vanene kan du gå videre på de neste endringene, foreslår hun.

Eksempler på sunne matvarer som holder deg mett lenge er avokado, nøtter, kjerner og frø og laks. Dette er nokså kaloririke matvarer men inneholder sunt fett, og holder deg altså god og mett.

ERNÆRINGSEKSPERT: Malén Gudbrandsgard Foto: FOTO: Privat
ERNÆRINGSEKSPERT: Malén Gudbrandsgard Foto: FOTO: Privat Vis mer

- Hvis du vil ha noe mindre kaloririkt er cottage cheese, egg, kylling, gulrot og havregryn, gode alternativer, som metter bra. 

LES OGSÅ: Slik lurer du cottage cheese inn i middagen

Fråts i fargerike grønnsaker

Gudbrandsgard har flere tips til små enkle grep du kan gjøre, som du knapt vil merke selv, men som vil kunne gjøre en stor forskjell. Råd nummer èn er å kose deg med akkurat så mye du måtte ønske av grønnsaker:  

- Mitt hovedtips er å alltid fråtse i grønnsaker. Velg rikelig av spinat, grønnkål, rødkål, spirer og det du kan finne av sesongens grønnsaker, både til frokost, lunsj og middag, sier hun.

- Velg fargerikt, grønt, rent og næringsrikt så vil slankingen gå som en lek.

Ellers er det også en rekke småting du kan gjøre, som knapt merkes hverken av ganen eller på sultfølelsen, men på vekta.

  • Rømme på fredagstacoen er et must for de fleste. Bytt ut rømmen med en lettere variant, gjerne en som kun inneholder 5 prosent fett.
  • Er du en hyppig brusdrikker, kan du spare mange kalorier ved å velge lettbrus eller lettsaft. Men husk: Velg alltid vann som tørstedrikk.
  • Lag hjemmelaget is, fremfor kjøpeis. Is laget av frosne bær etter hva du liker, samt banan og gresk yoghurt blir en deilig, sunn og frisk is til helgekosen. 
  • Spis minst fem sunne måltider hver dag.

LES OGSÅ: Blir du ikke kvitt kiloene? Les dette

Til forsiden