KAFFE: Nordmenn drikker mye kaffe, og heldigvis er det flere grunner til å nyte kaffekoppen med god samvittighet. FOTO: NTB Scanpix
KAFFE: Nordmenn drikker mye kaffe, og heldigvis er det flere grunner til å nyte kaffekoppen med god samvittighet. FOTO: NTB Scanpix
Kaffe:

Enda en gladnyhet til kaffeelskerne

Nordmenn får faktisk en del jod fra kaffe, men likevel kan ikke kaffekoppen erstatte de viktigste kildene.

Om kaffe er sunt eller ikke har vært omdiskutert, men nå er de fleste enige om at koppen med svart kaffe ikke er noe du skal ha dårlig samvittighet for. Akkurat hvor sunn morgenkaffen er, og hvorfor er det imidlertid litt usikkerhet rundt. Noen typer kaffe kan også ha en negativ effekt på kolesterolet vårt.

Tidligere i år publiserte tyske forskere en studie der de mener å ha funnet at koffeinet beskytter hjertet gjennom å aktivere et bestemt protein. Samtidig er også koffeinfri kaffe antatt å ha helsegevinster, og kaffe inneholder også masse antioksidanter.

En ting som kanskje kan være litt overraskende er at kaffe også er en viktig kilde til jod i det norske kostholdet. Svært mange nordmenn får for lite jod i dag, og nylig gjorde norske forskere en undersøkelse der de så på hvilke matvarer som er våre viktigste kilder til det viktige mineralet.

Ikke overraskende er det fortsatt meieriprodukter og sjømat vi får mest jod fra, men på tredje plass ligger faktisk kaffekoppen.

LES OGSÅ: Det beste tidspunktet å nyte kaffekoppen på

11 prosent av jodinntaket kommer fra kaffe

Kaffe bidrar med hele 11 prosent av jodinntaket.

- Traktet svart kaffe er estimert til å inneholde tre mikrogram jod per 100 gram. Det er ikke mye. Derfor har nok heller ikke kaffe blitt tenkt på som en kilde tidligere. Men om en matvare er en god kilde til et næringsstoff kommer ikke bare an på mengden av næringsstoffet i matvaren, det kommer også an på hvor ofte man inntar matvaren og i hvor store mengder, påpeker Monica Hauger Carlsen, som er førsteamanuensis ved Avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo, og førsteforfatter av studien.

Ifølge kaffeundersøkelsen 2018 drikker syv av ti nordmenn kaffe daglig, og kaffedrikkerne drikker i gjennomsnitt 3,6 kopper kaffe hver dag. Hver dag drikkes omkring 12 millioner kopper med kaffe i Norge.

- I eksempelet med kaffe så er det fordi nordmenn drikker så mye kaffe, både jevnlig og i ganske store mengder, at kaffe bidrar med så mye som 11 prosent av inntaket på gruppenivå, forklarer Carlsen.

- På individnivå er det selvsagt store individuelle forskjeller her, avhengig av om man drikker kaffe og hvor mye man eventuelt drikker per dag. Kaffe med melk vil inneholde mer jod på grunn av melken.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise både fet og mager fisk hver uke

Fisk og meieriprodukter er de viktigste kildene

Det holder imidlertid ikke å drikke kaffe for å få nok jod. De aller viktigste kildene er meieriprodukter og sjømat, og er ikke det inkludert i kostholdet ditt er det vanskelig å få nok.

- Vi får jod fra ulike matvarer men melkeprodukter, og da spesielt brunost, og mager fisk, som hyse og torsk, er de matvarene som inneholder mest jod per 100 gram, forteller Carlsen.

Selv om kaffe altså er en viktig kilde til jod er det med andre ord ikke slik at kaffekoppen kan erstatte de viktigste kildene. Gravide skal heller ikke drikke for mye kaffe.

SJØMAT: Sjømat og meieriprodukter er de aller viktigste kildene til jod i kostholdet. Det anbefales at vi spiser fisk til middag to til tre ganger i uken, samt gjerne bruker fisk som pålegg. FOTO: NTB Scanpix
SJØMAT: Sjømat og meieriprodukter er de aller viktigste kildene til jod i kostholdet. Det anbefales at vi spiser fisk til middag to til tre ganger i uken, samt gjerne bruker fisk som pålegg. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Jod er viktig for vekst og utvikling

Kaffe er altså likevel ikke veien å gå for å øke jodinntaket. 100 gram kaffe inneholder lite jod. Gravide skal heller ikke ha for mye kaffe.

Jod er spesielt viktig hos gravide og ammende, men omkring åtte av ti unge kvinner har for lite, viser en undersøkelse fra Oslo Met. Jodmangel hos gravide kan gå utover både vekst og utvikling av hjernen hos barnet.

- Jod er viktig fordi det inngår i produksjonen av thyroidhormoner som produseres i skjoldbruskkjertelen, som igjen er viktige hormoner i hele metabolismen, forteller Lisbeth Dahl ved Havforskningsinstituttet, som er en av forskerne bak studien som har beregnet jodinntaket i det norske kostholdet sammen med Carlsen.

Disse hormonene påvirker altså flere prosesser i kroppen, og for at de skal dannes så må vi få i oss jod. Det får vi altså først og fremst fra sjømat og meieriprodukter. Thyroidhormoner er viktige for utviklingen i nervesystemet og for normal vekst.

- Vi har få gode kilder i kosten vår og da er det viktig at du inkluderer disse matvarene, påpeker hun.

LES OGSÅ: Ny studie: Norske gravide og ammende har for lite kunnskap om jod

60 prosent kommer fra sjømat

Vi får litt jod fra svært mange matvarer, men om du ikke spiser sjømat og meieriprodukter kan det være behov for å få jod fra kosttilskudd.

- Du bør inkludere sjømat og meieriprodukter. I de dataene vi har fra undersøkelsen så ser vi at de som inkluderer sjømat og spesielt mager fisk har nesten 60 prosent av jodinntaket sitt derfra, forteller Dahl.

Jod er også et sporelement vi ikke skal ha for mye av, og om du følger kostholdsrådene til helsemyndighetene, og spiser fisk og meieriprodukter jevnlig får du sannsynligvis også nok.

LES OGSÅ: Slik kan fiskemiddagen holde hjernen din frisk

LES OGSÅ: Forskning kan tyde på at magre meieriprodukter kan påvirke fettforbrenningen

Til forsiden