SKIPPERTAK: Heller litt trening over lang tid, enn masse trening i kun kort tid, sier KKs spaltist Christian Torp. FOTO: Astrid Waller
SKIPPERTAK: Heller litt trening over lang tid, enn masse trening i kun kort tid, sier KKs spaltist Christian Torp. FOTO: Astrid WallerVis mer

Trening før bikinisesongen:

Er det nå vi skal ta et skikkelig skippertak?

Du kan oppnå gode resultater på 6-8 uker, men det er ikke sikkert det er verdt det.

Våren er kommet for fullt de fleste steder i landet og mange ser frem til lange solrike dager etter en kald og mørk vinter. Men sammen med gleden over sommeren som står for tur og lengselen etter varme dager med soling, bading, hagefest og ferie, kommer også bekymringene, stresset og presset over sommerkroppen.

Hva gjør man dersom nyttårsforsettet sprakk og man henger litt etter planen for sommerkroppen 2019, eller SK 2019, som noen sier.

LES OGSÅ: Kom deg ut - det er vår!

Så mye kan skje på 6 uker

Skal man gå sommeren i møtet med den kroppen man har, eller skal man ta et skikkelig skippertak de siste 6-8 ukene? Er det lurt å trene seg i hjel i korte perioder for å se bedre ut i bikini? Hva kan man egentlig oppnå på så kort tid, og hva koster det deg?

Det positive er at du kan faktisk se ganske så gode resultater på 6-8 ukers trening. Opp til 30 prosent bedring i formen, hvis du følger et balansert trenings- og kostholdsprogram. Hvis du går fra et relativt utrent utgangspunkt, vil effekten naturlig nok være størst.

Det negative er at det kan koste deg mer enn det smaker dersom du ikke tilpasser treningen den belastningen som kroppen din tåler.

Å trene er superpositivt for kroppen. Å være aktiv og trene normalt er en gave til deg selv. Å utsette kroppen for dette «gode stresset» bygger styrke, utløser lykkehormoner, styrker immunforsvaret, påvirker humøret positivt og har en strålende effekt for organene i kroppen.

LES OGSÅ: - Jeg kjenner ofte på dørstokkmila jeg

Den viktige hvilen

Men dersom du utsetter kroppen din for altfor mye trening, kan det faktisk ha motsatt effekt av hva du ønsker. Det å kaste kroppen ut i sporty skippertak én gang i året, har egentlig ikke så god effekt på kropp og sjel. Spesielt ikke, hvis metoden er å trene knallhardt hver dag i åtte uker, for å se utvendige resultater.

Kroppen trenger alltid å hente seg inn etter en treningsøkt. Hvis den ikke får hvile, kan faktisk resultatene utebli. Immunforsvaret kan bli dårligere, negative stresshormoner kan skyve lykkehormonene til side, humøret påvirkes, og mange opplever også at søvnen blir dårligere.

Uansett om det ble mye eller lite trening i vinter - sommeren skal nytes åkke som. FOTO: Scanpix
Uansett om det ble mye eller lite trening i vinter - sommeren skal nytes åkke som. FOTO: Scanpix Vis mer

I tillegg, ser vi alltid en økning i skader hos klientene våre før sommeren. Det mye større risiko for skader i sener og muskler når du plutselig øker treningsmengden og presser kroppen mer enn det den har godt av. Grunnen til det, er at når du trener hardt, skaper du små skader i musklene, som trenger tid til å heles. Hvis de ikke får restituert seg, gror ikke skadene, og de kan utvikle seg til større skader over tid.

Overbelastningsskader er noe herk, pluss at det tar fra deg dyrebar treningstid – og vips har vinninga gått opp i spinninga.

Kjenn din egen kropp

Hvor «bristepunktet» går, er individuelt – så det viktigste er å kjenne og lytte til sin egen kropp! Dersom du trener veldig hardt og effekten uteblir, eller du kjenner smerter, kan det være at du må la kroppen få hvile eller gjøre andre tiltak. Hva med å endre rutinene til en mer aktiv hverdag? Gå til og fra jobb, skole eller fritidsaktiviteter. Om det er for langt så ta en tur om morgningen før du drar av gårde.

En kombinasjon av moderat økning i treningsmengden, en mer aktiv hverdag, samt et sunt kosthold vil være en sunn og god tilnærming får å nå målet. Kanskje kommer du ikke helt i mål til sommeren 2019, men da har du hvert fall en kropp som holder og som du kan jobbe videre med til neste sommer uten å bruke tid på å behandle skader.

Litt er alltid bedre enn ingenting – og litt over lang tid er bedre enn masse på én gang!

LES OGSÅ: Løpetips etter vinterdvalen