ENDRE PERSONLIGHETSTREKK: Er det mulig å endre personlighetstrekkene man er misfornøyd med? Det får du svaret på i denne saken!  Foto: Shutterstock
ENDRE PERSONLIGHETSTREKK: Er det mulig å endre personlighetstrekkene man er misfornøyd med? Det får du svaret på i denne saken! Foto: ShutterstockVis mer

Personlighet

Er det mulig å forandre personlighetstrekk du ikke er fornøyd med?

Det er i alle fall verdt et forsøk!

Vi har alle områder ved personligheten vi gjerne skulle tatt et oppgjør med. Når de samme kjipe karaktertrekkene vender tilbake og biter en i rumpa, til tross for løfter om bot og bedring og mengder av selvutviklingsartikler à la denne, kan livet føles som en dårlig reprise av tidligere fadeser.

Vel, sånn er jeg vel bare da. Sånn er min mor, min mormor, og sånn var sikkert moren hennes. Ja, for mye stammer egentlig fra genene? Og går det an å endre personlighet? 

– Grovt sett kan man si at halvparten av personligheten tilskrives gener. Allerede hos småbarn kan man se tidlige forløp til voksen personlighet i form av ulikt temperament. Rundt 18-årsalderen tenker man at personligheten er formet, og man ser at den er mer stabil jo eldre man blir, sier forsker og ekspert på personlighetspsykologi, professor Eva Langvik. 

Personlighetstrekk defineres som en tendens til å tenke, handle og føle på en bestemt måte på tvers av situasjoner og over tid. Det er altså snakk om relativt stabile tendenser.
  
– Trekkene er i seg selv utfordrende å endre, men dette betyr ikke at man ikke skal jobbe mot å bli en best mulig utgave av seg selv. Man kan endre hvordan personligheten uttrykkes, sier Langvik og forteller om sin mentor Hilmar Nordvik, som bruker eksempelet med å være høyrehendt som en metafor.  

– Det er lettere og mer naturlig for deg å bruke høyre hånd, men det vil ikke si at du ikke er i stand til å bruke venstrehånden til å gjøre samme operasjon. Du kan til og med bli flink til det med trening. Slik er det også med personlighetstrekk. Det at du elsker å prate, synes og høres, betyr ikke at du ikke klarer å holde kjeft når situasjonen krever det, poengterer hun.

UGREIE PERSONLIGHETSTREKK: Vi har alle områder ved personligheten vi gjerne skulle tatt et oppgjør med. Foto: Shutterstock / Image Point Fr
UGREIE PERSONLIGHETSTREKK: Vi har alle områder ved personligheten vi gjerne skulle tatt et oppgjør med. Foto: Shutterstock / Image Point Fr Vis mer

LES OGSÅ: Passer dere egentlig sammen?

Ingen unnskyldning er god nok!

En måte å forstå personlighet på er fem-faktor-modellen, som oppsummerer personlighetsprofilen ved hjelp av fem store, trekk: nevrotisisme (lav emosjonell stabilitet), ekstroversjon, åpenhet for erfaring, omgjengelighet og planmessighet. 

Fem-faktor-modellen er en av hovedteoriene innenfor personlighetspsykologi og grunnstamme i personlighetstester som blant annet brukes ved ansettelser. Ryktene skal ha det til at testene ikke er så lette å lure. Svakheter vil skinne gjennom uansett. Men noe blir bedre med alderen.  

– Personligheten er ikke så stabil at man ikke kan forvente en viss form for utvikling. Vi blir ofte mindre emosjonelle og mer sosialiserte med alderen, noe som for mange kan være en trøst, forsikrer Langvik.  

Vi vet jo bedre, ikke sant? Hvor mye lettere alt ville vært hvis vi skrudde ned på de negative følelsene som bekymring, selvkritikk og pessimisme. Men forskeren tror ikke på «quick fixes». Det viktigste for å lykkes med endring er å sette oppnåelige mål.  

– Er du en person som har en sterk tendens til å bekymre deg, vil det være urealistisk å tro at du blir en bekymringsfri person i løpet av en uke. Målet kan være å bekymre seg mindre. Selvinnsikt er også et nøkkel­begrep. Erkjenner man at man har en tendens til å bekymre seg, slipper man å bekymre seg over at man bekymrer seg, sier Langvik.   

Kampen mot din egen personlighet er hard, som å knuse et angrep fra innsiden. Mytteri. Men det er håp. Du kan nemlig bruke dine andre trekk som allierte!  

– Ta for eksempel utfordringen med det å komme seg på trening. Har man litt lite selvdisiplin (ligger under planmessighetstrekket), kan det være vanskelig å komme seg over dørstokken. Men om denne personen også skårer høyt på ekstroversjon og omgjengelighet, kan de sosiale og samvittighetsfulle egenskapene benyttes. Gjør avtaler med spreke venner som har mer selvdisiplin enn deg, og nyt godt av at du er sosial og ikke liker å skuffe andre ved å bryte avtaler. Slik kommer du deg ut på joggeturer selv om det regner, foreslår Langvik.  

Hvorfor slukner nyttårsforsetter ofte like raskt som rakettene, da?   

– Mange satser for bredt og skal bli en annen person, i stedet for en bedre utgave enn seg selv. Setter urealistiske og lite konkrete mål. Prøv heller å gå fra «Ikke la meg irritere over mine ansatte når det gjelder bagateller», i stedet for å gå inn for å bli årets sjef. Spise sunt tre ganger i uka, ikke bli Fitness-dronning, sier Langvik og legger til: 

– Å tro at det ikke er mulig å endre seg selv eller andre, blir fatalistisk. Det er også viktig at man ikke bruker sin personlighet som unnskyldning for dårlig oppførsel, som å bryte avtaler, alltid komme for sent, eller være frekk

LES OGSÅ: Du må ikke være «syk» for å gå til psykolog

Slik blir du den beste utgaven av deg selv

Hvis du alltid har vært en sutrekopp og grinebiter, kan du bli en gladlaks? Det er verdt et forsøk i alle fall: 

  • Sats på å bli en bedre utgave av deg selv, ikke en helt annen person.
  • Sett realistiske og konkrete mål. Ikke «nå skal jeg slutte å bekymre meg», men «nå skal jeg bekymre meg mindre for å si noe dumt på jobbmøtet».
  • Selvinnsikt er et nøkkelbegrep. Erkjenn at du har en tendens til å bekymre deg, og få en bekymring mindre.
  • Er du en av dem som står opp om morgenen, ser at det regner og sier: «Å, for en trist dag!» Feil. Det er ikke en trist dag. Det er bare en våt dag. Med passende klær og åpen innstilling kan vi ha masse regnværsmoro!
  • Ønsker du et gledesfylt liv, må du tenke glade tanker. Et rikt liv, rike tanker. Et sporty liv, spreke tanker.
  • Vil du klage mindre, hjelper det lite å si til deg selv at du må slutte. Du må erstatte det med et nytt fokus. Noe positivt som takknemlighet. Hver gang du merker negativiteten bygge seg opp, erstatter du det med noe du ER fornøyd med.


Kilde: Eva Langvik, ansatt ved psykologisk institutt ved NTNU, spesialist i personlighetspsykologi, og forsker på hvordan personlighet er knyttet til helse og yrkesatferd Louse L. Hay «Du kan helbrede ditt liv».

redaksjonen@kk.no
Denne saken står også i KK nr 5,2016.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: