Cornelis Elander

Er det virkelig mulig å oppnå Baywatch-kroppen før sommeren, Cornelis?

Treningseksperten tipser oss om hvordan vi kan komme i form til sommeren!

I disse dager er treningsekspert og blogger Cornelis Elander, som vanligvis bor og jobber i Hollywood, i Norge for å inspirere og motivere nordmenn til å finne energi og lyst til å komme i gang med gode treningsrutiner. (PSST: Artist Alexandra Joner viser deg sine fire favoritt-treningsøvelser!)

I disse dager lanseres den mye omtalte Baywatch-filmen basert på den populære TV-serien fra 90-tallet, og skal vi tro Cornelis er det mange som higer etter den såkalte Baywatch-kroppen. Han er overbevist om at dersom man legger inn en ekstra innsats så kan det være mulig å oppnå svært gode resultater før sommeren.

- Er det virkelig så enkelt at alle kan få «Baywatch»-kroppen innen sommeren?

- Alle kan komme i veldig mye bedre form før sommeren. Hva som blir det endelige resultatet det er selvfølgelig veldig avhengig av hvem du er og hva slags grunnlag du har. Det ser vi jo også ut ifra Baywatch-plakatene, der man ser mange forskjellige kropper. Men alle kan oppnå gode resultater ved å legge inn en ekstra innsats når det kommer til trening og kosthold, stresse ned og sove bedre. Alle de små tingene i hverdagen, vil hjelpe deg til å oppnå Baywatch-kroppen, eller sommerkroppen, eller hva enn som måtte være ditt mål. Så ja, på noen få uker kan du få til veldig veldig mye, sier han til KK.no.

TRENINGSEKSPERTEN: Cornelis Elander mener at man burde oppnå gode resultater før sommerferien dersom man legger inn en ekstra innsats med tanke på kosthold og trening. Han tror også at begrepet «sommerkroppen» kan ha en positiv effekt på inspirasjon og motivasjon. Foto: Privat
TRENINGSEKSPERTEN: Cornelis Elander mener at man burde oppnå gode resultater før sommerferien dersom man legger inn en ekstra innsats med tanke på kosthold og trening. Han tror også at begrepet «sommerkroppen» kan ha en positiv effekt på inspirasjon og motivasjon. Foto: Privat Vis mer

LES OGSÅ: 6 fakta du mest sannsynlig IKKE visste om 90-tallsserien «Baywatch»

Ordet «sommerkroppen» er blitt et begrep som mange har fått et anstrengt forhold til, ettersom flere føler at det ligger et press på hvordan man skal se ut og ikke se ut når bikinisesongen setter inn. Cornelis Elander tror allikevel at man kan snu begrepet til noe positivt. 

Mange bruker det som en måte å bli motivert, og veldig mange bruker det som en måte å vise hva de har fått til og hva de jobber med. Enkelte er kanskje litt kritiske til det, selv så mener jeg at det er en veldig smart ting. Det at man kan bruke det til noe positivt. Dersom du kan bli pushet litt ekstra før sommeren, så kan det være begynnelsen på en livsstilsendring. Jeg tror ikke det er noe galt i det, og jeg mener vi har større problemer i samfunnet enn bruken av begrepet «sommerkroppen». Jeg tror det kan være med på å motivere mange, dersom man gjør det på riktig måte, forklarer han.

- Tror du begrepet kan være med på å bidra til å gi barn og unge et form for press?

- Nå har vi jo på mange måter også problemer med det motsatte. At det faktisk ikke er nok press. Når du ser hvordan veldig mange sliter med overvekt, og hvordan vi som befolkning blir større og større. Vi trenger å få mer fokus på nettopp fysisk aktivitet og sunnere mat, og igjen er det mye som er verre i samfunnet enn bruken av et ord i sosiale medier, mener Elander.

HURRA, SOMMEREN ER HER!: Higet etter «den perfekte sommerkroppen» er noe som stadig møter oss på sosiale medier og i mediebildet generelt - vi mener at du er fin nok som du er! Foto: NTB Scanpix
HURRA, SOMMEREN ER HER!: Higet etter «den perfekte sommerkroppen» er noe som stadig møter oss på sosiale medier og i mediebildet generelt - vi mener at du er fin nok som du er! Foto: NTB Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: - Det var det berømte uttrykket «sommerkroppen» som startet det hele

- Styrketrening er ekstremt viktig

Men dersom man nå konkret vil gjøre en endring før sommerferien setter inn, forklarer Cornelis Elander at det er mange faktorer som spiller inn. 

- Først så er det jo da å fokusere på kostholdet. Spise litt mer proteinrikt og sunnere. Vær forsiktig når du er ute på restaurant og kafé for der blir vi lurt av mye som er usunt. De fleste kan nå målene sine bare ved å fokusere mer på dette alene. I tillegg er det jo det å være fysisk aktiv. Myndighetene sier 30 minutter om dagen, jeg vil egentlig si litt mer. Men at du i alle fall beveger deg minimum en halvtime om dagen er viktig. Min personlige anbefaling er å ligge på to til tre gode styrkeøkter i uka. Det er ikke bare for de som ønsker å bygge seg store, men også for de som ønsker å stramme opp og gå ned i størrelse. Så styrke er ekstremt viktig.

- Men er det sånn at alle kan få sixpack?

- Alle kan nok ikke få sixpack før sommeren, men alle kan komme i veldig mye bedre form på noen få uker. Det handler om å bruke de riktige metodene, legge ned en ekstra innsats og bruke sommeren som en motivasjonsfaktor, i stedet for noe man stresser mot, er veldig smart. 

LES OGSÅ: Derfor bør du aldri kutte ut styrketreningen

Spår mer fokus på trening i arbeidstiden

Mange av oss har jobber eller en skolehverdag som krever at vi sitter mange timer i løpet av dagen. Cornelis mener dette er et økende problem i Norge, og tipser om at det er enkelt å få lagt inn øvelser i hverdagen som ikke krever apparater. 

- Stadig flere av oss sitter hele tiden, men jeg vil tro at nå fremover vil det bli mer fokus på at arbeidsplassene legger mer til rette for trening i arbeidstiden. Slik at vi får muligheten til å bevege oss mer, for der trenger vi virkelig å gjøre noe. Men så lenge man bare har et gulv, har man muligheten til å gjøre mange forskjellige øvelser. Man kan kjøre gående utfall, pushups eller planken. Men igjen, også kostholdet er veldig viktig. Jeg vet at mange kantiner rundt om i Norge er blitt litt bedre - men også der trenger vi å ha litt ekstra fokus. 

GØY PÅ TRENING: Cornelis Elander tipser deg om å finne en treningspartner - for da vil treningen gå som en lek! Foto: NTB Scanpix
GØY PÅ TRENING: Cornelis Elander tipser deg om å finne en treningspartner - for da vil treningen gå som en lek! Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Men det er lov å unne seg én is innimellom, vel?

- Ja, is... av og til! Jeg vil heller si at det er bedre å kose seg med en liten sjokolade. Man skal selvfølgelig få lov til å kose seg med hva man vil, men igjen er spørsmålet: «hva er det du ønsker å oppnå?». Du må spise og drikke hva enn du føler for selv, men hvis du vil oppnå gode resultater nå før sommeren, så kan du over den nærmeste måneden få til veldig, veldig mye om du legger inn en ekstra innsats. Jeg tror mange nordmenn vil bli overrasket når de ser hvor mye effekten av å kutte ned på to latte om dagen, ekstra pils i helgene og et par burgere i uka har å si. Det vil gi drastisk effekt! 

Dersom du er redd for at motivasjonen skal stagnere fordi det er så kort tid igjen til sommerferien har Cornelis Elander flere tips og råd til deg som du kan se i videoen øverst i saken.

Lykke til!
 

LES OGSÅ: 4 øvelser du alltid bør gjøre før styrkeøkten

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop