AKTIV TYPE: Vår nye spaltist, Christian Torp, var et særs aktivt barn, og er i grunnen en særs aktiv voksen også. FOTO: Astrid Waller
AKTIV TYPE: Vår nye spaltist, Christian Torp, var et særs aktivt barn, og er i grunnen en særs aktiv voksen også. FOTO: Astrid WallerVis mer

KKs treningsekspert:

- Er du sliten er det lett å tenke at sofaen er eneste mulighet ...

Mens veldig mange egentlig trenger en fysisk oppkvikker i stedet for to horisontale timer.

Vi kommet til en tid hvor mange av oss for lengst har mistet motet på nyttårsforsettene, og varm vår og sommer ennå virker som en utopi. Hvor fire treningsøkter i uka lett faser ut til to i måneden. Og smågodt en gang i uka blir til godbiter hver dag. Du fortjener jo å kose deg og ha det bra, og ute er det kaldt, og så fikk du besøk, og i det hele tatt. De fleste kjenner akkurat den lusa på gangen.

Men, hvis du virkelig vil ha et godt liv hvor du kan kose deg og ha det bra – så er aktivitet og bevegelse en nødvendig faktor. Det er nemlig helt utrolig hvor stor påvirkningskraft litt trening kan ha på livene våre. Og det beste er at det ikke skal så mye til.

LES OGSÅ: Her er KKs nye treningsspaltist

Livet svinger!

Du kjenner sikkert følelsen av å være inne i en god sirkel, kanskje litt sånn mange har det de første ukene i januar eller tidlig på høsten, når treningsmotivasjonen er på topp. Det er en utrolig god følelse! Det er nesten som om livet svinger helt av seg selv. Men det er faktisk DU som står bak festen inni deg. Når du trener skjer det så mange positive ting med kroppen din, at det gir en positiv dominoeffekt på hele helsa di.

For å nevne noe:

  • Energiforbruket øker med én gang du er i bevegelse, selv fra sittende til stående posisjon.
  • Fysisk aktivitet senker blodtrykket, regulerer blodsukkeret, balanserer fordøyelsen og styrker immunforsvaret på sikt.
  • Aktivitet fører til økt utskilling av hormoner i kroppen, som har en positiv effekt på humør og velværefølelse. Det virker også beroligende på angst og stress-lidelser.

  • Søvnkvaliteten bedres.

Alt dette (og mer til!) får du hvis du legger litt innsats i å holde deg aktiv. Tenk det! Ikke skal det så mye til heller. Å gå en tur er fint, å få opp pulsen enda mer med en joggetur er topp, og får du også til noen styrkeøvelser i løpet av uka, er du kommet enda lengre med tanke på hvordan du også kan holde deg så fysisk plagefri som mulig.

Den gode sirkelen starter altså ofte med trening, fordi aktivitet automatisk påvirker kroppen din på mange ulike, men kun positive, måter.

LES OGSÅ: Slik gjør musikk deg bedre på trening

UT OG OPP: Dørstokkmila kan være lang, men har du først fått på deg skoene og kommet deg ut, så er det stor sjanse for at du gjennomfører. FOTO: NTB Scanpix
UT OG OPP: Dørstokkmila kan være lang, men har du først fått på deg skoene og kommet deg ut, så er det stor sjanse for at du gjennomfører. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

En fysisk oppkvikker

Men for å komme deg i bevegelse, krever det for de fleste litt motivasjon – altså starter prosessen før du trener. Det starter i hodet, med en bevisstgjøring av deg selv og kroppen din. Det er en klisjé, men den er jammen sann: Lytt til kroppen din og gjør valg som er positive for deg. Det er DER den gode sirkelen virkelig starter.

Det er stor forskjell på å vite at du bør være aktiv og å virkelig kjenne at det er godt for deg. Og det tar tid å bli kjent med kroppens signaler. Når man er sliten er det lett å tenke at sofaen er eneste mulighet, mens veldig mange egentlig trenger en fysisk oppkvikker i stedet for to horisontale timer.

Dette er altså ting alle må forske på hver for seg – vi er alle forskjellige. Samtidig er vi alle mennesker, og hvis du trenger et kjapt bevis på noe som gjør deg glad, sprek og mer i balanse, så er det bare å kaste seg ut i en givende aktivitet. Du vil garantert merke hvordan overskudd og mestring siver ut i andre deler av livet.

Du blir mindre stressa, sterkere i hverdagen og det kan til og med minske sukkersuget og påvirke kostholdet ditt. Når du har kommet dit, er du virkelig inne på god balansekunst! Og hvis du skulle miste motet en kveld – gå og legg deg. Søvn er også en stor del av den gode sirkelen!

Til info: Christian Torp er daglig leder Torp&Co Klinikken, som leverer helsetjenester til Aller Media.

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Flere populære saker: