FIRST PRICE SJOKOLADE VERSUS FREIA MELKESJOKOLADE: Hva er egentlig forskjellen på disse to - bortsett fra prisen? Svaret kan nok overraske... Foto: Trine Solberg
FIRST PRICE SJOKOLADE VERSUS FREIA MELKESJOKOLADE: Hva er egentlig forskjellen på disse to - bortsett fra prisen? Svaret kan nok overraske... Foto: Trine Solberg Vis mer

First Price Sjokolade

Er billigsjokolade et dårligere valg?

Du må betale for gode råvarer, men det er ingen automatikk i at billigvarene er noe dårligere, mener eksperten.

Man tenker fort at det er lurt å kjøpe dyrt, fordi det må jo være noe ekstra du da betaler for. Det er ikke nødvendigvis slik, og synes du smaken på billigsjokoladen du får kjøpt i butikken, som den fra First Price eller Eldorado, er like god som den dyre, kan du nok i de fleste tilfeller velge den. Som ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS - Kari Bugge,  tidligere har fortalt KK.no, er eventuelle forskjeller på de billige og de «vanlige» merkevarene på matmarkedet generelt små. 

Hun har imidlertid fortalt at det kan være ekstra lurt å sjekke saltinnholdet på billigvarene, da det ofte kan være litt høyere. 

LES OGSÅ: Mørk sjokolade teller som en grønnsak 

Minst kalorier i billigsjokoladen

Ifølge ernæringsfysiolog ved Stavanger ernæringsklinikk - Anbjørg Marie Hellestræ, er det heller ingenting som tyder på at billigsjokolade er noe mer usunt enn dyrere sjokolade. 

Etter å ha sammenlignet to melkesjokolader; Freia og First Price, kommer hun frem til at forskjellene er minimale.

De to inneholder like mye kakao, og den dyre inneholder faktisk 60 kalorier mer per hundre gram enn den billige. 

- Det er veldig små forskjeller, og tenker du på kaloriinnholdet bør du altså velge den billige i dette tilfellet, har hun fortalt til KK.no. 

LES OGSÅ: Lag din egen knallsunne sjokolade

Forskjellene vil variere

Dette er riktignok kun ett eksempel, og produsentene av billigvarene vil i noen tilfeller velge billigere råvarer, som også kan være mindre sunne, forteller ernæringsfysiologen. 

​​- Du må ​vanligvis ​betale for gode råvarer. De billige merkene vil ​kanskje ​kunne velge billigere​ ingredienser, som for eksempel palmeolje.​ ​Men det er i dag blitt så mye bevissthet rundt ​palmeolje at det forsvinner fra stadig flere produkter. I tillegg har det nylig kommet strengere krav om at alt skal opplyses om på innholdsbeskrivelsen. 

Ernæringsfysiologen mener dyrt ikke nødvendigvis ​​betyr bedre​.

Av og til kan det til og med være motsatt, ​og at det er lurt å lese på pakken selv.  

- Det er litt opp og ned hvor store forskjeller det er på produktene, men i mange tilfeller er de så små at det ikke spiller noen rolle. Nøkkelen er å lese på pakken. 

Velg uten palmeolje og velg sjokoladen med mest kakao og gjerne nøtter. Kort ingrediensliste er et godt tegn. Det betyr at det er færre tilsetningsstoffer. 

LES OGSÅ: Spiser du litt godteri hver dag?

Velg mørk sjokolade

Vil du velge sunt når du velger sjokolade, er det den mørke sjokoladen som gjelder.

LES BAKPÅ: Det er ikke sånn at billig alltid er dårlig. Les bakpå pakken om du er usikker på hva du skal velge.  Foto: Trine Solberg
LES BAKPÅ: Det er ikke sånn at billig alltid er dårlig. Les bakpå pakken om du er usikker på hva du skal velge. Foto: Trine Solberg Vis mer

Jo høyere kakaoinnhold, jo bedre, da kakao inneholder masse sunne antioksidanter, som kan være godt for hjertet og har en positiv effekt på blodårene og motvirke diabetes type 2.

Husk dog at det er kakaoen som er sunn, sjokoladespising med alt sukkeret og kaloriene kan det øke risikoen for diabetes type 2.

Det sies faktisk at begrensede mengder mørk sjokolade inneholder mer antioksidanter enn blåbær. Dessuten finner du mange gode vitaminer og mineraler i kakaobønnen. 

Selv om denne igjen vil inneholde enda flere kalorier, er det altså slik at mørk sjokolade kan gjøre mye godt for kroppen. 

- I den mørke sjokoladen vil du få i deg minst 70 prosent kakao, og kakao inneholder blant annet b-vitaminer, jern, magnesium, sink og litt selen, forteller Hellestræ.  

- Mørk sjokolade øker antioksidantnivået med 20 prosent og kan senke blodtrykket, men du får ikke mer effekt av å spise mye. Det holder med en liten bit. Spiser du mye kan det ha negativ effekt, mens en liten bit kan ha positiv effekt. 

Ifølge studier hun viser til vil 40 gram ha en positiv effekt på helsen, mens mer enn det ikke vil gjøre det noe bedre.  

ER DEN BILLIGE DÅRLIGERE? Det er ingen automatikk i at billigst er mer usunt, mener ernæringsfysiologen.  Foto: Trine Solberg
ER DEN BILLIGE DÅRLIGERE? Det er ingen automatikk i at billigst er mer usunt, mener ernæringsfysiologen. Foto: Trine Solberg Vis mer

Er du en sjokoholiker, lønner det seg altså å velge mørkt, samt lese på pakken om du ikke vil betale mer enn nødvendig. 

LES OGSÅ: 5 gode grunner til å spise sjokolade i dag

Næringsinnholdet i sjokoladene brukt i denne saken:

First Price melkesjokolade: Ingredienser: sukker, kakaosmør, skummetmelkspulver, kakaomasse, myseproteinpulver, melkefett, emulgator (E322 (solsikkelecitin)), aroma (vanillin). Minst 30 % kakao. Næringsinnhold: Energi: 2074 kj (497 kcal), Fett: 29 g, hvorav mettede fettsyrer: 18 g. Karbohydrater: 52 g, hvorav sukkerarter: 51 g. Kostfiber: 1,7 g. Protein: 6,1 g. Salt: 0,3 g. 

Freia melkesjokolade: Ingredienser: Sukker, tørrmelk, kakaosmør, kakaomasse, emulgator (soyalecitin), aroma. Næringsinnhold: Energi: 2335 kj (560 kcal). Fett: 34 g, hvorav mettede fettsyrer: 21 g. Karbohydrater: 53 g, hvorav sukkerarter: 52,5 g. Kostfiber: 2,4 g. Protein: 8,3 g. Salt: 0,2 g. 

LES OGSÅ: Slik lykkes du med godtestoppet

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: