VARM LUNSJ: En stor lunsj, trenger ikke å være negativt! Velger du magert kjøtt eller fisk sammen med grønnsaker og salat, blir det kjempesunt. Foto: Bon Appetit
VARM LUNSJ: En stor lunsj, trenger ikke å være negativt! Velger du magert kjøtt eller fisk sammen med grønnsaker og salat, blir det kjempesunt. Foto: Bon AppetitVis mer

Varm lunsj:

Er det ok å spise varm kantinelunsj hver dag?

Dette sier ekspertene.

Hvis du jobber på kontor eller andre steder hvor det gjerne er en kantine, kan dette ofte være en utfordring hvis du vil forsøke å være sunn.

Mange kantiner serverer typisk middagsmat til lunsj, og dagens matinntak kan dermed bli ganske stort hvis du nærmest har to middager om dagen.

Så hvordan bør du egentlig sjonglere dette? Må du spise salat og knekkebrød til middag hvis du spiser en større, varm lunsj?

Ernæringsfysiolog Linn Hansen, bak den populære bloggen Sprudlendesunn.no, forklarer hvorfor en litt stor varmlunsj er genialt.

- Varm lunsj er supert! Ofte inneholder middagsmat mer farger og grønnsaker, samt at varmmat ofte inneholder et mer balansert forhold mellom karbohydrater, fett og proteiner. Jeg er derfor veldig tilhenger av varm lunsj, sier Hansen.

PERFEKT: En omelett er et helt super alternativ til lunsj, mener ernæringsfysiologen. Her med tomater, vårløk og basilikum.  Foto: Bon Appetit
PERFEKT: En omelett er et helt super alternativ til lunsj, mener ernæringsfysiologen. Her med tomater, vårløk og basilikum. Foto: Bon Appetit Vis mer

Et perfekt lunsjalternativ trenger heller ikke å være spesielt komplisert, tipser ernæringsfysiologen.

- Det er så mye mat som er bra for kroppen vår! Jeg synes både omeletter, og middagsrester er ypperlig lunsj. I kantine er det ofte gryteretter, og da bør man passe på å få i seg grønt i tillegg, råder hun.

- Man må selvfølgelig ha middag selv om man spiser middagsmat til lunsj.

LES OGSÅ: Sen lunsj kan gjøre deg tjukk

Vær obs på mengde og hva lunsjen består av

Hva og hvor mye man bør spise i løpet av en hel dag, avhenger selvfølgelig av hva du ønsker å oppnå med kostholdet.

For selv om en varmlunsj kan inneholde mye god næring, kan det bli i overkant mye kalorier med en vanlig middag i tillegg.

- Baksiden er at man muligens spiser for mye, og så er det selvfølgelig veldig avhengig av hva den varme lunsjen og påfølgende middagen består av. Men er det rent kjøtt og grønnsaker i moderate porsjoner er det utelukkende en bra ting, sier personlig trener og ernæringsfysiolog Martine Dokken.

Ifølge Dokken bør du likevel ikke tenke at du må droppe middagen, selv om du har spist en varm, eller litt større lunsj.

- Man må selvfølgelig ha middag selv om man spiser middagsmat til lunsj. Du får antakelig i deg mer proteiner og grønnsaker på den måten, sier hun.

Ernæringsfysiolog Pia Kristine Larsen, ved Oslo Medisinske, sier at det er innholdet som teller.

- Om den er varm eller kald har egentlig ikke så mye å si. En varmlunsj kan være usunn og en kald lunsj kan være usunn. Men en varmlunsj kan muligens inneholde mer magert kjøtt, med grønnsaker og sunt fett.

- Det et er sammensetningen av måltidet som har noe å si. Så her er det råvarene som må være det du baserer sunnhetsgraden av lunsjen din på.

LES OGSÅ: 12 tips til en smart lunsj

- Ikke lurt hvis du vil ned i vekt

Er du kanskje en av de mange som vil bli kvitt noen godt lagrede vinterkilo, bør du være hakket mer forsiktig.

Ønsker du å gå ned i vekt, bør du gjerne velge magert til alle måltider. Arbeider du et sted hvor det er kantine, er det ofte flere sunne valg, selv om varmmaten kan være kaloririk.

- De fleste kantiner har en salatbar, som du kan forsyne deg godt av. Vil du ned i vekt, bør du muligens styre unna varmmaten hvis det ikke er grønnsaker og magert kjøtt, for eksempel. Et godt alternativ kan være salat med kokt egg eller et par knekkebrød med magert kjøttpålegg, sier Dokken.

Det er en kjent sak at hvis man vil ned i vekt, så må man spise mindre enn man forbrenner. En god start på dagen kan være en mager yoghurt, grove knekkebrød eller speltlompe med magert kjøttpålegg og noe grønt.

Til lunsj bør du fylle på litt mer, men fortsatt forsøke å holde kaloriene nede, sier ernæringsfysiolog Larsen.

- Det et er sammensetningen av måltidet som har noe å si. Så her er det råvarene som må være det du baserer sunnhetsgraden av lunsjen din på. Men husk å få i deg nok mat, og ta gjerne med nøtter, frukt eller knekkebrød så du har til et mellommåltid, tipser hun.

LES OGSÅ: Dette bør du spise etter lunsj

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: