TRØSTESPISING: Her er tipsene som hjelper deg å unngå trøstespising. FOTO: Anna Adelback Houplain
TRØSTESPISING: Her er tipsene som hjelper deg å unngå trøstespising. FOTO: Anna Adelback HouplainVis mer

Trøstespising:

Er du en trøstespiser?

Enten du er trist, utslitt eller stressa: Det er best å håndtere vanskelige følelser uten å åpne kjøleskapsdøra.

Mat er følelser, det er noe alle kan skrive under på. Noe godt framkaller vellyst, lidenskap, minner og mer. Men akkurat nå handler det om det omvendte. Det å bruke mat for å dempe følelser. Å gripe etter godteposen i stedet for å ta en kikk på seg selv og egne følelser. Det at du hver gang du er stresset, kanskje putter noe i munnen som roer deg ned – en sjokoladebit, en pose potetgull, et beger med iskrem … Det er dette vi på hverdagsspråket kaller trøstespising, og det er det Maggan Hagglund har skrevet boken «er du en kansloatare?» om.

Hun har selv trøstespist i perioder av livet der hun har vært stresset, engstelig, lei seg eller tilværelsen generelt har vært vrien.

- Jeg jobbet i en morsom, men stressende jobb, og hver gang jeg kom hjem etter jobb, tenkte jeg: «Jeg MÅ ha sjokoladekjeks, ellers orker jeg bare ikke morgendagen.» Jeg tenkte ikke på å stanse og lure på hvorfor dette behovet dukket opp hver kveld presist som et sveitserur, forteller Maggan.

LES OGSÅ: Enkelte opplever mer søtsug

Du går glipp av de beskjedene kroppen prøver å gi deg

Det å kjempe mot dette suget er virkelig som å kjempe mot urkrefter. Det er bygget inn i instinktene våre. Men risikoen ved å bruke mat for å døyve følelser er at du risikerer aldri å få ordentlig kontakt med følelseslivet ditt. Du går glipp av de beskjedene kroppen prøver å gi deg. Så i stedet for å velge den enkle utveien, og spise vekk ubehaget, bør du stanse opp, bli klar over hva som ligger bak suget, bryte rutinen og komme deg videre.

Slik vil du forstå dine egne behov bedre. Mye av grunnen til at det er lett å havne i den vonde spisesirkelen, er at mat faktisk er god trøst. Mat gir oss rask energi, utløser feelgood-hormoner, demper angst og får jaktinstinktet vårt til å slappe av – det som ellers kan gjøre oss irritable og rastløse.

- Du er ikke dum om du trøstespiser. Det er på mange måter en rasjonell løsning på problemet ditt, i hvert fall på kort sikt, sier Maggan.

Men alle kortsiktige løsninger får negative konsekvenser i lengden. Maten er jo tross alt ikke løsningen på hvorfor man er forbannet eller lei seg. Mange ganger vet vi ikke engang hva slags følelser vi opplever, bare at vi føler et ubehag som må lettes.

LES OGSÅ: Derfor får du søtsug på kvelden

Det er livet ditt som må endres, ikke matvanen

Maggan mener at vi må bli klar over at det er livet ditt som må endres, ikke matvanen. De små stikkene av angst, stress eller sinne kan være indikasjoner på noe større i livet ditt.

- Kanskje er det et tegn på at du bør bytte jobb eller bryte ut av et forhold. Gjør livet ditt enda mer til ditt liv. Begynn å si nei til alt det du egentlig vet at du verken orker eller vil. Gjør mer av det som virkelig gjør deg lykkelig.

Det å lytte til ditt indre krever trening, men du vil få noen reale aha-opplevelser.

– Det er egentlig først i retrospekt, i bakspeilet, at jeg har oppdaget mine egne mønstre, sier Maggan.

- Jeg begynte å snakke vennlig med meg selv. «Det er ikke rart at jeg er lei meg nå», eller «Klart jeg blir sint når hun sier sånt til meg», eller «Ja, i dag kjennes livet som irriterende brødsmuler i sengen når jeg skal sove. Sånn er livet i blant».

Innsikten har vært til stor hjelp for henne.

- Det viktigste jeg har lært, er at når jeg unngår å trøstespise, frykter jeg ikke lenger følelsene mine. Jeg vet at de kommer, og jeg har lært å gjenkjenne dem og tyde dem. Det har vært en fascinerende reise innover i sinnet mitt. Nå føler jeg meg sterk. Jeg vet hvordan jeg håndterer følelsene mine, og at de ikke er farlige.

LES OGSÅ: Mangler du dette mineralet?

- Jeg unner meg alltid det jeg virkelig trenger

Maggan har laget seg et system av alternative løsninger og belønninger for å erstatte maten.

- Jeg unner meg alltid det jeg virkelig trenger. Dels betyr det å spise godt når jeg virkelig skal spise – og gjerne unne meg en dessert etterpå. Da blir jeg mett og fornøyd og føler meg sterk resten av dagen. Og jeg unner meg andre ting jeg føler jeg trenger der og da. Trenger jeg nærhet, sørger jeg for å få det, om det så bare en en god telefonsamtale med en venninne. I stedet for den iskremen jeg ville spist før. Jeg unner meg også tid. Jeg dykker ned i gode romaner og fagbøker. Jeg kjøper blomster, jeg tar meg tid med venner, jeg kjøper en sjampo som er litt for dyr. Hverdagslivet mitt er fylt med små og store «unne meg»-øyeblikk. Og sist, men ikke minst: Jeg unner meg å lytte til meg selv, og jeg gir følelsene mine plass.

Er du en trøstespiser?

Maggans tips når søtsuget oppstår:

  1. Stans opp, kjenn etter og spør deg selv: Hva er det som plager deg? Hvilke følelser er dette? Hva trenger jeg egentlig nå? Dette øyeblikket med ettertanke utgjør en stor forskjell.
  2. Jeg tar stadig små pauser i løpet av dagen for å gi meg selv pusterom og unngå stress.
  3. Jeg beveger meg, tar små gåturer, strekker på meg og gjør små gymnastikkøvelser i løpet av dagen. Det stabiliserer humøret og gir balanse i kropp og sinn.
  4. Jeg unner meg å gjøre koselige og avslappende ting hver dag. Slenge meg på sofaen med en bok, pusle i hagen eller gjøre absolutt ingenting.

Denne saken er hentet fra KK34 som er i salg til og med torsdag 5. oktober.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: