SØVNMANGEL: Ifølge Folkehelseinstituttet har én av syv voksne i Norge kroniske søvnvansker. Rundt 15 prosent av befolkningen lider av alvorlige og langvarige søvnproblemer, det vil si rundt 750 000 nordmenn. FOTO: NTB Scanpix
SØVNMANGEL: Ifølge Folkehelseinstituttet har én av syv voksne i Norge kroniske søvnvansker. Rundt 15 prosent av befolkningen lider av alvorlige og langvarige søvnproblemer, det vil si rundt 750 000 nordmenn. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Søvnmangel:

Er det egentlig så farlig å ha søvnmangel?

De fleste har hørt at søvnmangel er usunt, og at det kan føre til mindre overskudd og konsentrasjonsvansker. Men er det egentlig så farlig?

- For å snu på det, det er i alle fall ingen helsemessige gunstige effekter av søvnmangel. Men det er jo klart at det er forskjellige grader av søvnmangel. Og det er forskjell på om det gjelder lite søvn én natt eller mange netter, sier Bjørn Bjorvatn, som er søvnforsker, lege ved Bergen søvnsenter og professor i medisin ved Universitetet i Bergen.

Ifølge Folkehelseinstituttet har én av syv voksne i Norge kroniske søvnvansker. Rundt 15 prosent av befolkningen lider av alvorlige og langvarige søvnproblemer, det vil si rundt 750 000 nordmenn. Noen trenger mindre søvn enn andre, og det er derfor vanskelig å si nøyaktig hva som kan beskrives som søvnmangel.

- Det er vanskelig å svare helt sikkert på om søvnmangel er farlig. Noen trenger åpenbart mindre søvn enn andre. Men for eksempel insomni-diagnosen, som handler om vansker med å sove, er knyttet til mange helseulemper, sier Morten Engstrøm som er førsteamanuensis ved institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap, NTNU.

LES OGSÅ: Får du mindre enn seks timers søvn?

Mange risikofaktorer

God søvn har mye å si for hvordan vi fungerer i hverdagen, og det er viktig for helsen vår. Bjorvatn forklarer at kortvarig søvnmangel (én natt) kan gi økt søvnighet.

- Dermed øker risikoen for å sovne bak bilrattet, gjøre feil på jobb, eller være sur og grinete og skape dårlig stemning i hus og på jobb, sier han.

Langvarig søvnmangel kan øke risikoen for psykiske lidelser som depresjon, og selvmordsfare. Det kan også øke risikoen for overvekt, diabetes, hjerte- og karsykdommer og dødelighet.

- For lite søvn fører til ukonsentrerthet, økt risiko for ulykker og ofte dårlig humør. Lite søvn er også knyttet opp mot overvekt, sier Engstrøm.

LES OGSÅ: En fersk analyse viser at folk med søvnmangel får i seg 385 ekstra kalorier per dag

MANGE RISIKOFAKTORER: - For lite søvn fører til ukonsentrerthet, økt risiko for ulykker og ofte dårlig humør. Lite søvn er også knyttet opp mot overvekt, sier Engstrøm. FOTO: NTB Scanpix
MANGE RISIKOFAKTORER: - For lite søvn fører til ukonsentrerthet, økt risiko for ulykker og ofte dårlig humør. Lite søvn er også knyttet opp mot overvekt, sier Engstrøm. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Mulige årsaker til søvnproblemer

Depresjon er den vanligste enkeltårsaken til langvarige søvnproblemer. Andre årsaker kan være stoffskiftelidelser, hjerte- eller lungesykdom, restless legs, narkolepsi, nattlig kløe, nattlig vannlating eller smerter.

- Skiftarbeidere, som for eksempel jobber natt, får ofte mindre søvn og søvn til ulike tider på døgnet. Det kan føre til søvnproblemer, forklarer Engstrøm.

LES OGSÅ: Derfor blir du ofte trøttere av å sove lenge

Søvn fremmer god helse

- Det er viktig å spre det gode budskapet: løp og sov, det fremmer god helse og et langt liv! Og søvn er jo et gratis tilbud til alle hver eneste natt, sier Bjorvatn.

Engstrøm forteller at nyere data kan tyde på at hjernen «vaskes» i løpet av natten, tilsvarende renholdsarbeidere som rengjør arbeidsplassen etter arbeidstid, og gjør den klar til en ny dag.

- Det er mange gode grunner til å legge til rette for å få en regelmessig og god søvn. Gode hverdagsvaner er gunstig. For mye mas og oppmerksomhet rundt søvnen, kan medføre økt aktivering og dårligere søvn som resultat, sier han.

En ekspertgruppe bestående av søvneksperter og søvnforskere fra en rekke land, har tidligere laget en oversikt over hvor mye søvn som er optimalt for oss. De har fastslått at voksne mennesker mellom 18 og 64 år ideelt sett bør sove mellom syv og ni timer hver natt.

LES OGSÅ: Britisk søvnforsker: - Ja, kvinner trenger mer søvn enn menn

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: