Avokadopesto

Er dette den sunneste pastasausen?

Full av gode næringsstoffer, og superenkel å lage.

GRØNT OG SUNT: Du kan faktisk få en kremete pastarett helt uten fløte og ost, hemmeligheten er avokado. Foto: Shutterstock / Amallia Eka
GRØNT OG SUNT: Du kan faktisk få en kremete pastarett helt uten fløte og ost, hemmeligheten er avokado. Foto: Shutterstock / Amallia Eka Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Enhver pastaelsker kan være enig i at ingenting smaker så deilig som et kremete pastamåltid. Det kalles ikke en «guilty pleasure» for ingenting. Og som om fløten ikke var nok så må du kanskje også tilsette litt bacon, og ost selvsagt – det kommer man ikke unna. Ja, det høres digg ut, men dessverre er dette også et måltid som kan bli svært så kaloririkt, og derfor ikke bør nytes for ofte. 

Kanskje hjelper det på samvittigheten å av og til velge grønnsakspasta, eller kanskje pleier du å lage spagetti av squash. Men visste du at det faktisk går an å lage en kremete pastarett helt uten fløte og ost? 

Ja, og det uten at det går ut over smaken. Løsningen er nemlig å lage pastasaus av avokado, også kalt avokadopesto.

LES OGSÅ: Er egentlig lavkarbopasta og grønnsakspasta sunnere?

Sunt - men ikke den magreste sausen

– Sammenlignet med en fyldig fløte- og ostesaus a la Carbonara, eller en fløte- og blåmuggostsaus (som jeg elsker!), kommer avokadoen godt ut. Men sammenlignet med en tomatsaus, er den mer kaloririk, forteller Gunn Helene Arsky, som er ernæringsfysiolog cand. scient i BAMA, til KK.no. 

Selv om avokado er en veldig fettrik frukt (ja, det er faktisk en frukt), så er den et svært sunt valg. Den inneholder tross alt flere næringsstoffer som er viktig for kroppen vår.

– Avokado er en super kilde til sunt fett som omega 3, og andre én- og flerumettede fettsyrer, og er rik på B-vitaminet folat og kalium. Dessuten er avokadoen en god kilde til kostfiber, vitamin E, B6 og kobber, forklarer hun.

Karoline Steenbuch Lied som er kursleder og fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede AS, sier til KK.no at matfløte og avokado inneholder nesten like mye fett, cirka 20 prosent.

– Forskjellen er at mens matfløte inneholder mye mettet fett - som vi bør begrense inntaket av, inneholder avokado i all hovedsak det sunne fettet - som vi gjerne kan få i oss mer av, sier hun og legger til:

– Sånn sett er det sunnere med avokadopesto enn fløtesaus. Men begge variantene er relative kaloririke. Kaloriinnholdet i 100 gram avokado og 100 gram matfløte er omtrent den samme.

Selv om det er sunnere å spise avokadopesto enn fløtesaus, minner hun om at det fortsatt er noe man bør begrense til av og til – i alle fall hvis man vil passe vekten. Variasjon er tross alt viktig. 

– Tomatbaserte pastasauser er til gjengjeld både magert og næringsrikt, og ønsker du å ha et variert og balansert kosthold er mitt råd å variere mellom ulike pastasauser – ofte tomatbasert og av og til fløtesaus og avokadopesto, anbefaler Lied.

LES OGSÅ: Trikset som gjør at avokadoen modnes fortere

Raskt og enkelt å lage

Så hvordan lager man egentlig en avokadopesto? Og er det vanskelig? Arsky har testet dette ut for oss, og kan konkludere med at det er både raskt, enkelt og supergodt. Men husk at avokado fort kan få en brun farge hvis den blir stående, så du bør lage sausen rett før du serverer.

– Jeg lagde noe som minnet om en guacamole, bare uten chili og koriander og heller med basilikum og masse sitron, sier hun og legger til: 

– Dette ga en frisk, sunn, grønn saus som har fettinnhold tilsvarende lettrømme/matfløte. Men hvor fettet er av den hjertevennlige typen, den som også får fart på fettforbrenningen din.

Dette er en pastasaus som krever lite jobb, og alle kan få til å lage den. Og siden det går relativt raskt kan dette være det perfekte valget når du ønsker et raskt og mettende måltid. 

– Denne smaker så deilig at du ikke trenger noe ost i det hele tatt, og bare der sparer du jo masse kalorier, forteller hun.

Avokadopestoen kan også lages ekstra spicy om du liker at det river litt på tunga, tilsett da litt ekstra hvitløk, jalapeños eller chili i oppskriften.

LES OGSÅ: Dette visste du garantert ikke om avokadoen

Avokadopastasaus

Oppskrift: Gunn Helene Arsky
Til 2-3 porsjoner trenger du:

  • 1 avokado uten skall og stein
  • 1 stor neve frisk basilikum
  • 2 fedd hvitløk
  • Saften av ½ sitron
  • Salt og pepper etter smak
  • 1 ss olivenolje
     

Slik gjør du: Alt kjøres jevnt i en food processor mens pastaen koker. Arsky brukte fullkornsspaghettini, som metter godt og koker fort. Bland sausen inn i pastaen rett etter at du har helt av vannet, mens pastaen er rykende varm. Fordel sausen godt og server gjerne med halve cherrytomater. 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer