Søvn

Er B-mennesker late?

B-mennesker sover mindre, er mindre aktive og spiser mer usunt enn morgenfuglene. Men er det egentlig selvforskyldt?

LITE SØVN: Er du en av de som sover for lite? Enkle tiltak kan hjelpe. Foto: NTB
LITE SØVN: Er du en av de som sover for lite? Enkle tiltak kan hjelpe. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Ifølge Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer sliter én av tre nordmenn med søvnproblemer. En spørreundersøkelse utført for Herbalife Nutrition, viser at halvparten av oss får mindre enn syv timer søvn i hverdagene. Stress og skjermaktiviteter er de største truslene for søvnen.

Undersøkelsen ble gjennomført i tidligere i år, av YouGov, med deltakere fra Norge, Sverige, Danmark og Finland. 4161 personer i alderen 18-74 år deltok.

Ikke overraskende er det personene som anser seg selv som B-mennesker som sliter mest med søvnen, og ofte opplever å føle seg for trøtte. Men hvor mye søvn er egentlig nok?

LEGE: Harald Hrubos-Strøm. FOTO: Sturlason
LEGE: Harald Hrubos-Strøm. FOTO: Sturlason Vis mer

– Vi som jobber med søvn pleier å definere nok søvn som den søvnen du får for å føle deg våken på dagen, uten å bruke kunstig stimulerende stoffer som kaffe. Hvis du trenger ti kopper kaffe om morgenen for å fungere, så kan det være grunn til bekymring, skriver Harald Hrubos-Strøm, lege og forfatter av boka «Sov godt», i en pressemelding tilknyttet undersøkelsen.

Ungdommer sover dårligst

Det har blitt gjort flere undersøkelser på nordmenns søvnvaner. Blant annet i 2009/2010, hvor over 50 prosent oppga at de fikk mindre søvn enn de følte at de hadde behov for, og de yngste deltakerne var de som fikk minst søvn.

- Dette tyder på at mange får mindre søvn enn de burde, særlig yngre personer. Ungdom er anbefalt å sove 8-10 timer per døgn, sier Ståle Pallesen, seniorforsker og professor ved Universitetet i Bergen og Haukeland universitetssjukehus.

FORSKER OG PROFESSOR: Ståle Pallesen. Foto: UiB
FORSKER OG PROFESSOR: Ståle Pallesen. Foto: UiB Vis mer

Flere B-mennesker enn A-mennesker

Ifølge undersøkelsen identifiserer fire av 10 nordmenn seg som B-mennesker, og to av 10 nordmenn mener de er A-mennesker. Forskjellene mellom de to gruppene, er store: A-mennesker er mer opplagte, trener mer og spiser sunnere enn B-mennesker.

Det finnes flere fordeler ved å være A-menneske; disse menneskene er gladere, får bedre karakterer, er mer samvittighetsfulle og har mindre risiko for depresjon.

- Det er korrekt at de som scorer høyt på A-mennesketrekk, generelt har bedre helsevaner, enn de som scorer lavt på dette. A-mennesker scorer også høyere på å være strukturert, punktlig, ordentlig og systematisk, sier Pallesen.

Hvert tredje A-menneske ser på B-mennesker som late eller koffein-avhengige personer som har vanskelig for å motstå fristelser, og hvert fjerde A-menneske mener at B-mennesker er dårlige til å planlegge, kommer det frem i undersøkelsen.

B-mennesker har større tendens til å spise nattmat, og sitte lenge oppe på kveldstid med TV-en eller mobiltelefonen. Dette påvirker søvnen.

Det finnes også ting ved A-menneskene som B-mennesker irriterer seg over: 60 prosent av B-menneskene mener at A-mennesker er for glade om morgenen.

Hrubos-Strøm mener at man ikke trenger å legge hele skylda på seg selv når man opplever problemer med søvnen, og at søvn ikke skal handle om prestasjoner.

– Noen har vanskeligere for å sovne om kvelden enn andre, uansett hvor flink man er til å unngå mobilbruk og koffein sent på kvelden. Mitt tips til B-mennesker som sliter med søvnen er å prøve ut ulike råd og tips, og finne ut hva som passer for seg, skriver han.

Styrt av gener

Hvorfor er noen A-mennesker, og andre B-mennesker? Det kan være bestemt av genene dine. Gjennom forskning har det vist seg at det finnes flere forskjellige gengrupper som er med på å styre vår indre klokke. Det er også mulig å ta en blodprøve som sier noe om hvilken kategori man tilhører.

Den største gruppen, som gjelder to av tre av oss, er i den nøytrale gruppen. Denne gruppen er mer fleksibel, og kan relativt enkelt tilpasse seg søvnvariasjoner i hverdagen.

Mange grunner til søvnproblemer

Pallesen forklarer at det er mange grunner til at man kan slite med å sove om kvelden. En grunn er døgnrytmen, som styrer når på døgnet man er innstilt på å sove. Om du anser deg selv som B-menneske, og dermed har en forsinket døgnrytme, vil du rent biologisk ikke være innstilt på å sovne før ganske sent.

- Ungdom får for eksempel forsinket døgnrytme når de går gjennom puberteten. Derfor sliter ungdom ofte mer med å sovne, i forhold til da de var yngre. Ellers er en annen vanlig forklaring på at man ikke få sove; at man ikke klarer å skru av tanker (typiske bekymringer) når man skal sove.

Om du trener eller jobber på kvelden, eller utsetter deg selv for emosjonelt aktiverende stimuli, kan det gjøre innsovningen vanskeligere, forklarer Pallesen.

- Andre ting som gjør innsovning vanskeligere er lys på soverommet, før høy eller lav temperatur, støy og for mye koffein eller nikotin for sent på kvelden. I tillegg vil det også være biologiske/genetiske forhold som gjør at noen har større vansker med å sovne enn andre.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer