PEGANER: 75 prosent av kostholdet til en peganer består av frukt og grønt. FOTO: NTB Scanpix
PEGANER: 75 prosent av kostholdet til en peganer består av frukt og grønt. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Ny kostholdstrend

Er du kanskje en peganer?

Kostholdet blander elementer fra paleo og vegansk kosthold, og det er noen ting du bør være oppmerksom på, mener ernæringsfysiologer.

Har du hørt om «peganere» før? En «peganer» har et kosthold som blander elementer fra den veganske kosten og fra paleo-dietten (også kjent som steinalderdietten).

Ifølge Huffington Post er kostholdet absolutt ikke det samme som paleo, der kjøtt er en stor del av det du skal få i deg, men det er heller ikke vegansk, fordi peganere spiser litt kjøtt. Men, blander du de to kostholdene får du altså en sammensetning som blir såkalt «pegansk»: lavkarbo, ingen meieriprodukter, glutenfritt, og med små porsjoner av kjøtt.

Huffington Post lister videre opp hva hovedreglene er. Peganere er opptatt av at 75 prosent av kostholdet består av frukt og grønnsaker, og at de resterende 25 prosentene består av protein, helst fra nøtter og frø, og også små porsjoner med bønner, belgfrukter og «grass-fed meat».

Ellers er peganere opptatt av at fettet skal komme fra kilder som fet fisk, nøtter, og avokado. De unngår prosessert mat, og spiser kun små mengder med glutenfrie kornvarianter, som quinoa og brun ris.

LES OGSÅ: Visste du at kroppen trenger fett for å forbrenne fett?

- Får kontroll på hva du får i deg

- Dette hørtes ut som en relativt komplisert diett å følge, da korn og meieriprodukter er viktige komponenter i nordmenns kosthold. Det vil kreve at du lager maten selv, og det vil være vanskelig å finne «mat på farta» som passer inn i denne dietten.

Det sier klinisk ernæringsfysiolog for BAMA, Lise Marie Brandstadmoen, til KK.

- Kanskje det er det mest positive med å være peganer, at du virkelig får kontroll på hva du får i deg av mat.

LES OGSÅ: Forskning spriker: Kan vi spise ett egg hver dag?

PEGANERE: Peganere er opptatt av at 75 prosent av kostholdet består av frukt og grønnsaker, og at de resterende 25 prosentene består av protein, helst fra nøtter og frø, og også små porsjoner med bønner, belgfrukter og «grass-fed meat». FOTO: NTB Scanpix
PEGANERE: Peganere er opptatt av at 75 prosent av kostholdet består av frukt og grønnsaker, og at de resterende 25 prosentene består av protein, helst fra nøtter og frø, og også små porsjoner med bønner, belgfrukter og «grass-fed meat». FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Dette må du være ekstra oppmerksom på

Å unngå korn og meieriprodukter kan være utfordrende for noen. Brandstadmoen sier at korn er en viktig del av nordmenns kosthold, og at det bidrar med fiber, vitaminer, mineraler som jern, og proteiner.

- Spesielt fiberet betaglukan som er gunstig for kolesterolverdiene våre, vil det være vanskelig å få i seg om man ikke spiser korn.

Så har vi meieriprodukter, som peganere vil unngå. Dropper du meieriprodukter er det viktig å finne gode erstatninger.

- Meieriprodukter er viktige kilder til jod, kalsium, vitamin B12 og vitamin D (i berikede varianter). Hvis man ikke bruker meieriprodukter må man være ekstra oppmerksom på å få i seg nok kalsium og jod, sier Brandstadmoen.

Hun trekker frem hvit fisk og alger som er gode kilder til jod. Og:

- Det er flere typer grønnsaker som inneholder kalsium, men for å dekke dagsbehovet kan det være lurt å bruke berikede plantedrikkvarianter, for eksempel mandeldrikk med tilsatt kalsium.

- Å gå over til en diett hvor man utelukker sentrale matvarer fra kostholdet, kan i verste fall føre til feilernæring og mangelsykdommer. Det er derfor viktig å få faglig veiledning av en klinisk ernæringsfysiolog eller en lege, avslutter Brandstadmoen.

Selvstendig ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky sier at hun har hørt om mange på steinalderdietten som har prøvd å leve vegansk, men at «pegan» er en kombinasjon som verken er fugl eller fisk.

- Det er helt sikkert lett å få dekket alle næringsbehovene med et slikt kosthold, men det kan kanskje bygge opp under (den ubegrunnede, for de fleste av oss) frykten for gluten og meieriprodukter. Når det er sagt, er det flott å redusere på sukkerforbruket, og velge rene råvarer og lage mat fra bunnen av, sier hun til KK.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: