PMS- PLAGER: Visste du at du kan både spise og drikke vekk PMS-plagene?  Foto: REX/Burger/Phanie/All Over Press
PMS- PLAGER: Visste du at du kan både spise og drikke vekk PMS-plagene? Foto: REX/Burger/Phanie/All Over Press
Pms-plager

Er du PMS-plaget?

Da bør du spise og drikke dette.

KK.NO: Er du en av dem som plages med humørsvingninger, oppblåsthet, ømme bryster og irritabilitet i dagene før du får mensen? 

Da bør du merke deg følgene: det er enkelte mat- og drikkevarer som kan ha en positiv effekt.

LES OGSÅ: Får du ofte blærekatarr?

Oppblåst? Spis agurk, grapefrukt og sitron

Dersom du sliter med oppblåsthet kan det være en god idé å holde saltinntaket ditt til et minimum, da salt som kjent binder vannet i kroppen, skriver Elle.com.

Det du bør gjøre er å drikke mye vann, samt spise frukt og grønnsaker som har et høyt innhold av vann og fiber.

Agurk kan være spesielt gunstig, da det inneholder omtrent 97 prosent vann. Spiser du nok vil det ha en vanndrivende effekt, som igjen kan redusere oppblåsthet og hevelser.

AGURK REDUSERER OPPBLÅSTHET: Dersom du er oppblåst bør du spise agurk. Det virker nemlig vanndrivende. Foto: lyudmila_b - Fotolia
AGURK REDUSERER OPPBLÅSTHET: Dersom du er oppblåst bør du spise agurk. Det virker nemlig vanndrivende. Foto: lyudmila_b - Fotolia Vis mer

Det samme gjelder for sitrusfrukter som for eksempel grapefrukt og sitron.

Oransje frukter hjelper mot kviser

Får du ofte uren hud i forbindelse med mensen? Da gjør du lurt i å spise oransje frukter som papaya, aprikos og fersken.

De gule pigmentene i disse sommerfruktene bidrar til å øke hudens cellefornyelse, noe som igjen reduserer urenheter forårsaket av hormonelle endringer.

Det er heller ikke dumt å spise mer mørkegrønne bladgrønnsaker som spinat og grønnkål, da disse er gode kilder til A-vitamin som holder huden sunn og ung.

URENHUD: De gule pigmentene i fersken bidrar til å øke hudens cellefornyels. Foto: zadorozhna - Fotolia
URENHUD: De gule pigmentene i fersken bidrar til å øke hudens cellefornyels. Foto: zadorozhna - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Slik holder du underlivet ditt friskt 

Varm te kan lindre krampene

Det å varme kroppen fra innsiden skal visstnok kunne hjelpe mot krampene som kommer i forbindelse med mensen.

Hva med en kopp varm mynte-te? Mynte har en positiv effekt på muskelkramper, samtidig som det virker beroligende på kroppen.

En skål varm suppe med litt revet ingefær er heller ikke så dumt, da ingefær kan i likhet mynte redusere magekramper.

KRAMPER?: Dersom du er plaget med kramper i forbindelse med mensen kan det hjelpe å drikke mynte-te. Mynte skal nemlig kunne ha en positiv effekt på kramper. Foto: ygor28 - Fotolia
KRAMPER?: Dersom du er plaget med kramper i forbindelse med mensen kan det hjelpe å drikke mynte-te. Mynte skal nemlig kunne ha en positiv effekt på kramper. Foto: ygor28 - Fotolia Vis mer

Et godt tips: dropp kaffen dersom du er plaget med kramper. Kaffens surhetsgrad kan gi luft i magen og føre til enda større smerter.

Irritabel? Spis nøtter, spinat og egg

Dersom du ofte blir irritabel i forbindelse med mensen bør du spise mer spinat, egg og nøtter, da disse matvarene inneholder en del jern, av typen ikke-hem, som kan holde hormonene i sjakk.

Nøtter er i tillegg rike på fettsyrer som kan forbedre humøret ditt ved å bidrar til et stabilt blodsukker gjennom dagen.

LES OGSÅ: Kreft-symptomene vi ofte overser

Avokado er bra for ømme bryster

Au! Er brystene dine ømme? Da bør du gå til innkjøp av avokado.

Avokado er nemlig rik på E-vitamin som har vist seg å kunne motvirke ømme bryster ved å redusere produksjonen av prostaglandiner i livmoren – dette er stoffer som ofte forverrer smertene.

Gresskarfrø har også en lignende effekt da de inneholder sink og magnesium, samt anti-inflammatorisk omega-6, som kan regulere hormonnivåene som utløser ømme bryster.

Til forsiden