MYTER: Karbohydrater er kanskje en av de næringsstoffene det florerer mest myter om - hva stemmer og hva stemmer ikke? FOTO: NTB Scanpix
MYTER: Karbohydrater er kanskje en av de næringsstoffene det florerer mest myter om - hva stemmer og hva stemmer ikke? FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Karbohydrater:

Er det bedre å spise karbohydrater på morgenen enn om kvelden?

Vi bekrefter og avkrefter myter om de «farlige» karbohydratene!

Karbohydrater ditt, karbohydrater datt. Slanking her, slanking der. Og hvordan var dette med karbohydrater og proteiner igjen? Det var mye viktigere med proteiner, ikke sant? Eller?

I en jungel full av råd, tips og myter er det lett å gå seg vill, spesielt når alt man egentlig er på søken etter bare handler om å være sunn, frisk og ta vare på seg selv.

Vi i KK-redaksjonen har derfor lyst til å ta tak i sistnevnte, altså myter om karbohydrater, og høre med en ekspert om hva som er sant og hva som overhodet ikke stemmer.

Velg riktige matvarer

Klinisk ernæringsfysiolog og forsker ved Oslo Universitetssykehus, Ida Gregersen, påpeker overfor KK at karbohydrater er en utrolig viktig energikilde, og at hjernen vår er helt avhengig av karbohydrater.

- Det anbefales at 45-60 prosent av energien vi spiser kommer fra karbohydrater. Det finnes ulike kilder til karbohydrater, og jeg ville heller snakket om «gode og dårlige» kilder til karbohydrater enn «gode og dårlige» karbohydrater, sier Gregersen.

Hun trekker frem grove kornprodukter, poteter, frukt vær og grønnsaker som eksempler på karbohydratrike matvarer - som dessuten er viktige kilder til fiber, vitaminer og mineraler.

- Fine kornprodukter som bakverk, sukkerholdig drikke og godteri er også karbohydratrike, men bidrar med lite andre nyttige næringsstoffer enn energi. Valg av matvare er derfor det viktigste når vi snakker om valg av karbohydrater.

LES OGSÅ: 7 kostholdsråd du bør slutte å tro på

Ved hjelp av ernæringsfysiolog Malén Gudbrandsgard skal vi nå komme til bunns i følgende myter:

MYTE 1:

«Man kan gå opp i vekt av å spise naturlige karbohydrater fra for eksempel frukt og bær»

EKSPERT: Myte.

- Karbohydrater er kroppens hovedkilde til energi, og enkelte karbohydrater er sunnere enn andre. For å klare å gå opp i vekt av å spise naturlige karbohydrater må det totale energiinntaket per dag eller over tid være høyere enn energiforbruket. De komplekse og sammensatte karbohydratene i frukt og bær er sunnere enn de man finner i hvitt brød, pasta og ris. Ubehandlede frukt og bær, - gjerne økologiske sammen med grove kornprodukter er dermed svært sunne kilder til karbohydrater og kan spises med god samvittighet. Karbohydrater inneholder blant annet FIBER som er gunstig for vekten og fordøyelsen.

Myte 2:

«Man bør ikke spise karbohydrater til hvert måltid»

EKSPERT: Myte.

- For å få et ernæringsmessig fullverdig måltid bør måltidene være sammensatt av ulike matvarer med næringsinnhold fra karbohydrater, fett og protein. Dette for å få i seg alle næringsstoffene, vitaminene og mineralene kroppen trenger. Karbohydrater inneholder blant annet B- og C- vitaminer som ikke i særlig stor grad lagres i kroppen. Dette betyr at kroppen trenger jevnlig påfyll av disse vitaminene. Blir inntaket for stort, blir overskuddet skilt ut i urinen. For enkelte organer som nyrene, hjernen og de øvrige delene av sentralnervesystemet er karbohydrater faktisk eneste kilde til energi.

MÅLTID: Hvert måltid bør være sammensatt av ulike matvarer med næringsinnhold fra karbohydrater, fett og protein. FOTO: NTB Scanpix
MÅLTID: Hvert måltid bør være sammensatt av ulike matvarer med næringsinnhold fra karbohydrater, fett og protein. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Myte 3:

«Man bør ikke spise karbohydrater sent på kvelden/til kveldsmat»

EKSPERT: Myte.

- Det er ingenting som tilsier at man ikke kan spise karbohydrater til kveldsmat. Men det er ikke gunstig å innta raske karbohydrater eller et tungt måltid sent på kvelden. Raske karbohydrater kan gi svingninger i blodsukkeret, føre til økt appetitt og forstyrret nattesøvn. Velg langsomme karbohydrater som for eksempel yoghurt med granola/kornblanding, nøtter, bær og frukt eller fiberrike og grove knekkebrød toppet med ost og oppskåret frukt.

Myte 4:

«Det er bedre å spise karbohydrater til frokost enn til kvelds – da forbrenner man dem enklere»

EKSPERT: Fakta.

- Karbohydrater er som nevnt kroppens energiboost, og ønsker vi ikke dette mer på morgenen enn på kvelden? Svaret er JA! Karbohydratene man spiser om morgenen bruker kroppen gjerne opp i løpet av dagen. Spiser man mye karbohydrater på kveldstid kan overskuddet av karbohydratene som ikke kroppen bruker, lagres. Blir tilførselen av karbohydrater for stor, omdannes karbohydratene til fett og lagres som dette. Noen kan oppleve at de blir raskt sultne av å spise karbohydrater til morgenen. For dere som opplever det vil jeg anbefale å tilføre litt proteiner og fett, sammen med karbohydratene til frokosten. For å øke og forlenge metthetsfølelsen. «Spis som en konge til frokost og som en prinsesse til kvelds!».

Myte 5:

«Ikke alle typer karbohydrater er like «ille» - de man får fra f.eks quinoa er sunnere enn de vi får fra en donut».

EKSPERT: Fakta.

- En donut inneholder «tomme karbohydrater», altså karbohydrater som gir deg lite næring og kortvarig energi. Quinoa derimot, som omtales som «Inkaenes gull», inneholder mange viktige næringsstoffer. Quinoa har et høyt kostfiberinnhold og er herlig rikt på vitamin B1, i tillegg til mineralene jern, sink og magnesium. Quinoa er faktisk også en kilde til vitaminet B6 og mineralet kalium. Ikke nok med det er det helt glutenfritt.

Myte 6:

«Skal du ned i vekt må du kutte tomme karbohydratene, for eksempel sukker, hvetemel, pasta og hvit ris».

EKSPERT: Fakta.

- «Tomme karbohydrater» i sukker, hvetemel, hvit pasta og hvit ris bør unngås. De påvirker blodsukkeret negativt, er ofte kaloririke, gir lite næring som kroppen trenger for å opprettholde alle funksjoner, i tillegg til lite overskudd utover dagen. Styr unna!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop