KOSTTILSKUDD: Er det nødvendig å ta kosttilskudd?  Foto: Shutterstock / Viktoriia LiSa
KOSTTILSKUDD: Er det nødvendig å ta kosttilskudd? Foto: Shutterstock / Viktoriia LiSa Vis mer

Vitaminer

Er det nødvendig å ta kosttilskudd?

- I utgangspunktet trenger du ikke å ta kosttilskudd. Spiser du variert og fra alle matvaregrupper, vil kosten være tilstrekkelig.

Vitaminer er næringsstoffer som regulerer kroppens stoffskifte, og er nødvendige for å omsette karbohydrater, fett, proteiner og mineralstoffer. Mangel på et vitamin kan gi funksjonsforstyrrelser, og mer generelle og uspesifikke symptomer som nedsatt appetitt og veksthemning, ifølge Helsedirektoratet. 

Forskning viser at man ikke får noen form for helsegevinst ved å ta vitamin- eller kosttilskudd, med mindre du har fått påvist mangler. 

– I utgangspunktet trenger du ikke å ta kosttilskudd. Spiser du variert og fra alle matvaregrupper, vil kosten være tilstrekkelig. Likevel ser vi i Norge at visse grupper i befolkningen kan ha behov for tilskudd, sier ernæringsbiolog Lise von Krogh, i bramat.no, til KK.no. 

LES OGSÅ: Depresjon kan skyldes vitaminmangel

Mange nordmenn har behov for vitamin D

Noen kan ha behov for ekstra vitaminer i visse perioder – for eksempel i vinterhalvåret, når det ikke produseres vitamin D i huden. Det viser seg at én av tre nordmenn får i seg for lite vitamin D. 

– Hvis du følger rådet om å spise fisk tilsvarende to-tre middagsporsjoner, hvor 200 gram er fet fisk, vil du ikke ha behov for tilskudd av D-vitamin. Men dersom det er vanskelig å få i seg nok fisk i kombinasjon med vitamin D-berikede meieriprodukter, kan det være smart å ta tilskudd, sier von Krogh.

I tillegg til vitamin D, er omega-3, jern, jod, kalsium og folat noen av de kosttilskuddene det kan være behov for, ifølge von Krogh. 

De aller fleste vil få i seg det de trenger av vitaminer og mineraler via kostholdet. Noen velger å utelukke visse matvarer, og kan dermed ha behov for tilskudd. Veganere for eksempel, vil ha behov for vitamin B12. 

– Personer med lavt mat- og energiinntak, eller som utelater matvaregrupper fra kosten sin, er mer utsatt for mangler. Personer som er under vekst eller rammet av sykdom, samt gravide og ammende, kan også ha behov for ekstra tilskudd, sier hun.

LES OGSÅ: D-vitamin er noe de færreste får i seg nok av

Du kan få i deg for mye vitaminer

Det er et stort fokus på vitaminmangel, men du kan også få i deg for mye vitaminer – noe som heller ikke er bra.

– Noen vitaminer er ikke forbundet med forgiftning, mens andre er det. De fettløselige vitaminene A, D og E bør være innenfor anbefalt døgndose.

- Vitamin A kan for eksempel føre til misdannelse hos fosteret dersom mor tar for mye tidlig i svangerskapet, sier von Krogh.

Middelhavsdietten er gunstig

Generelt bør man spise variert kost med minst mulig prosesserte råvarer. Middelhavsdietten er anbefalt for å få i seg alt man trenger av vitaminer og mineraler. Denne dietten består av mye frukt, grønnsaker, fullkornbrød og korn, nøtter, belgfrukter, frø og fisk.

– Denne dietten bidrar til det vi kaller «longevity» – et langt liv uten sykdom i enkelte organer. Da trenger man egentlig ikke å ta vitamin- eller mineraltilskudd, sier Jan Oxholm Gordeladze, som er professor ved avdeling for molekylærmedisin ved Universitetet i Oslo. 

Gordeladze mener at det ikke er så lett å påvise mangler, da det ikke finnes kommersielle analyser for alt vi ønsker å teste på.

– Variert kost innenfor visse matkulturer er nok det beste, og det er altså Middelhavsdietten som står for de fleste helseundersøkelsene som viser til gode resultater.

LES OGSÅ: Vitaminmangelen du bør være obs på

Nordmenn trenger mer vitamin K2

Gordeladze har forsket på hvordan man kan motvirke tap av benvev ved blant annet betennelser i kroppen. Han oppdaget at vitamin K2 styrker bendannelsen, og derfor reduserer benskjørhet. Mange nordmenn får i seg for lite K2.

– Litteraturen viser helt klart at vitamin K2 hjelper mot benskjørhet, uansett om denne sykdommen er mer utbredt i visse land i verden, eller mer alvorlig for den enkelte pasient. K2 virker også stimulerende på hjernens funksjon, og kan dermed hindre eller utsette demens. Det vil også kunne blokkere utvikling av leverkreft, og ikke minst utvikling av fettlever og fedme. 

Kroppens tarmbakterier lager ørsmå mengder av vitamin K2 – noe som ikke er nok til å oppnå helsegevinstene vitaminet er kjent for. K2 finnes blant annet i fermenterte oster som Gammelost og Brie, i eggeplomme, kyllinglever og storfekjøtt.

– Det kan være vanskelig å innta nok vitamin K2 til å dekke behovet for å hindre nevnte sykdommer i å utvikle seg. Vestens matkultur er fattig på K2. Da er det legitimt å innta et K2-tilskudd, forutsatt at man får i seg nok vitamin D og A, sier Gordeladze.

Vitamin A og D må være til stede i kroppen for at vitamin K2 skal virke maksimalt. Det kan derfor være nok å sørge for tilstrekkelig inntak av vitamin D og A, uten at man må ty til K2-vitamintilskudd. Men de som har behov for kalsumtilskudd, anbefales tilskudd av K2 i tillegg.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: