MUSKELKNUTER: Muskelknuter er ikke farlig, men kan være vondt og plagsomt. FOTO: NTB Scanpix
MUSKELKNUTER: Muskelknuter er ikke farlig, men kan være vondt og plagsomt. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Muskelknuter:

Er du plaget med muskelknuter?

Det er ikke farlig å ha muskelknuter, men det kan være vondt og plagsomt. Som regel er det flere ting du selv kan gjøre for å bli kvitt problemet.

Muskelknuter, som på fagspråket kalles myoser, er et særdeles utbredt fenomen, og finnes i større eller mindre grad hos alle mennesker, ifølge Anders Knudsen, osteopat/fysioterapeut ved Stadionpark Klinikken i Stavanger.

– Myoser kan oppstå når muskulaturen ikke har optimal blodgjennomstrømming over en lengre periode. Dette gjør at muskelen ikke får tilstrekkelig næring og oksygen, samtidig som at avfallsstoffer hopes opp i muskelen.

Resultatet blir en øm og stiv muskel, som ofte gir smerter lokalt, men som også kan gi utstrålende smerter til for eksempel hodet dersom man har myoser i nakken.

– Det kan være mange årsaker til myoser, men i dagens samfunn er arbeidsstillingene våre ofte en medvirkende årsak. Sitter du statisk og jobber foran dataskjermen i åtte timer hver dag, kan du med sikkerhet forvente å få muskelknuter i både nakke, skuldre og rygg – dersom du ikke passer på å forebygge, forklarer Knudsen.

LES OGSÅ: De vanligste plagene under trening, og hvordan du unngår dem

Muskelknuter er et tegn på at du må gjøre noe annerledes

Myoser kan også ha lett for å oppstå dersom du har en jobb som innebærer at du repeterer de samme bevegelsene, for eksempel klesvasking, matlaging eller om du jobber med samme type verktøy store deler av dagen.

– Det er ikke farlig å få myoser, men de er et tegn på at du må gjøre ting annerledes. Gjør du ikke det, kan du risikere andre og mer alvorlige belastningsskader som slitasjegikt eller senebetennelse, sier Knudsen.

For å unngå slike skader er det viktig at du analyserer hverdagen din, for å se om du kan endre på noe, slik som ergonomi, arbeidsmengde og tempo.

– Er pulten din er tilpasset deg, med rett type skjerm, mus og stol? Det kan også være lurt å endre arbeidsstillingene dine, eller kanskje jobbe med andre typer arbeidsoppgaver for en periode. Det gjelder å være kreativ, og eventuelt snakke med en fagperson for å finne en løsning på problemet.

LES OGSÅ: Dette skjer med musklene dine når du trener

Mange faktorer påvirker muskulaturen vår

Det er ikke slik at arbeidsplassen er avgjørende for om du får muskelknuter eller ikke – trening og livsstilsfaktorer slik som kosthold, røyking og stress, kan påvirke muskulaturen vår i stor grad.

– Stress er en betegnelse som brukes når nervesystemet jobber på høygir – i et litt for høyt tempo, sier Knudsen.

Nervesystemet deles inn i to deler: En viljestyrt del, og en ikke-viljestyrt del. Den ikke-viljestyrte delen deles opp i to kategorier, hvor det sympatiske nervesystemet er den delen som får kroppens store muskler til å stramme seg, og «gjøre seg klar til kamp».

– Dette skjer i en stresset situasjon, og er hensiktsmessig dersom man skal løpe 100-meter i OL eller flykte fra en løve på savannen. Problemet med stress er når det sympatiske nervesystemet er skrudd på hele tiden, og ikke gir kroppen fred og mulighet til å restituere seg. Denne tilstanden kan resultere i hodepine, humørsvingninger, dårlig fordøyelse og muskelknuter.

Stressmestring er ingen enkel sak, men det er svært viktig for helsen, også dersom du sliter med muskelknuter. Trening er naturligvis også viktig når det gjelder muskelknuter, og muskler generelt.

– En veltrent kropp vil gi bedre holdning og optimal sirkulasjon, noe som gir næring til musklene, og renser kroppen for avfallsstoffer. Sunt og variert kosthold vil også bidra til at muskulaturen blir sterk og smidig, og klar til å ta fatt på dagens utfordringer, uten å «klumpe seg sammen», sier Knudsen.

Det er ikke farlig å ha muskelknuter

Håkon Fotland, osteopat ved Optimal Klinikk, forklarer at muskelknuter ikke er farlig, og at det er fornuftig å prøve å gjøre noe med tilstanden på egenhånd.

– Det er lurt å øke aktivitetsnivået, og bevege seg mer – et nøkkelbegrep er «litt og ofte». Det er også fornuftig å tilrettelegge for god søvnhygiene, og sette i gang tiltak for å redusere stressnivået i hverdagen.

Fotland understreker at smertene ofte vil forsvinne av seg selv. Gjør de ikke det, vil det være fornuftig å oppsøke kyndig og oppdatert helsepersonell for en undersøkelse og hjelp til hva man bør gjøre videre.

– Passive behandlingsformer, hvor pasienten er passiv mens terapeut behandler, har ofte liten effekt på slike plager, men det kan i noen tilfeller være et supplementerende tiltak.

Det er vondt og plagsomt å ha muskelknuter, og selv om det ikke er farlig, er det lurt å ta tak i problemet før det har gått for lang tid.

– Smerter og ubehag som man går med over tid, har en tendens til å bli litt seige, noe som kan føre til at det tar lenger tid å bli kvitt problemet, sier Fotland.

LES OGSÅ: Dette skjer hvis du slutter å trene

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: